Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Ha-ro / Rokado

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Ha-ro / Rokado

    Dag,

    Bij de fiches van Jan De Smet kun je lezen dat de ploeg Ha-Ro begin mei 1973 werdt opgenomen door Rokado.
    Kan iemand mij zeggen of Rund um den Henninger Turm en het Kampioenschap van Zurich nog gereden werd door Ha-Ro?
    En of de Ronde van Spanje betwist werd door Ha-Ro of door Rokado? Karsten bv reed de Vuelta die reeds begon in april. Indien dit voor Rokado was, was hij dan eerder dan begin mei reeds bij Rokado?

    Jaak

    #2
    Volgens MDC reed Karstens in de Vuelta voor Rakado.

    http://www.memoire-du-cyclisme.net/eta_tde/tde1973.php

    Misschien dat de ploegen iets eerder fuseerden??
    Ha-Ro betekend Hannelore Rokado, dus de sponser is dezlfde.

    Opmerking


      #3
      Jaak,

      De Vuelta werd zeker en vast betwist door Rokado. Wanneer juist HA-RO ontbonden werd weet ik niet meer van buiten, daarvoor zou ik mijn krantenknipsels van 1973 eens moeten raadplegen ( die zich op mijn zolder bevinden! ) ROKADO was de afkorting van RObert KAhl DOrtmund. een Duitse fabrikant van lattenbodems voor bedden uit Dortmund .In tegenstelling tot Willem zijn afkorting voor HA-RO, werd er destijds bij de voorstelling van beide ploegen bekend gemaakt dat HA-RO stond voor HArmina-RObert. Robert's Kahl echtgenote noemde met haar voornaam HARMINA, vandaar de twee eerste letters van beide voornamen: HA en RO. Ik was in die periode trouwens een hevige supporter van Rokado!

      Opmerking


        #4
        Hey Hans,

        Excuseer, ik had dat ergens gelezen, fout dus.

        Opmerking


          #5
          In een krantenartikel uit 1973, datum niet meer terug te vinden, lees ik hetvolgende: " De heer Kahl heeft besloten om naast Rokado onder Belgische vlag, ook nog een Duitse ploeg te financieren onder de naam HA-RO, een filiaal van Rokado. Doch, na een matig voorseizoen besloot de direktie van HA-RO haar aktiviteit te stoppen onder voorwendsel dat ze te weinig startgelegenheid kreeg in grote wedstrijden ( Ha-Ro werd o.a geweigerd in de ronden van België en Italië.
          12 renners onder contract kwamen vrij: 9 Duitsers en 3 buitenlanders. Volgens de FICP-reglementen mogen vrijgekomen renners midden het seizoen door en ander merk aangeworven worden. De beroepsafdeling van de UCI heeft dan haar akkoord gegeven voor de overgang van 7 Ha-Ro renners naar de Belgische ploeg Rokado, die dus bestaat uit 2/3° Belgisch effektief en 1/3° buitenlanders. Rolf Wolfshohl, vroeger ploegleider bij Ha-Ro wordt adjunkt bij Rokado. De zeven renners die naar Rokado overgeheveld worden zijn de Duitsers Gaida - Küster - Muddeman - Tischler - Peffgen , de Nederlander Kuiper en de Luxemburger Gilson. Komen vrij: de Duitsers Puschel - Kunde - Rasing -Merks en de Nederlander Janssen. "
          HANS

          Opmerking


            #6
            Dit is de Rokadoploeg die deelnam aan de Vuelta:
            71 Gerben Karstens
            72 Herman Van Springel
            73 Yvan Benaets
            74 Eddie Peelman
            75 Roger Pingeon
            76 Pieter Nassen
            77 J.P. Berckman
            78 Jan Van de Wiele
            79 Emiel Cambré
            80 Gustaaf Hermans

            Op dezelfde bladzijde lees ik het volgende:
            Karstens nu definitie ingelijfd
            Gerben Karstens is hier ook bij, en dat na alle verwarring tussen Haro en Rokado werd hij definitief bij de laatste sportgroep ingelijfd. Maar nu zit Van Vaerenbergh verveeld met de zaak Muddeman. Die reed Gent-Wevelgem voor Haro, wil hier de Rokado-trui aantrekken, maar krijgt de toelating niet. Tot wat dubbele sponsoring leiden kan...

            Bron Het Nieuwsblad 27-04-1973

            Opmerking


              #7
              Ik herinner mij dat ik ooit ook eens de opklaring van het HaRo-Rokado mysterie opgevraagd heb. Uiteindelijk was het besluit dat alle renners die hierboven vernoemd werden bij Rokado terecht kwamen. Dus ook Püschel, Rasing, Merks, Kunde en Jansen.
              Of toch niet?


              Jan

              Opmerking


                #8
                nog een oude opgevist,

                wat gebeurde er toen met:
                Bugdahl - De Wit - Hempel - Jansen - Kemper - Kunde - Lutz - Merks -Pfenninger - Puschel - Rasing - Wolfshohl.

                gezien het feit dat De Wit - Kunde - Merks - Puschel - Rasing in 1974 ook bij Rokado reden zullen zij wellicht ook in 73 overgegaan zijn van Ha-Ro naar Rokado.
                Bugdahl, Hempel, Kemper werden individueel?
                Jansen, Lutz stopten?
                Pfenninger naar Mobel Marki?
                Wolfshohl sportdirecteur?

