WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 8 februari 2008, 18:39   #41
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 64
Standaard

Ik ben in deze een buitenstaander, maar de koers analyserend dan had dat nooit een sprint tussen Beheyt en Van Looy moeten worden.

Ik was toen pas 10 jaar, maar herinner me de wedstrijd nog levendig. Ik heb toen ook naar de amateurs gekeken. Dat was écht een bataille. De koers bij de profs kon in feite maar door één iemand worden gewonnen: Rik Van Looy !! Maar in de Belgische ploeg was niet echte een eenheid. De koers werd niet hard gemaakt zoals bij de amateurs. Gevolg was dat er een veel te groot aantal naar de finishmeet trokken. 29 renners bleven er over in de finale en dat over een parkoers dat selectief had kunnen zijn. OK er waren pogingen o.a. van Simpson, maar die had zijn kaars daarna uitgeblazen. Ik als kind vroeg me toen af of iemand nog even écht doortrok. Dat gebeurde niet en pas op: ene Sigi Renz als pisterenner werd er 10e. Dus de koers werd berekend gereden. Van Looy, niet meer in supervorm, maar wel met het gewicht van de hele wereld op zijn schouders.
Tja, toen kwam dat incident.

Gebrek aan vertrouwen bij de Belgen ?
Geen cohesie onderling ?

Ik heb in ieder geval foto's gezien van Anquetil en Bahamontes die volledig op hun tandvlees zaten.

OK De Vlamingen werden één en twee, maar volgens mij was zeker Van Looy niet in de beste conditie.

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2008, 19:28   #42
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Fer,
Toch niet helemaal akkoord. Vooreerst, Renz was toen nog niet echt volledig naar de piste overgeschakeld, hij was trouwens titelvoerend Duits kampioen (Wolfshohl 2de, Junkermann 4de, Puschel, uittredend kampioen 7de, Altig 9de). Verder was de Belgische ploeg toch hechter dan je denkt, vijf ervan waren onvoorwaardelijk in dienst van Rik Van Looy, en ook Beheyt en Desmet hebben onderweg hun werk gedaan. Maar de ploeg heeft wel voor een defensieve taktiek gekozen, Van Looy was zeker het in de sprint af te maken. Volgens mij was Van Looy trouwens nog in conditie,twee weken na het BK en drie weken na de Tour, eerder was zijn zelfvertrouwen te groot (volgens sommige ploegmaten onderweg te groot gereden). De foto's van Anquetil (Bahamontes was daar helemaal kansloos) op zijn tandvlees hebben waarschijnlijk vooral te maken met zijn ontsnappingspogingen,vraag dat maar aan de mannen die hem zijn gaan terughalen. En Simpson zijn kaars uit, waar je dat haalt, begrijp ik niet, zijn slechte eindklassering is gewoon het gevolg van een late demarrage en dan nog een paar keer aan zijn trui getrokken! Ik denk ook dat de koers zwaarder was dan je denkt, met 34 op 70 opgaves. Je kaneerder de gekozen taktiek kn in vraag stellen, maar met één absolute kopman was het vooral de bedoeling een vroege ontsnapping te beletten en dan te rekenen op de sprint. Een mogelijk gevaarlijke taktiek, en dat hebben we dan ook gezien...
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2008, 19:56   #43
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Fer, dat in 1963 Anquetil en Bahamontes op de knieën zaten hoeft niet te verbazen. Anquetil had in de laatste ronde nog een aanval gelanceerd en er was een sterke reactie van de Belgen nodig om hem te counteren. Spanjaarden stelden daarentegen in die tijd niet veel voor in vlakke eendagswedstrijden en daarom hoeft het niet te verbazen dat Bahamontes op zijn tandvlees zat.
Er was in die tijd geen cohesie bij de Belgen. Zij waren verdeeld in twee kampen. Sommigen argumenteerden dat Gilbert Desmet daar weerwraak nam voor de Ronde van Vlaanderen 1959 toen hij alleen op kop reed en de overwinning enkel zag ontsnappen door het feit dat Van Looy (zijn kopman) aan Frans Schoubben (tegenstrever) vroeg om de achtervolging in te zetten. Maar die stelling is nooit hard gemaakt. Wel moest volgens de legende Benoni Beheyt dat jaar telkens van Van Looy verliezen in de spurt om in de Belgische ploeg te raken en om de Van Looyclan een rad voor de ogen te draaien. Maar zou dit ook niet eerder fel overdreven zijn (Beheyt verloor o.a. in de kopgroep die spurtte om de Belgische titel en verloor ook de laatste rit in de Tour van Rik II. Misschien is het plan slechts gesmeed in de laatste ronde toen Beheyt zich nog verrassend sterk voelde en Van Looy geen al te sterke indruk naliet.
Maar dit is mijn subjectieve mening en bijgevolg onderhevig aan eventuele misvattingen hierover.
De vraag blijft nog altijd dat indien Darrigade derde was geworden ipv de Nederlander Jo De Haan de Fransman niet tot de nieuwe wereldkampioen zou worden uitgeroepen. Indien Van Looy de titel had behaald zou hij in elk geval worden gedeklasseerd (zie boek over wereldkampioenschap). In elk geval veel heibel met een (sportieve) splitsing van België in een Van Looy en een Beheyt-kamp.
andreas is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2008, 21:15   #44
Graham Webb
Nieuweling

Graham Webb's schermafbeelding

Standaard Wk 1963

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Schroeders Bekijk bericht
Ik was toen pas 10 jaar, maar herinner me de wedstrijd nog levendig. Ik heb toen ook naar de amateurs gekeken. Dat was écht een bataille.
Fer
Hoe heb je naar de amateurs gekeken? Ik dacht dat de eerste volledige TV uitzending van de amateurs was maar pas in 1967 door de NOS, Heerlen.

De laste ronde (1963) was maar flauw, vond ik, met een Belg voorop die altijd naar zijn mama zat te wuiven door de camera, belachelijk! Er was, gelukkig, een Duitser renner, Bolke, die besefte dat iedereen was aan het rijden voor een 2e plaats. Bolke heeft dan het heft in eigen handen genomen, het gat op de Belg toegereden en was nog maar derde in de sprint achter Vincentini.

http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm
Graham Webb is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2008, 22:02   #45
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Die Belg was Jos Huysmans maar van dat wuiven heb ik niets gemerkt. Maar dat kan natuurlijk.
andreas is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten