Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

De Expert ploeg 19??

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    De Expert ploeg 19??

    Ik heb een serie foto's gevonden van de Expert ploeg.
    Volgens mij is het een amateurploeg, het jaartal ligt volgens mij ergens in de periode 1970-1975.

    Namen heb ik niet, misschien dat de kenners hier er een aantal of misschien zelfs allemaal kunnen herkennen?


    Renner 1:




    Renner 2:



    Renner 3:



    Renner 4:



    Renner 5:


    #2
    Renner 6:



    Renner 7:



    Renner 8:



    Renner 9:




    Mijn dank alvast!

    Opmerking


      #3
      Renner 9 lijkt mij Jans Vlot uit Wanneperveen.

      Opmerking


        #4
        Volgens mij is renner 7 Peter van der Knoop.

        William van Peer.

        Opmerking


          #5
          Expert had een wielerploeg in 1979, 1980, 1981, 1982. In 1980 en 1982 hadden zij foto's. De herkende renners zijn goed . Nr 2 is Ron Groen.
          en nr 4 Sybolt Greidanus ?/ Groen is wel zeker.

          Opmerking


            #6
            Bennie Groen - Roelof Groen

            Met Peter van der Knoop (7) en Jans Vlot (9) ben ik het eens.
            Ron Groen ken ik onvoldoende om een oordeel over te geven.
            Bij nummer 3 zit ik te denken aan Bennie Groen en bij nummer 8 aan Roelof Groen. (Wat een toeval, drie verschillende "Groenen" in één ploeg!)

            Opmerking


              #7
              Bennie en Roelof Groen staan hier zeker niet bij. Nr.2 Ron Groen akkoord.

              Opmerking


                #8
                Gastrennersvereniging Nederland

                Deze ploeg was een "gastrennersvereniging" zoals er toen in Nederland jaarlijks een 20-tal waren, grote en kleine, nationale en regionale ploegen samen.

                Zo'n gastrennersvereniging was zelf geen wielerclub, maar noem het maar een Amateurploeg gaande van zeer goed gestructureerd (dikwijls zelfs veel beter dan bij kleine beroepsrennersploegen) tot weinig georganiseerd.

                De renners bleven ook gewoon lid van hun oorspronkelijke wielerclub waarbij zij als lid aangesloten bleven, zij werden als het ware door hun wielerclub eigenlijk gewoon uitgeleend aan zo'n gastrennersvereniging amateurploeg voor de duur van een jaar enz.

                Zo'n gastrennersvereniging had een amateurkern, en soms ook nog enkele junioren in de ploeg, sommigen ploegen ook nog één of meer dames, en sommige van deze gastrennersverenigingen hadden ook wel eens een profrenner(s) in dienst als aanvulling van hun ploeg. (o.a. Rene Pijnen bij Gazelle - Campagnolo, Cees Stam bij Ketting, Nico Been bij Beck's Bier, Gerrie Van Gerwen bij Jan Van Erp tegels - Viner, Martin Havik bij Concorde - Campagnolo)

                Sommige latere profploegen zoals bv. Frisol Oils, Ormas - Sharp, en Transvemij = T.V.M zijn later sponsor van een beroepsrennersploeg geworden, na eerst sponsor van een gastrennersvereniging (of Amateurploeg) te zijn geweest.

                Eind jaren 80, na het verdwijnen van enkele enkele zeer bekende sponsors van topploegen zoals Amstel Bier (Heineken buiten Nederland), Jan Van Erp tegels enz. was er een gebrek aan andere grote nationale sponsors waardoor het aantal topploegen minderde.
                De K.N.W.U. heeft toen het systeem van de gastrennersverenigingen afgeschaft en vervangen door L.S.E (Landelijke Selectie Eenheden) ploegen, waarvan men uit iedere provincie 1 goede Amateurploeg met nationale sponsor hoopte te vinden, maar de eerste jaren was dat systeem meer een flop met slechts en 8 of 9 tal L.S.E ploegen, sommige provincies hadden geen sponsor kunnen vinden en dus geen L.S.E ploeg kunnen oprichten zodat zij in de Nederlandse amateur klassiekers moesten aantreden met een (wisselende) provinciale selectie, welke dan voor de gelegenheid dikwijls niet meer was dan een goede club uit hun Provincie.

                Bijgevoegd foto van één van de jarenlange topploegen onder de Gastrennersverenigingen Jan Van Erp
                Laatst bewerkt door Stayer; 03.05.2008, 00:13. Reden: schrijffout

                Opmerking


                  #9
                  EXPERT ploeg

                  Oorspronkelijk geplaatst door koos van winden Bericht weergeven
                  Expert had een wielerploeg in 1979, 1980, 1981, 1982. In 1980 en 1982 hadden zij foto's. De herkende renners zijn goed . Nr 2 is Ron Groen.
                  en nr 4 Sybolt Greidanus ?/ Groen is wel zeker.
                  De kleuren van de Trui van deze Expert ploeg was wit, met boven en onder de Expert publiciteit op de trui een verticale Orange en Zwarte streepje (band)

                  Ploeg heeft nog o.a. op fietsen van Batavus gereden, maar het laatste 1 of 2 jaar zeker op Concorde fietsen (zwarte frames met goudkleurige letters - decals)

                  Opmerking


                    #10
                    De Amateur ploegen stonden afgedrukt in Wielersport.Het begint in 1960 met:
                    Drie Hoefijzers Bier als enige ploeg, In 1961 waren er al 6
                    In 1969 waren het er 45 en in 1970 zelfs 48.Het loopt door tot in de jaren 90 De bekendste sponsors. Jo van Aarle, AGu, AMEV, Amstel Bier, Batavus, Breda Bier, Caballero, Dextro Energen, Jan van Erp, Frisol, Giant, Koga Miyata,
                    Kroon worst, OVIS, Peugeot, Smith's, Tegeltoko, Trico Noble, Vredestein.
                    Ik heb van meer dan 100 ploegen foto's. De L.S.E. ploegen is nu nog
                    een voort zetting daarvan, waarvan ook vele met foto's. Koos

                    Opmerking


                      #11
                      Koos, kun je eens één van je foto's van de Expert-ploeg op het Forum plaatsen?

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bericht weergeven
                        Deze ploeg was een "gastrennersvereniging" zoals er toen in Nederland jaarlijks een 15 a 20-tal waren, grote en kleine, nationale en regionale samen.

                        Zo'n gastrennersvereniging was zelf geen wielerclub, maar noem het maar een Amateurploeg gaande van zeer goed gestructureerd (dikwijls zelfs veel beter dan bij kleine beroepsrennersploegen) tot weinig georganiseerd.

                        De renners bleven ook gewoon lid van hun oorspronkelijke wielerclub waarbij zij als lid aangesloten bleven, zij werden als het ware door hun wielerclub eigenlijk gewoon uitgeleend aan zo'n gastrennersvereniging amateurploeg voor de duur van een jaar enz.

                        Zo'n gastrennersvereniging had een amateurkern, en soms ook nog enkele junioren in de ploeg, sommigen ploegen ook nog één of meer dames, en sommige van deze gastrennersverenigingen hadden ook wel eens een profrenner(s) in dienst als aanvulling van hun ploeg. (o.a. Rene Pijnen bij Gazelle - Campagnolo, Cees Stam bij Ketting, Nico Been bij Beck's Bier, Gerrie Van Gerwen bij Jan Van Erp tegels - Viner, Martin Havik bij Concorde - Campagnolo)

                        Sommige latere profploegen zoals bv. Frisol Oils, Ormas - Sharp, en Transvemij = T.V.M zijn later sponsor van een beroepsrennersploeg geworden, na eerst sponsor van een gastrennersvereniging (of Amateurploeg) te zijn geweest.

                        Eind jaren 80, na het verdwijnen van enkele enkele zeer bekende sponsors van topploegen zoals Amstel Bier (Heineken buiten Nederland), Jan Van Erp tegels enz. was er een gebrek aan andere grote nationale sponsors waardoor het aantal topploegen minderde.
                        De K.N.W.U. heeft toen het systeem van de gastrennersverenigingen afgeschaft en vervangen door L.S.E (Landelijke Selectie Eenheden) ploegen, waarvan men uit iedere provincie 1 goede Amateurploeg met nationale sponsor hoopte te vinden, maar de eerste jaren was dat systeem meer een flop met slechts en 8 of 9 tal L.S.E ploegen, sommige provincies hadden geen sponsor kunnen vinden en dus geen L.S.E ploeg kunnen oprichten zodat zij in de Nederlandse amateur klassiekers moesten aantreden met een (wisselende) provinciale selectie, welke dan voor de gelegenheid dikwijls niet meer was dan een goede club uit hun Provincie.

                        Bijgevoegd foto van één van de jarenlange topploegen onder de Gastrennersverenigingen Jan Van Erp
                        Boven v.l.n.r. Henk Lubberding, Hans Koot, Gerrie van Gerwen en Harrie Lunenburg. Daaronder Henk Botterhuis en Henk Mutsaars. Daaronder de staf met in het midden Jan Gisbers en staande rechts Jan van Erp zelf. De soigneur met zonnebril is volgens mij ex-renner Paul Soetekauw uit Nijmegen.
                        Laatst bewerkt door ULSEN; 03.05.2008, 00:10.

                        Opmerking


                          #13
                          Gastrennersvereniging

                          Oorspronkelijk geplaatst door koos van winden Bericht weergeven
                          De Amateur ploegen stonden afgedrukt in Wielersport.Het begint in 1960 met:
                          Drie Hoefijzers Bier als enige ploeg, In 1961 waren er al 6
                          In 1969 waren het er 45 en in 1970 zelfs 48.Het loopt door tot in de jaren 90 De bekendste sponsors. Jo van Aarle, AGu, AMEV, Amstel Bier, Batavus, Breda Bier, Caballero, Dextro Energen, Jan van Erp, Frisol, Giant, Koga Miyata,
                          Kroon worst, OVIS, Peugeot, Smith's, Tegeltoko, Trico Noble, Vredestein.
                          Ik heb van meer dan 100 ploegen foto's. De L.S.E. ploegen is nu nog
                          een voort zetting daarvan, waarvan ook vele met foto's. Koos
                          En in 1973 en 1974 is er zelfs ook nog een ploeg Hebro Snacks - Flandria geweest in de gekende rood - witte Flandria uitrusting en op de rode Flandria fietsen.

                          Eind jaren 1970 is er ook nog enkele jaren een Superia ploeg geweest (gastrennersvereniging) met als split off (deel van de ploeg) enkele profveldrijders zoals Wil BROUWERS - Frans FRANCISSEN - Rein GROENENDAAL.

                          Superia heeft begin jaren 1980 ook nog een jaar fietsen geleverd aan de Limburgse gastrennersvereniging ploeg Brouwers Machines.

                          Opmerking


                            #14
                            Ploegfoto Jan van Erp

                            De namen bij de ploegfoto van Jan van Erp kloppen niet helemaal.
                            Volgens mij is het, boven van links naar rechts;
                            Harrie Lunenburg, Ger Bongers? (Hans Koot is het niet), Gerrie van Gerwen en Henk Botterhuis.
                            Midden Piet van der Kruys, Henk Mutsaars en Jan van Erp.
                            Geknield Cas Vulders, Jan Gisbers en de soigneur (niet Paul Soetekouw) kwam uit Best, maar zijn naam ben ik even kwijt.

                            Opmerking


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bericht weergeven
                              De kleuren van de Trui van deze Expert ploeg was wit, met boven en onder de Expert publiciteit op de trui een verticale Orange en Zwarte streepje (band)

                              Ploeg heeft nog o.a. op fietsen van Batavus gereden, maar het laatste 1 of 2 jaar zeker op Concorde fietsen (zwarte frames met goudkleurige letters - decals)

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X