                Opmerking


                  #9
                  Na de fusie was volgens mijn gegevens dit de ploeg: ROKADO - DE GRIBALDY:
                  Yvan Benaets BELGIE
                  Jean-Pierre Berckmans BELGIE
                  Emile Cambre BELGIE
                  Paul Collaer BELGIE
                  Willy De Geest BELGIE
                  Piet De Wit NEDERLAND
                  Alfred Gaida WEST DUITSLAND
                  Roger Gilson LUXEMBURG
                  Gunther Haritz WEST DUITSLAND
                  Gustave Hermans BELGIE
                  Tony Houbrechts BELGIE
                  Harrie Jansen NEDERLAND
                  Roger Jochmans BELGIE
                  Gerben Karstens NEDERLAND
                  Axel Krause WEST DUITSLAND
                  Karl-Heinz Kuester WEST DUITSLAND
                  Hennie Kuiper NEDERLAND
                  Karl-Heinz Kunde WEST DUITSLAND
                  Emil Merks WEST DUITSLAND
                  Karl-Heinz Muddemann WEST DUITSLAND
                  Pieter Nassen BELGIE
                  Eddy Peelman BELGIE
                  Ferdinand Peersman BELGIE
                  Wilfried Peffgen WEST DUITSLAND
                  Roger Pingeon FRANKRIJK
                  Georges Pintens BELGIE
                  Dieter Puschel WEST DUITSLAND
                  Bernd Rasing WEST DUITSLAND
                  Wim Schepers NEDERLAND
                  Erwin Tischler WEST DUITSLAND
                  Albert Van Damme BELGIE
                  Jan Van De Wiele BELGIE
                  Rik Van Linden BELGIE
                  Albert Van Vlierberghe BELGIE
                  Robert Vanlancker BELGIE
                  Gustaaf Vanroosbroeck BELGIE
                  Herman Vanspringel BELGIE
                  Theo Verschueren BELGIE
                  Fritz Wehrli ZWITSERLAND
                  Wilfried Wesemael BELGIE

                  Rob

                  Opmerking


                    #10
                    Fritz Wehrli???? reed die daar ook voor?
                    als gastrenner misschien?

                    Opmerking


                      #11
                      Herinner mij ook nog een Duitse beroepsrenner Emil Merks welke bij Rokado - Haro reed.

                      Deze reed hier wat kermiskoersen in Belgie en had toen in de gloriedagen van ene Eddy Merckx uiteraard toch ook nogal wat bekijks met die naam (zelfde initialen)

                      Omdat hij tijdens een zeer warme zomerdag tijdens een kermiskoers hier helemaal alleen stond heb ik hem iedere ronde van een verse drinkbus voorzien. Was wel meestal achteraan in het peloton terug te vinden.

                      Opmerking


                        #12
                        Er was ook nog de Nederlander René Merckx maar die stopte van zodra Eddy bij de profs zijn talent toonde

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
                          Er was ook nog de Nederlander René Merckx maar die stopte van zodra Eddy bij de profs zijn talent toonde
                          Is die René Merckx ook Beroepsrenner of Onafhankelijke renner geweest ?

                          Opmerking


                            #14
                            Ik heb hem in 1959, 1960, 1964 en 1965 als Individueel.

                            Opmerking


                              #15
                              Rokado / Ha-ro

                              Oorspronkelijk geplaatst door hans Bericht weergeven
                              In een krantenartikel uit 1973, datum niet meer terug te vinden, lees ik hetvolgende: " De heer Kahl heeft besloten om naast Rokado onder Belgische vlag, ook nog een Duitse ploeg te financieren onder de naam HA-RO, een filiaal van Rokado. Doch, na een matig voorseizoen besloot de direktie van HA-RO haar aktiviteit te stoppen onder voorwendsel dat ze te weinig startgelegenheid kreeg in grote wedstrijden ( Ha-Ro werd o.a geweigerd in de ronden van België en Italië.
                              12 renners onder contract kwamen vrij: 9 Duitsers en 3 buitenlanders. Volgens de FICP-reglementen mogen vrijgekomen renners midden het seizoen door en ander merk aangeworven worden. De beroepsafdeling van de UCI heeft dan haar akkoord gegeven voor de overgang van 7 Ha-Ro renners naar de Belgische ploeg Rokado, die dus bestaat uit 2/3° Belgisch effektief en 1/3° buitenlanders. Rolf Wolfshohl, vroeger ploegleider bij Ha-Ro wordt adjunkt bij Rokado. De zeven renners die naar Rokado overgeheveld worden zijn de Duitsers Gaida - Küster - Muddeman - Tischler - Peffgen , de Nederlander Kuiper en de Luxemburger Gilson. Komen vrij: de Duitsers Puschel - Kunde - Rasing -Merks en de Nederlander Janssen. "
                              HANS

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X