PDA

Volledige versie bekijken : Historie Wielrennen Maastricht

WielrennenMaastricht.nl
23 maart 2006, 23:13
Graag zou ik aan mijn website WielrennenMaastricht.nl op korte termijn een aantal pagina's over de historie van het Maastrichtse wielrennen toevoegen.

Wie kan meer informatie verschaffen over:
profs uit Maastricht;
wielerclubs uit Maastricht;
wedstrijden in, naar of vanuit Maastricht (o.a. WK's, EK's, NK's, Tour de France, Amstel Gold Race, de Zesdaagse);
Maastrichtse wielervoorzieningen (wielerbaan etc)?

U wordt bij voorbaat hartelijk bedankt!

Dirk Daamen
Webmaster WielrennenMaastricht.nl (http://www.wielrennenmaastricht.nl/)

depolle
26 maart 2006, 19:32
Als er iemand is die U kan helpen bij het Wielrennen in Maastricht, dan kan dit Fer Schroeders zijn. Hij is zeer zeker meer dan gemiddeld op de hoogte van het Nederlands Limburgs wielrennen gezien zijn Limburgse roots. Fer is een frequent bezoeker van het forum.
Als Belgisch Limburger weet ik dat Ad Wijnands geboren is te Maastricht(10.03.1959) Hij maakte toch een mooie loopbaan en was o.a. ook een sterke baanrenner wat hij ook enkele malen in de Maastrichtse zesdaagse demonstreerde.
Fred Rompelberg werd eveneens te Maastricht geboren (30.10 1945 ) en is nog steeds houder van het absolute snelheidsrekord dat hij vestigde op de zoutvlakte te Utah.
Als ik mij niet vergis is hij ook nog steeds houder van een proflicentie wat hem waarschijnlijk tot oudste prof ter wereld kroont alhoewel dit enkel om commerciŽle redenen is( zijn fietsvakanties op Mallorca.)
Mathieu Cordang een van Nederlands eerste klassieke klasbakken heeft eveneens het levenslicht gezien in Maastricht ( Blerick 26.12 1869 overleden in 1960)en daarom heet de wielerkwis die Fer en ik samen organiseren te schiedam de Cordang Challenge.
Andere renners die te Maastricht werden geboren zijn:Meyers Harie 02.12 1879 overleden op 14.04.1928 ( topsprinter begin 1900),en misschien verrassend de Waal
Joseph BruyŤre ( 05.10.1948) toch een belangrijk renner o.a. 2 maal Luik-Bastenaken-Luik en gele trui in de Tour enz...
Verder heeft Maastricht nog ooit een werelduurrecordhouder onder zijn inwoners geteld, nl. Pie Vaesen die tijdens de mislukte recordpogingen die Roy Schuiten in 1975 in Mexico ondernam tegen het uurrecord van Eddy Merckx succesvol het uurrecord der veteranen ( + 70 jaar dacht ik ) scherper stelde.
Graag zou ik op de hoogte van uw zoektocht willen blijven vermits in onze kwis te Schiedam in 2007 het Limburgse wielrennen aan weerszijde van de landsgrenzen als een rode draad in de kwis verweven zal zijn.

WielrennenMaastricht.nl
27 maart 2006, 10:56
Dank U!! Met deze informatie kom ik al een heel eind!

Ik heb reeds via e-mail contact gehad met de heer Schroeders.

Uiteraard wordt de informatie, zodra ik de pagina's af heb, op mijn website geplaatst!

Wie mij nog verdere informatie zou kunnen verstrekken: bij voorbaat hartelijk dank!

Dirk

depolle
27 maart 2006, 22:09
Graag gedaan Dirk.

Ik heb gisteren een kijkje genomen op jouw website. Als actief wielertoerist was ik verwonderd dat er in Maastricht zelf zoveel hellingen lagen.De Zonneberg is mij
bekend ,de rest niet.Zou het niet mogelijk zijn de straatnamen te vermelden en niet enkel de afstand vanaf het station van Maastricht te vermelden zodat ik mij kan oriŽnteren en deze hellingen eens kan opzoeken. Maastricht is uiteindelijk slechts een 35 km van mijn woonplaats vandaan. :thumbs-up:
Sportieve groeten

JOURNEE
29 maart 2006, 12:16
http://www.memoire-du-cyclisme.net/piste_6..._maastricht.php (http://www.memoire-du-cyclisme.net/piste_6jours/6j_maastricht.php)

Zeker niet vergeten de Zesdaagse van Maastricht, die heeft bestaan tussen 1976 en 1987 . Op de hierbij vermelde website de resultaten.

:thumbs-up: