Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Tour

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Dan is er verder nog het feit van de specifieke bronnen. Ik bezit Le Livre d'Or du Tour de France van 1903 tot en met 1934. Jawel, uitgegeven door L'Auto. Zij vermelden niet eens het bergklassement !! Het bergklassement dateert uit 1934 en de organiserende organisatie L'Auto vermeldt dit klassement niet eens. Ook niet in hun bijlage van 1935.

    Miroir des Sports doet daar in die jaren ook niets mee.

    Fer

    Opmerking


      #17
      Sorry het bergklassement dateert uit 1933 uiteraard.

      Om dan nog even terug te komen op BvB. Probeer zo'n aftrek van punten in zo'n situatie nog maar eens terug te vinden.

      Fer

      Opmerking


        #18
        Originally posted by Fer Schroeders@24 Aug 2005, 17:57
        Sorry het bergklassement dateert uit 1933 uiteraard.

        Om dan nog even terug te komen op BvB. Probeer zo'n aftrek van punten in zo'n situatie nog maar eens terug te vinden.

        Fer
        Soms komt het bij het vergelijken van de tussenklassementen ook voor dat iemand er ineens punt(en) bijkrijgt.

        Gerrit Stevens

        Opmerking


          #19
          Tja, even analysteren wat we hebben.

          Hoe krijg je een klassement nog exact compleet. We leven met een aantal problemen:

          1.de bron: de beste zou zijn L'Auto, maar ik weet niet of de krant in destijds het bergklassment uitgemeten heeft vermeld.
          2.het probleem van de aftrekpunten.
          3.een klassement dat plots tussenpunten geeft.
          4.welke bron geeft destijds de aftrekpunten of bonuspunten.

          Ben ik correct met deze vooronderstellingen ?

          Fer

          Opmerking


            #20
            Originally posted by Fer Schroeders@24 Aug 2005, 17:57
            Sorry het bergklassement dateert uit 1933 uiteraard.

            Om dan nog even terug te komen op BvB. Probeer zo'n aftrek van punten in zo'n situatie nog maar eens terug te vinden.

            Fer
            Ik wil toch even reageren met de ontstaansgeschiedenis van het bergklassement.

            Dit dateert niet uit 1933 maar uit 1934. In 1933 zette een sponsor (de naam ontsnapt mij) op eigen initiatief een bergklassement op, in navolging van het klassement van de beste klimmer "meilleur grimpeur" dat sinds 1905 bestaat. Wie daarvoor interesse heeft, ik kan de erelijst daarvan op de site plaatsen.

            In 1934 nam Desgrange dit initiatief "officieel" over. De winnaar van 1933, Trueba, werd aan die erelijst toegevoegd, maar het eerste officiële klassement dateert pas uit 1934, met Vietto als winnaar. Dit is me ooit door Jean Nelissen zelve bevestigd.

            Groeten
            BVB

            Opmerking


              #21
              Altijd interesse !!

              Fer

              Opmerking


                #22
                Oké Fer, ik zet deze lijst on-line, waarschijnlijk morgen, na het nodige opzoekwerk.

                Groeten
                BVB

                Opmerking


                  #23

                  Ik wil toch even reageren met de ontstaansgeschiedenis van het bergklassement.

                  Dit dateert niet uit 1933 maar uit 1934. In 1933 zette een sponsor (de naam ontsnapt mij) op eigen initiatief een bergklassement op, in navolging van het klassement van de beste klimmer "meilleur grimpeur" dat sinds 1905 bestaat. Wie daarvoor interesse heeft, ik kan de erelijst daarvan op de site plaatsen.

                  In 1934 nam Desgrange dit initiatief "officieel" over. De winnaar van 1933, Trueba, werd aan die erelijst toegevoegd, maar het eerste officiële klassement dateert pas uit 1934, met Vietto als winnaar. Dit is me ooit door Jean Nelissen zelve bevestigd.

                  Groeten
                  BVB
                  Ik geloof dat je gelijk hebt over het officieuze karakter van de bergprijs van 1933 maar geloof niet alles wat Jean Nelissen beweert. Hij spreekt zichzelf wel eens tegen (eerste col in de Tour).

                  Overigens voor 1933 waren er natuurlijk ook doorkomsten, al werden die natuurlijk wat onzorgvoldig bijgehouden. Gaarne zou ik die ook zo compleet als mogelijk hebben.

