WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 21 januari 2012, 15:09   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard Stayers

Ik heb net het nieuwe boek over Theo Verschueren gelezen. (jammer van de vele taalfouten).
Daarin staat er natuurlijk nogal wat over het stayeren. Een discipline die jammer genoeg grotendeels verdwenen is. Dit blijkt hoofdzakelijk de fout te zijn van de gangmakers (zo lees ik het toch altijd). Maar het fijne wordt er nooit over verteld.
Ik begrijp dat men als (ex-)stayer misschien liever bepaalde potjes bedekt laat, anderzijds als amateur wielerhistoricus had ik er graag alles over geweten.
Misschien zijn er onder de forumleden wel ex-renners of anderen die het een en het ander kunnen vertellen. Voor mijn part mag dit anoniem gebeuren via mail naar mij (desmetjm@gmail.com). Ik behandel elke info met de nodige discretie (zoals ik tijdens de interviews van renners voor ons boek gedaan heb toen ik zaken hoorde over combines, doping, overspel, ....)
Het zou echt jammer zijn indien de toedracht tot het verdwijnen van deze discipline een mysterie zou blijven voor het nageslacht.

Jan
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2012, 20:09   #2
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Jan, het is maar een bedenking hoor:

ik heb onlangs gelezen dat ook de constructie van de piste's er voor iets tussen zit. Een baan voor zware motoren moet zeer steile bochten hebben. Die van Langerbrugge had die, P. Sercu, in één of andere functie, beaamde dat. Toch hebben ze na wat gekibbel (de overheidsdiensten onderling) de baan afgebroken.

Ik denk dan hoe minder banen met mogelijkheden, hoe minder beoefenaars en hoe minder wedstrijden.
Ik zoek het artikel eens op.
FNauwelaerts is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2012, 12:53   #3
FNauwelaerts
Elite

Standaard

In 1907 kende men het gevaar al in de stayerwereld. Deze afbeelding stond bij een artikel over het gevaar op de Duitse pistes. Eigenaardig genoeg een artikel geschreven door Louis Darragon, die later in de velodroom verongelukt in 1918.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg dar.jpg‎ (69,0 KB, 194x gelezen)
Oud 29 januari 2012, 13:14   #4
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FNauwelaerts Bekijk bericht
ik heb onlangs gelezen dat ook de constructie van de piste's er voor iets tussen zit. Een baan voor zware motoren moet zeer steile bochten hebben.
Ik denk dan hoe minder banen met mogelijkheden, hoe minder beoefenaars en hoe minder wedstrijden.
Dit klopt ongetwijfeld, maar heeft volgens mij maar een marginale invlioed gehad. Toen de banen er nog waren was het een zeer geloten wereldje, maar nieuwelingen maar met mondjesmaat aanvaard werden. Ik heb onlangs (jammer genoeg weet ik niet meer waar) nog een artikel gelezen, waarin werd betreurd dat een debuterende stayer door de gevestigde waarden werd afgemaakt. De gangmakers hebben altijd een grote rol gespeeld in combines, zo zijn er verhalen dat Timoner twee wereldtitels zou verloren hebben omdat hij geflikt werd door zijn gangmaker.
Dus minder beoefenaars, misschien eerder nog doordat de "maffia" maar weinig nieuwkomers toeliet, dan door gebrek aan banen.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2012, 17:01   #5
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Vermoedelijk is er ook wel een verklaring te vinden in het boek "Le temps des vélodromes" van Pascal Sergent.
Oud 11 februari 2012, 09:31   #6
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Ik lees in een Nederlands wielerboek:

In België is stayeren voor vrouwen verboden. Dat staat te lezen in artikel 411 van de reglementen van de KBWB.

Bestaat die regel nog?
Oud 10 april 2012, 19:04   #7
André Stuyfesant
Junior

Leeftijd: 69
Standaard

...de voornaamste reden van de teloorgang van het stayeren was te danken aan de praktijken van de heren gangmakers. Vooral tijdens de toenmalige wereldkampioenschappen: wat eerder op een soort koehandel leek. Voor de UCI, die dat al jaren met lede ogen aanzag, een rede om het van het WK af te voeren. Overigens: hier in Alkmaar wordt nog volop gestayerd, bloeit de sport heel goed. Paar jaar geleden werden de motoren van de wielerbaan van Stuttgart aangeschaft.Wat een heel goede investering bleek te zijn.
André Stuyfesant is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2012, 12:42   #8
Stayer
Een winnaar

Stayer's schermafbeelding

Standaard Stayers Wielerbaan Hulshout - woensdag 15 Augustus 2012

Wielerbaan Hulshout - woensdag 15 Augustus 2012

Wie nog eens graag de stayers in aktie wil zien op een Belgische wielerbaan moet morgen woensdag 15 augustus zeker eens een kijkje gaan nemen op de wielerbaan van Hulshout in de provincie Antwerpen.
Vanaf 15 uur zijn er wedstrijden voor stayers achter de zware motoren (Yamaha 650cc) met volgende renners :

* Wim Beirnaert (Belgie)
* Jan Maes (Belgie)
* Pieter Braeckeveldt (Belgie)
* Christof Breuer (Duitsland)
* Emilien Clère (Frankrijk)
* Antoine Gaudillat (Frankrijk)

De gangmakers zijn : Alain Gaudillat (Fra) - Marc Pacheco (Fra) - Bernard Filiatre (Fra) - Eric Schoefs (Bel) - Raymond Persyn (Bel) - Andre De Raet

Meeting start om 15h met omlijstende wedstrijden voor Juniores achter de Derny in het gemeentelijk sportcentrum, Industriepark 3 Hulshout.

Laatst gewijzigd door Stayer; 14 augustus 2012 om 12:55
Stayer is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2012, 18:07   #9
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Spijtig, berichtje pas vandaag gezien, anders was ik zeker van de partij.
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2012, 16:12   #10
koos van winden
Een winnaar

Leeftijd: 68
Standaard

Wie kan mij in Gent bij de ruilbeurs een verslag uit de krant van Erpe Mere bezorgen?
koos van winden is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten