WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 6 februari 2008, 10:29   #1
George Andriesse
Elite zn Contract

Leeftijd: 71
Standaard Vrouwenwielrennen

Op "sportgeschiedenis" staan 2 verhalen over het wielrennen voor vrouwen. Voor kenners waarschijnlijk weinig nieuws. Voor de belangstellende leek, aardige informatie.

http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...e-fiets-1.aspx

en

http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...ts-deel-2.aspx

Groeten George
George Andriesse is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2008, 13:56   #2
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Er waren eind van de jaren 20 in België reeds wedstrijden voor dames op de pistes van Walem en Stekene. Op die 2 velodrooms traden de vrouwen regelmatig aan, elders vond ik amper verwijzingen naar dameswielrennen. In Walem vond er toen reeds een "WK" op de baan plaats.

(Nu weten we wel hoeveel "Belgische kampioenschappen" er in die tijd wel niet verreden werden voor de reeks van alle nieuwelingen, beginnelingen, etc ... De naam BK geniet tot op vandaag geen bescherming. Je kan die titel dus vrij gebruiken).
Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2008, 21:15   #3
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Andriesse Bekijk bericht
Op "sportgeschiedenis" staan 2 verhalen over het wielrennen voor vrouwen. Voor kenners waarschijnlijk weinig nieuws. Voor de belangstellende leek, aardige informatie.

http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...e-fiets-1.aspx

en

http://www.sportgeschiedenis.nl/2008...ts-deel-2.aspx

Groeten George
Aardige stukjes maar ik zou wel eens willen weten of de WK's in de jaren 30 werkelijk officieus. Als die georganiseerd waren door een ofcciële instantie dan zijn het gewoon officiële kampioenschappen. Elsy Jacobs is wel de eerste UCI wereldkampioen op de weg.
Dat Keetie Hage ointbreekt in Vélo Gotha is natuurlijk een schande (6 keer WK, werelduurrrecord en tweemaal Coors Classic). Waarschijnlijk hebben ze aparte erelijsten van Keetie Hage en Cornelia van Oosten zoals in de encyclopedie van Claude Sudres.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2008, 18:04   #4
andreas
Elite zn Contract

Standaard

had de indruk bij het lezen van de eerder zeldzame artikels hierover dat die wereldkampioenschappen niet officieel waren en dat de inrichting zo een beetje te vergelijken was met de kampioenschappen van België voor onderbeginnelingen waar een inrichter een trui uitreikte voor de winnaar. Naar het schijnt waren de meeste officiele bonden niet voor het vrouwenwielrennen. Dat vrouwenwielrennen werd zelfs terug naar een verre achtergrond verdrongen tot op het einde van de jaren vijftig het opnieuw het levenslicht zag . Niettemin werd het toen ook nog stiefmoederlijk behandeld. Enkel met het WK telde dat vrouwenwielrennen even mee als een land medailles haalde en die het totaal van dat land wat konden opsmukken.
andreas is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2008, 12:21   #5
Garrincha
Nieuweling

Leeftijd: 31
Standaard

Aan het eind van de negentiende eeuw vonden er ook al sporadisch vrouwenwedstrijden op de piste plaats. Alleen al vanwege het schandaal lokten deze heel wat toeschouwers. In 1896 en 1897 vond in Oostende zelfs een wk plaats, dat twee keer gewonnen werd door Hélène Dutrieux (1877 - 1961) uit Doornik. Dutrieux stortte zich later in de luchtvaart.

bron: STEENS, G., 'Damessport 1870-1920: een halve eeuw incubatie', in Sport, 4, 1984-85, 13-17.
Garrincha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 23:25   #6
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Mijn opzoekwerk heeft inmiddels 1932 bereikt en, het is zeer opvallend dat vanaf 1931 en vooral 1932 de vrouwenwedstrijden een rage worden. Ik kom tot wel 2 a 3 wegwedstrijden per week. Meestal met een kleine 30 vertrekkers. Er werd ook een "WK" verreden in het Antwerpse (zie hierboven) met op dat moment een, wellicht, vrij complete lijst van alle rensters op dat ogenblik. In die lijst een 60-70tal namen van Belgische vrouwen. Ik heb ook een 6daagse op de piste van Walem teruggevonden (eveneens 1932). Dat was een heel aparte formule. De deelnemende koppels waren gemengd : een vrouw en een man.

Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 26 november 2012, 12:44   #7
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Ik herinnerde mij dit draadje toen ik tijdens mijn speurwerk op dit artikel uit 1911 van wedstrijden op de velodroom van Aalst stootte

Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2013, 09:34   #8
George Andriesse
Elite zn Contract

Leeftijd: 71
Standaard

Goede morgen,

De nieuwe titel, die Marianne Vos behaalde bij het WK veldrijden is voor sportgeschiedenis aanleiding om nogmaals aandacht te vragen voor het dameswielrennen.
Hier http://sportgeschiedenis.nl/2013/02/...te-moeder.aspx is een en ander te vinden.En ook op 10 februari staat er weer een aardig verhaal op deze site:http://sportgeschiedenis.nl/2013/02/...eegrooken.aspx

met vr. groet,

George

Laatst gewijzigd door George Andriesse; 10 februari 2013 om 10:58
George Andriesse is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2013, 14:44   #9
A. Tuurs
Nieuweling

A. Tuurs's schermafbeelding

Standaard

amai dat gaat toch verder de geschiedenis in dan ik dacht he! Ik wist niet dat in 1932 al begon! Interessant om te weten en maar natuurlijk geldt het vrouwenwielrennen net zoveel als dat van mannen!
A. Tuurs is offline   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2013, 00:02   #10
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A. Tuurs Bekijk bericht
amai dat gaat toch verder de geschiedenis in dan ik dacht he! Ik wist niet dat in 1932 al begon! Interessant om te weten en maar natuurlijk geldt het vrouwenwielrennen net zoveel als dat van mannen!
Het begon al eerder en wel in 1869. In de eerste stad naar stad koers (Paris-Rouen) deed een vrouw mee (Miss America) die als 29e werd geklasseerd.
Ook in de jaren daarna regelmatig vrouwenkoersen waaronder zesdaagsen.
Alfonsina Morini is in het tweede en derde decennium van de vorige eeuw oppermachtig in Italië en rijdt regelmatig met de mannen.
Echter uit de rest van de wereld is me geen wielrenactiviteit van dameswielrennen bekend. Dat komt weer eind jaren 20 en de jaren 30
Na de jaren 30 komt er blijkbaar ineens de klad in waarna in de jaren 50 de dameswielrensport weer langzaam opkrabbelt.
Sinds jaren 70 neemt het dameswielrennen een grote vlucht met het ontstaan van etappekoersen waaronder vooral de Coors Classic.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten