Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wielererfgoedcel

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Wielererfgoedcel

    Beste historici, verzamelaars en wielererfgoedbewaarders,

    In een vrij korte tijdspanne van 3-4 jaar heb ik als amateur-historicus mijn weg gezocht in het oerwoud van de geschiedenis van het wielrennen.
    Ik heb het genoegen gehad om heel wat mensen te leren kennen die net zoals ik gepassioneerd bezig zijn met het verzamelen van informatie, allerhande items, van drinkbussen, truitjes en fietsen tot stukken van velodrooms, kortom alles wat tastbaar en niet tastbaar is en te maken heeft met de geschiedenis van het wielrennen in het binnen- en buitenland.
    Ik heb ondertussen ook reeds zowel actief als passief ervaring opgedaan voor het organiseren van evenementen, het bijwonen van lezingen, het opstellen van expo's met of zonder hulp van en samenwerking met gemeentelijke en provinciale overheden.
    Zeker na het aflopen van de expo "#Collectievissen langs het parcours van de Ronde" in het Provinciaal Erfgoedcentrum te Ename waaraan een 15-tal exposanten en musea hebben deelgenomen, zijn me 2 zaken opgevallen, namelijk :
    1. Zoals eerder vermeld hebben de meesten een enorme drive binnen het werkveld en er is over het algemeen een grote bereidwilligheid om die verzameling en de informatie met het grote publiek te delen.
    2. Na het evenement neemt elke verzamelaar/historicus/wielererfgoedbewaarder zijn materiaal en kennis weer naar huis tot de volgende opdracht.

    Ik maak daarbij de volgende bedenking: wat als er iets gebeurt ?
    Dan dreigt niet alleen al het materiaal maar erger nog ook alle kennis verloren te gaan.
    Sommigen onder ons mogen dan wel samen werken met het WieMu, Sportimonium of CRVV, iedereen is op zichzelf aangewezen en moet zijn eigen weg zoeken, er is geen gemeenschappelijk draagvlak waar we kunnen op terug vallen. In de plaatselijke heemkundige kring kunnen we ons ei ook al niet kwijt omdat hun werkveld te beperkt, te plaatselijk is.
    Nochtans wordt sporterfgoed steeds belangrijker, en zeker wielererfgoed omdat de brede laag van de wielerminnende bevolking steeds meer interesse krijgt in de geschiedenis van hun geliefde sport.

    Ik wens hier dus het volgende ballonnetje op te laten :
    Wordt het niet tijd dat er naast de provinciale erfgoedcellen een overkoepelende Wielererfgoedcel opgericht wordt ?
    Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een overkoepelend orgaan die alle verzamelaars en onderzoekers verenigt zodanig dat al de kennis kan gearchiveerd worden, een centraal aanspreekpunt voor overheden en musea die iets rond de geschiedenis van het wielrennen wenst te organiseren, al dan niet onder leiding en begeleiding van een gewestelijke erfgoedinstelling.

    Laat de discussie op gang komen ...

    http://karelvanwijnendaele.be
    Karelvanwijnendaele
    Nieuweling
    Laatst bewerkt door Karelvanwijnendaele; 08.04.2017, 14:19.

    #2
    Lijkt me inderdaad een piste die het onderzoeken waard is.
    Patrick

    Opmerking


      #3
      Goed idee.

      Opmerking

      Bezig...
      X