Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Onwaarschijnlijke Ontknopingen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #31
    Ik denk dat de jaren 1962 tot 1964 van de "boeiendste" en de meest fascinerende geweest zijn van de wielergeschiedenis, omdat vanaf dan de grote belangen van de merkenploegen begonnen te spelen (zeker omdat vanaf dan de merkenploegen hun intrede deden in toen al hét evenement van het jaar, namelijk de Tour) . Voor de renners en ploegleiders was dit een nieuw gegeven waar ze nog moesten leren mee omgaan. De sportdirecteurs ontekten plots dat er voor hen heel wat publicitair interessante graantjes mee te pikken waren (Driessens en De Kimpe om hen maar te noemen hadden het trouwens al langer door).

    Bovendien zitten we in die jaren op een scharnierpunt wat het nemen van prestatiebevorderende middelen en de controle daarop betreft. Vanaf 1965-66 en zeker vanaf 67 worden de dopingcontroles systematisch, maar tot 1964 kon zowat alles en iedereen wist van iedereen wat hij nam, dus ... werd erover gezwegen, maar gebeurden er af en toe wel peperdure afrekeningen.

    Bovendien waren een aantal tenoren met "ballen" en "eigen dominant karakter" toen op de top van hun kunnen. Ik denk aan Anquetil, Van Looy, Altig, Simpson, Jan Janssens. Zij hadden zeker niet het gemakkelijkste karakter en we mogen zeggen dat Ronse, zeker na de GBC-affaire en de rol van Van looy hierin, HET moment voor interne afrekeningen was, afrekeningen, waar we waarschijnlijk nooit het fijne zullen van weten, maar die zich zeker niet beperkt hebben tot innerlijke strubbelingen binnen de Belgische ploeg.

    Opmerking


      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Graham Webb Bericht weergeven
      Net ingehaald, hij (Simpson) was weg met twee andere renners (Elliott en Ramsbottom) die niet durfde mewerken uit schrik voor de gevolgen, dezelfde gevolgen dat beviel Behyt. Tom had die twee veel geld beloofd maar ze waren toch te bang. Daarom is dit het beste finish ooit, de winaar klopte zijn eigen ploegmaat, fantastisch!

      http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm
      Interessant een ooggetuige te horen,ik heb het toen moeten stellen met de TV, als ik nu dat filpje terugzie, een echt duidelijk beeld geeft het niet (en alle rechtstreeks betrokkenen hebbenuiteraard hun eigen verhaal). Inderdaad een vreemd verloop, want Ramsbottom toen bij Pelforth) was dan wel geen ploegmaat van Simpson, maar Elliott had toch zelf ook een heel reëlekans als ze met drieën voor d zege mogen sprinten. Maar Van Looy stond toen wel op het toppunt van zijn macht, en was van de koene en overvaarde strijder uit de jaren vijftig een meedogenloze dictator geworden. Ook de rol van de BWB, die echt een ploeg rond Van Looy bouwde (de afwezigheid van Wouters, Daems, Vannitsen in mindere mate maar zeker Foré en Melckenbeeck was eigenlijk een schande, eigenlijk verdienden op basis van hun prestaties dat jaar enkel Van Looy en de beide Desmet's hun selectie, en heel misschien Beheyt of Planckaert), en eigenlijk zich enkel in Beheyt "vergiste",is op zijn minst aanvechtbaar...
      Patrick

      Opmerking


        #33
        Wk 1963

        Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
        Inderdaad een vreemd verloop, want Ramsbottom toen bij Pelforth) was dan wel geen ploegmaat van Simpson,...
        Ramsbottom was bij Pelforth maar die dag, WK 1963, hij was ook ploegmaat van Tom Simpson omdat hij in het nationale trui en ploeg zat van G.B. Tom bood hem (Tom's worden) 100 000 Bf om me te werken maar hij was blijkbaar toch te bang om te aanvarden, dito Elliott. En als dit niet waar is dan heeft Tom zelf, naar het WK, toen gelogen.

        http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm
        Graham Webb
        Nieuweling
        Laatst bewerkt door Graham Webb; 09.02.2008, 21:16.