                  Om alvast een aanzet te geven. Hierbij hetgene wat ik van 1932 denk te hebben (fouten zijn niet uitgesloten).
                  5e etappe
                  Aubisque: 1 Trueba, 2 Faure, 3 Barral, 4 Zanzi, 5 Pesenti, 6 Gestri
                  Tourmalet: 1 Faure, 2 Trueba, 3 Camusso, 4 Archambaud, 5 Pesenti, 6 Gestri

                  6e etappe
                  Ares: groupés
                  Portet d'Aspet: 1 Barral, 2 Trueba, 3 Pesenti, 4 Vervaecke, 5 Leducq
                  Port: Gestri
                  Puymorens: Cacioni

                  10e etappe
                  Braus: 1. Camusso, 2 Trueba, 3 Marchisio, 4 Stöpl, 5 Thierbach, 6 Barral, 7 Leducq, 8 Fayolle
                  Castillon: Camusso

                  11e etappe
                  St. Michel:
                  Allos: 1. Faure, 2 Barral, 3 Trueba, 3 Marchisio, 4 Mazeyrat, 5 Camusso, 6 Thierbach, 7 Rebry

                  12 etappe
                  Bayard: 1 Trueba, 2 Pesenti, 3 Faure, 4 Camusso, 5 Thierbach, 6 Rebry

                  13e etappe
                  Galibier: 1 Camusso, 2 Pesenti, 3 Barral, 4 Zanzi, 5 Demuysere, 6 Trueba, 7 Faure, 8 Rebry
                  Télégraphe: groupés (de minder zware kant)

                  14e etappe
                  Aravis: 1 Demuysere, 2 Camusso, 3 Rebry, 4 Thierbach, 5 Puy, 6 Barral, 7 Faure, 8 Trueba

                  15e etappe
                  Faucille: 1 Camusso, 2 Faure, 3 Lemaire, 4 Zanzi, 5 Ronsse, 6 Fayolle, 7 Barral

                  Voor alle duidelijkheid om misverstanden met naamgenoten te voorkomen. Trueba is Vicente Trueba en Vervaecke is Felicien Vervaecke.


                  Gerrit Stevens

                  Opmerking


                    #24
                    Extra info: in 1933 waren op de toppen enkel punten te verdienen.

                    In 1934, bij de eerste officiële editie, punten + een bonificatie in het algemeen klassement, die gelijk stond aan de voorsprong in tijd op de tweede op de top, weliswaar met een maximumgrens van 2 minuten.

                    Groeten
                    BVB

                    Opmerking


                      #25
                      Hierbij deel 1 van de lijst van de renners die sinds 1905 door de organiserende krant tot winnaar van de prijs "meilleur grimpeur" werden uitgeroepen.

                      1903 -
                      1904 -
                      1905 Pottier
                      1906 Pottier
                      1907 Georget
                      1908 Garrigou
                      1909 Faber
                      1910 Lapize
                      1911 Duboc
                      1912 Defraye
                      1913 Thys
                      1914 Lambot
                      1919 Barthélémy
                      1920 Lambot
                      1921 Heusghem
                      1922 Alavoine
                      1923 Pélissier
                      1924 Bottecchia
                      1925 Bottecchia
                      1926 L. Buysse
                      1927 Gordini
                      1928 Fontan
                      1929 Fontan
                      1930 B. Faure
                      1931 Demuysere
                      1932 Trueba

                      Vanaf 1933 is de lijst bekend, veronderstel ik.

                      Groeten
                      BVB

                      Opmerking


                        #26
                        Wat betreft het minder officiële karakter van de editie 1933 en het officiële van de editie 1934, kan ik nog melden dat dit door alle geraadpleegde bronnen wordt bevestigd.

                        Eén bron wijkt daarvan af: volgens het zeldzame C'est ça, le Tour de France van Duinot uit 1953 werd de eerste officiële editie van het bergklassement pas in 1937 betwist, met de overwinning van F. Vervaecke. Maar hier vond ik nergens bevestiging van.

                        Groeten
                        BVB

                        Opmerking


                          #27
                          Ik kende dit lijstje niet. Is dit officieel?
                          1903 en 1904 ontbreken. Met terugwerkende kracht kunnen we die ook invullen omdat er toen maar één echte berg beklommen werd.

