Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Kazianki

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Kazianki

    Was er in de jaren vijftig een Russische veldrijder genaamd Kazianki?
    Ronny De Schepper
    Een winnaar
    Laatst bewerkt door Ronny De Schepper; 29.11.2020, 07:32.

    #2
    Italiaanse wegrenner tot zeker 1960, die mogelijk ook veldritten reed. Mogelijk met Russische roots. In 1960 derde in de eerste rit van de Ronde van Luxemburg.
    Laatst bewerkt door ULSEN; 28.11.2020, 16:40.

    Opmerking


      #3
      Hallo

      Die Kazianki vond ik ook terug als wegrenner en o.a. als 7e in de laatste etappe van de Giro 1959 (gewonnen door Gaul). Vreemd is wel dat die naam niet in de Wielerencyclopedie voorkomt maar wel een zekere Addo Kazianka (°16/2/1936) die in 1959 als 44e in de Giro vermeld wordt.

      Opmerking


        #4
        De wegrenner is in ieder geval Aldo Kazianka, die, voornamelijk als helper, in 1959 voor Tricofilina-Coppi reed (en deelnam aan de Giro en de Volta a Catalunya, met ritzege), in 1960 voor EMI (en deelnam aan de Tour du Luxembourg en de Giro, met ritzege) en in 1961 voor VOV (en deelnam aan de Giro). Zijn verschijnen in de Wielerencyclopedie is dus de evidentie zelve. De geboortedatum kan ook 12/5/1931 zijn.

        Hij heeft een kaart bij EMI, maar staat niet op de ploegfoto van VOV.

        Ik heb geen enkele indicatie dat hij ook veldritten reed, al is een occasionele deelname nooit uit te sluiten.

        Ik heb ook geen informatie over een Russische afkomt, die me eerder twijfelachtig lijkt.

        Als Kazianki al bestaat, is het volgens mij alleszins een andere renner. In de jaren vijftig waren er inderdaad veldrijders in de USSR. Een Kazianki nam nooit deel aan de Giro.
        Laatst bewerkt door patfey; 28.11.2020, 19:57.
        Patrick

        Opmerking


          #5
          Poolse afkomst, geloof ik

          Opmerking


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven
            Poolse afkomst, geloof ik
            Er is daar ooit een draadje over geweest (ook door Ronny opgestart), omdat hij op een deelnemerslijst van de Manx trophy als Pool vermeld werd. Zou echter in ieder geval in Italië geboren zijn (als we de geboortedatum in 1936 als de juiste beschouwen).
            Laatst bewerkt door patfey; 28.11.2020, 20:20.
            Patrick

            Opmerking


              #7
              Als je in 1936 de naam Aldo kreeg, dan ben je zeker niet in Polen of de USSR geboren.

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                Als je in 1936 de naam Aldo kreeg, dan ben je zeker niet in Polen of de USSR geboren.
                Natuurlijk, vermoedelijk vader van Poolse herkomst, dus tweede generatie, met waarschijlijk het italianiseren van de naam

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                  Als je in 1936 de naam Aldo kreeg, dan ben je zeker niet in Polen of de USSR geboren.
                  Jammer genoeg is het geen eenvoudig geval. De voornaam is blijkbaar Addo, en niet Aldo. Ik liep erin door de officiële EMI postkaart, die Aldo als voornaam geeft. Anderzijds heb ik twee andere foto’s, die ik als “persfoto’s” bestempel (in de zin van “bestemd voor de pers”), die wel Addo gebruiken.

                  Alle Italiaanse bronnen zijn het echter over “Addo” eens, zowel recente naslagwerken als toenmalige naslagwerken, met in begrip van het Franse Cahiers de L’Equipe. Ook MDC heeft het moeilijk met de voornaam, bij opzoeking op naam en bij de ploegsamenstellingen vind je Addo, bij de wedstrijdpalmaressen vind je beide, zelfs binnen dezelfde Giro.

                  Over geboortedatum en geboorteplaats is er minder eensgezindheid, ofwel Cremona, 11 of 12/5/1931, ofwel Desio (MI) op 16/02.1936. Cahiers de L’Equipe houdt het op 1931, wat me iets waarschijnlijker lijkt, gezien zijn prestaties op de piste bij de liefhebbers vanaf 1954 (1936 blijft echter mogelijk).

                  Dus zeker geboren in Italië, maar buitenlandse familie origines zijn zeker niet uit te sluiten gezien de zeer on-Italiaanse voornaam, die een Hebreeuwse oorsprong zou hebben.

                  Gezien hij bij de liefhebbers zeer actief was op de piste, lijkt een veldritactiviteit mij zeer onwaarschijnlijk.

                  En een laatste vreemd feitje, de Volta a Catalunya, waar hij in 1959 een rit won, zou hij voor Ignis betwist hebben, en dan nog als een soort “toegevoegd” renner aan die ploeg, met rugnummer 67, terwijl de rest van de ploeg rugnummers 19 tot 26 heeft.
                  Toegevoegde bestanden
                  Patrick

                  Opmerking


                    #10
                    Vervolg archiefmateriaal
                    Toegevoegde bestanden
                    Patrick

                    Opmerking


                      #11
                      Bedankt, Patrick. Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het twijfelachtig is dat iemand die in de winter op de piste actief is ook nog aan veldrijden doet. (Al sluit het één het ander niet uit: Roger De Vlaeminck, Thomas Frischknecht en Mike Kluge om maar die te noemen hebben ooit nog één of meerdere zesdaagsen betwist.) Maar dat maakt de andere veronderstelling, namelijk dat er een Rus was met de naam Kazianki (dus niet Kazianka) die wel degelijk in het veld actief zou zijn geweest, steeds plausibeler. Mogelijk was zijn voornaam Kyrill, maar dat mag je zeker niet als een zekerheid aannemen. Je zegt zelf dat er in die tijd wel degelijk Russische veldrijders waren. Maar bij mijn weten was dit enkel op wereldkampioenschappen het geval. Anderzijds, als zij zich daarop wilden voorbereiden, zullen zij wel verplicht geweest zijn om hier in het westen af en toe tegen de toppers uit te komen. Benieuwd wat deze piste oplevert...

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bericht weergeven
                        Bedankt, Patrick. Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het twijfelachtig is dat iemand die in de winter op de piste actief is ook nog aan veldrijden doet. (Al sluit het één het ander niet uit: Roger De Vlaeminck, Thomas Frischknecht en Mike Kluge om maar die te noemen hebben ooit nog één of meerdere zesdaagsen betwist.) Maar dat maakt de andere veronderstelling, namelijk dat er een Rus was met de naam Kazianki (dus niet Kazianka) die wel degelijk in het veld actief zou zijn geweest, steeds plausibeler. Mogelijk was zijn voornaam Kyrill, maar dat mag je zeker niet als een zekerheid aannemen. Je zegt zelf dat er in die tijd wel degelijk Russische veldrijders waren. Maar bij mijn weten was dit enkel op wereldkampioenschappen het geval. Anderzijds, als zij zich daarop wilden voorbereiden, zullen zij wel verplicht geweest zijn om hier in het westen af en toe tegen de toppers uit te komen. Benieuwd wat deze piste oplevert...
                        Ronny
                        Bij mij ging het er eerder om dat ik het vooreerst eerder exceptioneel zou vinden als een renner die op de piste gevormd is, veldrijder wordt (hoewel, Longo was ook stayer, maar volgens mij wel eerst begonnen als veldrijder) en dat ik ook geen enkel spoor van een cyclocross uitslag vind.
                        Maar dat is ondertussen academisch, ja er bestaat (bestond) een K. Kazianki (dus waarom niet Kyrill) actief als veldrijder in Rusland (zie extract uit Velo 57, jammer genoeg kan ik het niet draaien). Ik vind wel enkel een spoor van hem in 1957, Velo 56 heeft het niet over veldrijden in Rusland en in 58 en 59 vind ik geen uitslagen van hem.
                        Anderzijds vind ik in die periode geen enkel spoor van een Russische deelname aan het WK, dus zal hij hier wel geen voorbereidingskoersen gereden hebben (denk maar aan de visaperikelen).
                        Toegevoegde bestanden
                        Jan De Smet
                        Super Moderator
                        Laatst bewerkt door Jan De Smet; 02.12.2020, 11:57.
                        Patrick

                        Opmerking


                          #13
                          Ik schreef dat AK van Poolse herkomst is/was, maar het is zeer de vraag of het ueberhaupt klopt dat Addo K. van Poolse of Russische herkomst is.

                          https://it.wikipedia.org/wiki/Addo_Kazianka

                          ik betrouw de huidige web-info niet helemaal, dat betekent niet dat die web-info altijd fout is, maar eerder betrouw ik de tijdschriften, kranten en boeken etc die, liefst, ten tijde van de betreffende renner verschenen zijn, wat ook niet betekent dat die info-bronnen altijd foutloos zijn.

                          Wat de naam Kazianka betreft, er bestaan Kaziaka's in Slovakije, Hongarije en Tsjechie etc., dus oppassen!

                          Opmerking


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven
                            Ik schreef dat AK van Poolse herkomst is/was, maar het is zeer de vraag of het ueberhaupt klopt dat Addo K. van Poolse of Russische herkomst is.

                            https://it.wikipedia.org/wiki/Addo_Kazianka

                            ik betrouw de huidige web-info niet helemaal, dat betekent niet dat die web-info altijd fout is, maar eerder betrouw ik de tijdschriften, kranten en boeken etc die, liefst, ten tijde van de betreffende renner verschenen zijn, wat ook niet betekent dat die info-bronnen altijd foutloos zijn.

                            Wat de naam Kazianka betreft, er bestaan Kaziaka's in Slovakije, Hongarije en Tsjechie etc., dus oppassen!
                            Volledig akkoord. Het is wel zo dat de voornaam Addo (in tegenstelling met Aldo) doet denken aan een (eventueel verre) niet Italiaanse oorsprong. Wiki Italië gokt hier op Polen, maar zoals je schrijft, oppassen met dergelijke info.

                            Ik geloof in ieder geval niets van die aansluiting bij (Leo) Chlorodont, nergens vind ik daar enig corroberend element voor, en ook MDC zet het als “onzeker”, wat in 9 van de 10 gevallen betekent “fout”. Amusant is trouwens dat Wiki Italië zijn geboortedatum in 1931 zet, en de Engelse en Franse Wiki het op 1936 houdt. Uiteraard is die zege in 1951 enkel geloofwaardig bij een geboortedatum in 1931.

                            Daarom begin ik mij een andere vraag te stellen, zou het niet mogelijk zijn dat er twee waren, een Aldo en een Addo, de ene geboren in 1931, de andere in 1936, waarbij er slechts een prof werd (ik gok dan op die uit 1936, met die zege uit 1951 voor die uit 1931 die niet verder als liefhebber kwam)?
                            Patrick

                            Opmerking


                              #15
                              Lijkt toch gewoon Addo geboren in 1931 (hier wel op 11 mei ipv 12) te Cremona. EN ook hier wordt verwezen naar de Poolse origine van de naam. http://www.mondopadano.it/stories/sp.../#.X8WCZi9h2gw

                              Maar bij Inter speelde in 1928/29 ook ene Bruno Kazianka (7 maart 1904), afkomstig uit Pola (destijds Pula) op Istria (wat toen onder Oostenrijk-Hongarije viel, maar waar wel veel etnische Italianen woonden) of volgens andere bronnen uit Split. Maar lijkt in elk geval een Joegoslaaf/Kroaat te zijn geweest.
                              Stephko
                              Elite zn Contract
                              Laatst bewerkt door Stephko; 01.12.2020, 00:55.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X