        Opmerking


          #34
          Hi Graham,
          Ik zou zeker niet willen beweren dat Tomloog, in tegendeel alshem in de jaren zestig iets verweten werd, dan was het wel te openhartig te zijn over wat er allemaal in het wielerwereldje gebeurde, al was hij wel niet altijd helemaal objectief of eerder, soms te streng (dat hij in zijn biografie aan Swerts verwijt in het WK 65 niet mee te werken, is toch wel overdreven streng, als je weet wat Beheyt de voorbije twee jaren meegemaakt had en eraan denkend dat Van Looy nog maar eens op zijn derde titel rekende).
          Ik ben even gaan checken in Sporting Cyclist en in de biografie van Tom en wou je enkel vragen of dat met jouw herinneringen oveenkomt. Tom had voor de wedstrijd aan Ramsbottom 350 £ (50 000 BEF) voor zijn hulp aangeboden, maar deze weigerde en wou zijn eigen kans gaan (nu lijkt dat nogal misplaatst zelfvertrouwen, maar Alan was wel als een echte belofte uit de jeugdrangen gekomen, denk ik mij te herinneren). Enkel Vin Denson was akkoord, daarom heeft Tom ook de Ieren Elliott en Crinnion gecontacteerd.
          In de finale was hij dan ontsnapt, maar enkel met Shay Elliott, die hij zelfs het dubbele aangeboden heeft om te helpen. Ramsbottom zou er niet bij geweest zijn. Elliott durfde echter niet, maar eerder omwille van zijn eigen ploeg dan omwille van Van Looy ("ik rijd toch niet bij Peugeot"), volgens Simpson dan toch.
          Iets meer dan een ronde voor het einde bijgehaald, heeft Tom nog geprobeerd er een lange sprint van te maken, maar is aan de trui getrokken (bevestigd door SC, volgens Simpson zelf eerst door Van Looy en daarna nog door Jan Janssen). Tot slot verklaarde hij best blij te zijn dat Beheyt, in plaats van Rik een winnend duwtje te geven, hem eerder heeft afgeduwd of aan zijn trui getrokken om zich vrij te maken, de "bedrieger bedrogen" (the biter being bitten)!
          Tot slot, de reden dat ik schreef dat Ramsbottom bij Pelforth was, was de reactie van Steponas die schreef dat ze ploegmaats waren, volgens mij in de gedachte dat Alan toen al bij Peugeot was, en niet in deoptiek van behorende tot dezelfde landenploeg.
          Klopt dit zowat met wat jij je herinnert?
          Patrick

          Opmerking


            #35
            Inderdaad , Patfey , ik dacht dat Ramsbottom al in 1963 bij Peugeot reed , ik had het moeten checken , eerst in 1965 reed Ramsbottom bij Peugeot.

            Opmerking


              #36
              Wk 1963

              patfey,

              Alles dat je schrijft lijkt correct te zijn. Ik was daar aanwezig als GB ploeg renner van 19 jaar oud, ploegentijdrit. Ik was natuurlijk niet in het prof wedstrijd en heb toen alles moeten vernemen mondeling via de profs en verzorgers. Het dubbele dat Tom bood aan Elliott, 100 000 BF, daar zal die verhaal vandaan komen dat hij ook dat bedrag aan Ramsbottom wou geven. Mijn geheugen is in zeer goede staat maar ik kan ook maar herhalen wat dat ik toen heb opgeraapt.

              Sorry voor mijn Nederlands.

              http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm
              Graham Webb
              Nieuweling
              Laatst bewerkt door Graham Webb; 09.02.2008, 21:16.

              Opmerking


                #37
                Graham,
                Je Nederlands is prima hoor, en zeker heel verstaanbaar, en gezien de organisatie van de site mag ik je niet in het Engels antwoorden, dus bedankt voor je moeite. Ik weet ook dat je maar kan vertellen wat men jou verteld heeft en wat je zelf gezien hebt, maar dat is nog altijd veel meer dan de meesten (of allen?) van ons kunnen. Ik was negen en heb de wedstrijd enkel op TV gezien (en dat was de laatste dag dat ik Van Looy-fan was).
                Patrick
                Patrick

                Opmerking


                  #38
                  De tragiek dook al op vele plaatsen en in vele omstandigheden op, telkens verrassend en anders. Het leverde blijvende stof tot discussie ; maar doorheen deze discussie dacht ik er plots aan dat één Vlaamse gemeente toch wel een patent blijkt te hebben op hallucinante slotakkoorden : Ronse.

                  Beheyt-Van Looy in 1963 zorgde voor gebroken vriendschappen in de Belgische dorpsherbergen, waarbij soms pas jaren later het verlossende "zand er over" volgde.

                  De spurt van Van Impe, vallend op de meet, op het BK was vervolgens een opwarmertje voor het drama van (opnieuw) het WK. Criq door Bauer in de dranghekkens gereden (of stonden die nu toch zo verschrikkelijk slecht de weg te vernauwen?) toen hij de trui al half om had. Dan te voet met zijn fiets zwaaiend de berg op voor al die joelende mensen ...