                          1903 Hippolyte Aucouturier
                          1904 Antoine Faure

                          Ik neem aan dat een bepaalde col de scherprechter was en ik vermoed t/m 1909 was dat de Ballon d'Alsace. Daarna werden de Pyreneën en vanaf 1911 de hogere Alpencols ingeschakeld. Anders kan ik niet verklaren dat Garrigou in 1908 bergkoning was.
                          Hieronder de cols die de bergkoning van dat jaar als eerste passeerde. Misschien valt er uit te destilleren welke col de scherprechter was.
                          1905 Pottier = René
                          1906 Pottier = René (+Laffrey, Bayard)
                          1907 Georget = Emile (+Eschelles, Porte, Laffrey, Bayard, Esterel)
                          1908 Garrigou
                          1909 Faber (Eschelles, Porte, Bayard, Laffrey)
                          1910 Lapize (Portet d'Aspet, Are, Peyresourde, Aspin, Tourmalet, Osquich)
                          1911 Duboc (Aravis, Laffrey, Peyresourde, Aspin, Tourmalet)
                          1912 Defraye (Ballon, Laffrey, Portet d´Aspet, Ares, Tourmalet)
                          1913 Thys (Tourmalet, Aspin, Peyresourde)
                          1914 Lambot (Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Allos)

                          Van 1910 t/m 1914 lijkt me de Tourmalet als scherprechter op te treden anders was ongetwijfeld Marcel Buysse in 1913 tot winnaar gekroond.

                          1919 Barthélémy (Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Puymorens, Castillon, Allos, Bayard, Galibier, Aravis)
                          1920 Lambot (Aubisque, Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Portet d´Aspet, Puymorens, Braus, Allos, Bayard, Galibier, Aravis)
                          1921 Heusghem = Hector (Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Allos en lichte kant Telegraphe)
                          1922 Alavoine (Aubisque, Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Portet d´Aspet, Port, Braus, Allos)
                          1923 Pélissier = Henri (Portet d´Aspet, Port, Puymorens, Allos, Izoard, Galibier, Aravis)
                          1924 Bottecchia (Aubisque, Tourmalet, Aspin, Peyresourde, Port)
                          1925 Bottecchia (Aubisque, Ares, Portet d´Aspet, Port, Puymorens, Castillon, Aravis, Faucille)
                          1926 L. Buysse (Aubisque, Aspin, Peyresourde, Puymorens, Allos)
                          Vreemd genoeg geeft Memoire du Cyclisme, Tailleu als eerste over de Tourmalet terwijl ik er toch zeker van ben dat Lucien Buysse ook op de Tourmalet als eerste bovenkwam.
                          1927 Gordini (Aubisque)
                          1928 Fontan (Aspin, Peyresourde, Allos)
                          MDC geeft Frantz als eerste op Allos
                          1929 Fontan (Tourmalet, Aspin, Peyresourde)
                          1930 B. Faure (Aubisque, Tourmalet, Turbie, Braus, Allos, Bayard, Galibier?)
                          Ik heb Demuysere als eerste op Galibier en Faure niet in top 3.
                          1931 Demuysere (Tourmalet, Allos, Galibier, Aravis?)
                          MDC geeft Magne als eerste op Aravis.
                          1932 Trueba = Vicente (is al genoemd in een vorig mailtje)

                          In de meeste gevallen zou het om het passseren van de meeste cols kunnen gaan, maar de verkiezing van Gordini in 1927 of Fontan in 1928 laat alleen maar vraagtrekens toe.
                          Misschien is er gekeken naar het exploot maar dat van Gordini was alleen indrukwekkend omdat niemand doorhad dat hij er vandoor was. Dat was in ieder geval geen klimmersexploot.

                          Gerrit Stevens

                          Opmerking


                            #28
                            Het lijstje is officieel Gerrit.
                            De bron is L'Auto zelf.

                            Groeten
                            BVB

                            Opmerking


                              #29
                              Originally posted by BVB@26 Aug 2005, 12:10
                              Het lijstje is officieel Gerrit.
                              De bron is L'Auto zelf.

                              Groeten
                              BVB
                              OK, en met de meesten kan ik het wel eens zijn. Werden de "winnaars" direct na de Tour bekend gemaakt.
                              En wie van 'Auto is er verantwoordelijk voor dit lijstje.
                              Gordini in 1927, toen moet er wel iemand heel diep in het glaasje hebben gekeken.
                              En Marcel Buysse had het natuurlijk in 1913 moeten zijn.


                              Gerrit Stevens

                              Opmerking


                                #30
                                Informatie over de wijze waarop de titel van "meilleur grimpeur" werd uitgereikt, is zeer schaars. Het enige wat ik erover vond is dat er in de beginjaren zeker niet altijd een puntensysteem bestond, integendeel zelfs. Meestal werd de winnaar gewoon "bij stemming" aangeduid bij aankomst van de Tour in Parijs. Enig lobbywerk was dus wel mogelijk.

                                Voor wie het driedelige archiefwerk van L'Equipe heeft: op de gereproduceerde voorpagina's aan het einde van elk hoofdstuk vind je er soms ook een spoor van terug. Haal de loupe maar boven .

                                Groeten
                                BVB

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X