Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Roger Lapebie redde een leven

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Roger Lapebie redde een leven

    Door oude kranten bladerend kwam ik een opmerkelijk verhaal tegen over Roger Lapebie uit 1939. Mijn samenvatting hieronder:


    Een zekere meneer Hervault was wegens moord ter dood veroordeeld in Parijs, maar de zaak werd nogmaals behandeld. Het was duidelijk dat de moord om 8:40 gepleegd was, en dat Hervault om 7:45 ergens anders, 38km weg, gezien was. Hervault had geen auto, maar wel een fiets. De rechtbank vroeg zich af of het mogelijk was dat Hervault die 38 km binnen dat uur had kunnen afleggen.

    De verdediging verzocht Lapebie om het traject (over slechte wegen) zo snel mogelijk af te leggen. Er werd nauwkeurig gecontroleerd dat Lapebie zijn best deed (hoe staat er helaas niet bij), en Lapebie legde de afstand af in 75 minuten. Hervault kon dus volgens de verdediging de moord onmogelijk hebben gepleegd. Het krantenartikel sluit af met het resultaat dat het doodvonnis zal worden herzien.


    Ik kende het verhaal niet, maar vond het opmerkelijk genoeg om het hier te delen!

    #2
    Even terugkomen op een oud item: hierbij een krantenfoto als bewijs voor het verhaal van Pie.er. Het is afkomstig uit Le Journal (Paris) van 10 november 1938.
    Toegevoegde bestanden

    Opmerking

    Bezig...
    X