                  Ronse heeft altijd afspraak met de geschiedenis. Wanneer steken ze daar nog eens de koppen bij elkaar?

                  Johan

                  Opmerking


                    #39
                    Als je met 'onwaarschijnlijk' eigenlijk 'spraakmakend' bedoelt, dan zeker dat fameuze WK in Ronse 1963. Ik was toen 6 jaar, maar herinner mij als de dag van gisteren de wekenlange vloedgolf van lezersbrieven in met name HUMO en de (zeer) verhitte discussies in café's en andere ontmoetingsplaatsen. Het land was echt verdeeld in 2 kampen en iedereen - wielerfan of niet - voelde zich geroepen zich tot één van beide kampen te bekeren. Het leek wel een tweede koningskwestie! En Benoni Beheyt werd op slag wereldberoemd, natuurlijk, als 'de man die Van Looy klopte'. Schitterend toch!
                    Laatst bewerkt door joe v; 07.02.2008, 18:56.

                    Opmerking


                      #40
                      WK Ronse 1963

                      Oorspronkelijk geplaatst door joe v Bericht weergeven
                      Als je met 'onwaarschijnlijk' eigenlijk 'spraakmakend' bedoelt, dan zeker dat fameuze WK in Ronse 1963. Ik was toen 6 jaar, maar herinner mij als de dag van gisteren de wekenlange vloedgolf van lezersbrieven in met name HUMO en de (zeer) verhitte discussies in café's en andere ontmoetingsplaatsen. Het land was echt verdeeld in 2 kampen en iedereen - wielerfan of niet - voelde zich geroepen zich tot één van beide kampen te bekeren. Het leek wel een tweede koningskwestie! En Benoni Beheyt werd op slag wereldberoemd, natuurlijk, als 'de man die Van Looy klopte'. Schitterend toch!
                      Ja echt schitterend! Dit was mijn eerste keer in u prachtige land, mijn eerste deelname aan een WK en de eerste prof koers dat ik zag. Een schitterend debuut, vind u niet?

                      Ik kon toen (1963) geen Nederlands (Vlaams) en een zatte fanatieker begon te lallen tegen mij over de renners, en ik antwoorde 'JA JA'. Dat was bijna mijn ondergang, ik had blijkbaar 'NEE NEE' moeten zeggen

                      Graham. http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm
                      Graham Webb
                      Nieuweling
                      Laatst bewerkt door Graham Webb; 09.02.2008, 21:17.

                      Opmerking


                        #41
                        Ik ben in deze een buitenstaander, maar de koers analyserend dan had dat nooit een sprint tussen Beheyt en Van Looy moeten worden.

                        Ik was toen pas 10 jaar, maar herinner me de wedstrijd nog levendig. Ik heb toen ook naar de amateurs gekeken. Dat was écht een bataille. De koers bij de profs kon in feite maar door één iemand worden gewonnen: Rik Van Looy !! Maar in de Belgische ploeg was niet echte een eenheid. De koers werd niet hard gemaakt zoals bij de amateurs. Gevolg was dat er een veel te groot aantal naar de finishmeet trokken. 29 renners bleven er over in de finale en dat over een parkoers dat selectief had kunnen zijn. OK er waren pogingen o.a. van Simpson, maar die had zijn kaars daarna uitgeblazen. Ik als kind vroeg me toen af of iemand nog even écht doortrok. Dat gebeurde niet en pas op: ene Sigi Renz als pisterenner werd er 10e. Dus de koers werd berekend gereden. Van Looy, niet meer in supervorm, maar wel met het gewicht van de hele wereld op zijn schouders.
                        Tja, toen kwam dat incident.

                        Gebrek aan vertrouwen bij de Belgen ?
                        Geen cohesie onderling ?

                        Ik heb in ieder geval foto's gezien van Anquetil en Bahamontes die volledig op hun tandvlees zaten.

                        OK De Vlamingen werden één en twee, maar volgens mij was zeker Van Looy niet in de beste conditie.

