Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Dubbele wereldkampioenen?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Dubbele wereldkampioenen?

    Op dit moment is Mathieu van der Poel wereldkampioen veldrijden, en voor het komende WK op de weg wordt serieus rekening met hem gehouden.

    Stel dat Mathieu het WK zou winnen, dan zou hij de eerste "dubbele" wereldkampioen weg/veldrijden bij de mannen zijn. Roger de Vlaeminck kwam in 1975 in de buurt, maar haalde goud en zilver.

    Maar er zijn meer wielerwereldkampioenschappen: op de baan, mountainbike... Is er een mannelijke wielrenner geweest die gelijktijdig wereldkampioen op de weg (amateur of professioneel) was, en wereldkampioen in een andere discipline?

    (De vraag gaat specifiek over mannen; niet omdat vrouwenwielrennen niet meetelt, maar omdat ik al weet dat daar bijvoorbeeld Pauline Ferrand-Prévot een voorbeeld is van iemand die gelijktijdig wereldkampioene was in meerdere disciplines.)

    #2
    Profs bij mijn weten niet en volgens ik mij herinner niemand bij de amateurs. Je hebt er wel die tegelijk WK op de weg waren en winnaar van een Europees criterium van de UEVH op de winterbanen. Alvast Rik I in 1957 WK en américaine (titel die hij in 57 en 58 haalde, ik zou de exacte datums moeten zoeken of hij er dus een of tweemaal in lukte), Altig in 1966 ( omnium, ik weet niet hij nog titelverdediger was van de américaine titel die hij in 1965 behaalde) en eigenlijk ook Merckx, die als titelvoerend wegwereldkampioen de omniumtitel begin 1975 won.
    Laatst bewerkt door patfey; 15.09.2019, 14:32. Reden: Typfout 1875 i.p.v. 1975 geschreven
    Patrick

    Opmerking


      #3
      Ik wist niet dat Merckx zo oud was 🤪

      Opmerking


        #4
        Verraden door mijn dikke vingers😢😉 ik verbeter
        Patrick

        Opmerking


          #5
          De Pool Ryszard Szurkowski werd WK op de weg, en WK ploegentijdrit over 100km in 1973 te Barcelona.

          Opmerking


            #6
            Henrik Djernis was in 1993 wereldkampioen veldrijden bij de amateurs en wereldkampioen mountainbike. Hij was ook in 1992 en 1994 wereldkampioen mountainbike.

            Kristof
            Flupke
            Super Moderator
            Laatst bewerkt door Flupke; 15.09.2019, 23:14.

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pie.er Bericht weergeven
              Op dit moment is Mathieu van der Poel wereldkampioen veldrijden, en voor het komende WK op de weg wordt serieus rekening met hem gehouden.

              Stel dat Mathieu het WK zou winnen, dan zou hij de eerste "dubbele" wereldkampioen weg/veldrijden bij de mannen zijn. Roger de Vlaeminck kwam in 1975 in de buurt, maar haalde goud en zilver.

              Maar er zijn meer wielerwereldkampioenschappen: op de baan, mountainbike... Is er een mannelijke wielrenner geweest die gelijktijdig wereldkampioen op de weg (amateur of professioneel) was, en wereldkampioen in een andere discipline?

              (De vraag gaat specifiek over mannen; niet omdat vrouwenwielrennen niet meetelt, maar omdat ik al weet dat daar bijvoorbeeld Pauline Ferrand-Prévot een voorbeeld is van iemand die gelijktijdig wereldkampioene was in meerdere disciplines.)
              En Beryl Burton die WKe op de weg en tevens WKe achtervolging werd in 1960

              https://nl.wikipedia.org/wiki/Beryl_Burton
              Laatst bewerkt door Steponas; 16.09.2019, 20:01. Reden: Link toevoegen

              Opmerking


                #8
                In 1995 verdeelden Indurain en Olano de prijzen in de wegrit en de tijdrit.

                Opmerking

                Bezig...
                X