                        Fer

                        Opmerking


                          #42
                          Fer,
                          Toch niet helemaal akkoord. Vooreerst, Renz was toen nog niet echt volledig naar de piste overgeschakeld, hij was trouwens titelvoerend Duits kampioen (Wolfshohl 2de, Junkermann 4de, Puschel, uittredend kampioen 7de, Altig 9de). Verder was de Belgische ploeg toch hechter dan je denkt, vijf ervan waren onvoorwaardelijk in dienst van Rik Van Looy, en ook Beheyt en Desmet hebben onderweg hun werk gedaan. Maar de ploeg heeft wel voor een defensieve taktiek gekozen, Van Looy was zeker het in de sprint af te maken. Volgens mij was Van Looy trouwens nog in conditie,twee weken na het BK en drie weken na de Tour, eerder was zijn zelfvertrouwen te groot (volgens sommige ploegmaten onderweg te groot gereden). De foto's van Anquetil (Bahamontes was daar helemaal kansloos) op zijn tandvlees hebben waarschijnlijk vooral te maken met zijn ontsnappingspogingen,vraag dat maar aan de mannen die hem zijn gaan terughalen. En Simpson zijn kaars uit, waar je dat haalt, begrijp ik niet, zijn slechte eindklassering is gewoon het gevolg van een late demarrage en dan nog een paar keer aan zijn trui getrokken! Ik denk ook dat de koers zwaarder was dan je denkt, met 34 op 70 opgaves. Je kaneerder de gekozen taktiek kn in vraag stellen, maar met één absolute kopman was het vooral de bedoeling een vroege ontsnapping te beletten en dan te rekenen op de sprint. Een mogelijk gevaarlijke taktiek, en dat hebben we dan ook gezien...
                          Patrick

                          Opmerking


                            #43
                            Fer, dat in 1963 Anquetil en Bahamontes op de knieën zaten hoeft niet te verbazen. Anquetil had in de laatste ronde nog een aanval gelanceerd en er was een sterke reactie van de Belgen nodig om hem te counteren. Spanjaarden stelden daarentegen in die tijd niet veel voor in vlakke eendagswedstrijden en daarom hoeft het niet te verbazen dat Bahamontes op zijn tandvlees zat.
                            Er was in die tijd geen cohesie bij de Belgen. Zij waren verdeeld in twee kampen. Sommigen argumenteerden dat Gilbert Desmet daar weerwraak nam voor de Ronde van Vlaanderen 1959 toen hij alleen op kop reed en de overwinning enkel zag ontsnappen door het feit dat Van Looy (zijn kopman) aan Frans Schoubben (tegenstrever) vroeg om de achtervolging in te zetten. Maar die stelling is nooit hard gemaakt. Wel moest volgens de legende Benoni Beheyt dat jaar telkens van Van Looy verliezen in de spurt om in de Belgische ploeg te raken en om de Van Looyclan een rad voor de ogen te draaien. Maar zou dit ook niet eerder fel overdreven zijn (Beheyt verloor o.a. in de kopgroep die spurtte om de Belgische titel en verloor ook de laatste rit in de Tour van Rik II. Misschien is het plan slechts gesmeed in de laatste ronde toen Beheyt zich nog verrassend sterk voelde en Van Looy geen al te sterke indruk naliet.
                            Maar dit is mijn subjectieve mening en bijgevolg onderhevig aan eventuele misvattingen hierover.
                            De vraag blijft nog altijd dat indien Darrigade derde was geworden ipv de Nederlander Jo De Haan de Fransman niet tot de nieuwe wereldkampioen zou worden uitgeroepen. Indien Van Looy de titel had behaald zou hij in elk geval worden gedeklasseerd (zie boek over wereldkampioenschap). In elk geval veel heibel met een (sportieve) splitsing van België in een Van Looy en een Beheyt-kamp.

                            Opmerking


                              #44
                              Wk 1963

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fer Schroeders Bericht weergeven
                              Ik was toen pas 10 jaar, maar herinner me de wedstrijd nog levendig. Ik heb toen ook naar de amateurs gekeken. Dat was écht een bataille.
                              Fer
                              Hoe heb je naar de amateurs gekeken? Ik dacht dat de eerste volledige TV uitzending van de amateurs was maar pas in 1967 door de NOS, Heerlen.

                              De laste ronde (1963) was maar flauw, vond ik, met een Belg voorop die altijd naar zijn mama zat te wuiven door de camera, belachelijk! Er was, gelukkig, een Duitser renner, Bolke, die besefte dat iedereen was aan het rijden voor een 2e plaats. Bolke heeft dan het heft in eigen handen genomen, het gat op de Belg toegereden en was nog maar derde in de sprint achter Vincentini.

                              http://crazyaboutbelgium.co.uk/riderblog/webb-blog.htm

                              Opmerking


                                #45
                                Die Belg was Jos Huysmans maar van dat wuiven heb ik niets gemerkt. Maar dat kan natuurlijk.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X