WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 10 oktober 2007, 20:34   #1
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 67
Standaard Tour de Rijke 2007

WIELRENNEN IN NEDERLAND LIJKT SOMS VERLOREN
IN BELGIE TREF JE TENMINSTE NOG KOERS AAN

Ik had even bekeken hoe het parkoers van de Tour de Rijke zou lopen, met een beetje pech binnenkort een wereldbekerkoers. Ik had die zaterdag weinig tijd, want ik moest nog naar een feest en 's morgens had ik ook nog een afspraak. Dus precies ertussen vond ik tijd om precies de twee passages in Schiedam op te pikken die ik in het rondeboek had gevonden. U weet wel, Schiedam, de enige stad die korte tijd een wielerquiz waardig was. Ik ging naar de rondweg de Burgemeester Van Haarenlaan. De rondweg is tegenwoordig voor het verkeer behoorlijk geremd door diverse verkeershindernissen. Ik dacht bij mezelf: dat is een prima plaats om te gaan kijken en wat foto's te trekken. Hup op de fiets !! Ik zette mijn fiets, op slot uiteraard, bij een flat en toog met mijn fotocamera naar de middenberm. Daar zat dan Fer Schroeders in zijn eentje. De langsrijdende automobilisten bekeken me of ik een idioot was: er was behalve mij niemand die de koers daar wilde bekijken. Mij bekroop zelfs het gevoel dat ik me in de datum of tijd had vergist. Maar nee hoor !! Vijf minuten voor de renners arriveerden, kwamen er motorrijders. Aan mijn vertwijfeling kwam een eind. Een kopgroep reed voorbij met o.a. Daniele Nardello. Wat doet die hier in de Lage Landen ?, dacht ik snel. Ik hoefde echter niet zo snel te denken. Want het peloton volgde op ruim 8 minuten. Toen het peloton eraan kwam, had ik het gevoel dat ze voor mij wilden applaudiseren: één eenzame toeschouwer met een camera. Ik heb nog nooit zoveel renners naar een toeschouwer zien kijken i.p.v. toeschouwers naar een renner. Peloton voorbij, hop op de fiets naar het tweede punt: het Rubensplein. De koereurs zouden nl via Vlaardingen weer Schiedam bereiken. Effe doorkarren, maar toen ik daar aankwam was de kopgroep al voorbij. Ook op het Rubensplein bijna geen toeschouwers of jawel toch twee veertigers die hun verjaardag in het plaatselijke café gingen vieren. Zij vroegen mij wat hier aan de hand was. Uiteraard heb ik hen de geweldige informatie gegeven waarom ze vroegen. Het peloton snort voorbij met dezelfde meewarige blikken van de renners naar mij. Voor de rest alleen maar morrende automobilisten die lang moesten wachten voor ze verder konden. Tja, waarom had die kopgroep ook zoveel voorsprong genomen ?

Had Spijkenisse in ieder geval nog de Tour Beneden-Maas mogen behouden die men moest verkwanselen aan ... Top Sportstad Rotterdam: AMR. Inmiddels is men die wereldbeker voor vrouwen daar nu ook kwijt.

Nee, wielrennen in Nederland zal nooit worden als de koers in België.
Ik voelde mij als eenling hopeloos verloren.

De alien uit Schiedam
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2007, 20:57   #2
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Gelukkig zijn we gastvrij in Vlaanderen. Je bent hier altijd welkom om van de koers te komen genieten
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2007, 21:30   #3
koos van winden
Een winnaar

Leeftijd: 71
Standaard

En wat te denken van het feit dat op dezelfde dag het Nederlands Club Kampioenschap tijdrijden per ploeg (club) word verreden. Foei KNWU hoe is dat nu mogelijk?? Veel van de beste renners moeten dan van hun sponsor
die wedstrijd?? in Spijkenisse rijden. Dus toch maar naar Hoogezand afgereisd
daar reden de renners harder dan in Spijkenisse!!
koos van winden is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2007, 22:15   #4
Fer Schroeders
Kampioen

Standaard

Hoi Jan,

Gastvrij in Vlaanderen of in België ? Zie de opiniepeiling van De Standaard.
Het lijkt erop dat je Vlaanderen niet meer mag noemen, want dan ben je separatist. Je hoeft niet te reageren. Gewoon een opmerking van een NEDERLANDER.

Groetjes,

Fer
Oud 10 oktober 2007, 22:34   #5
ULSEN
Kampioen

Standaard

Wat een triest verhaal, Fer. De Nederlandse koersen zullen, hoop ik, toch niet ten dode opgeschreven zijn. Dit soort dure organisaties kun je toch niet voor een handjevol mensen blijven organiseren. Gelukkig is er volgende week de Sluitingskoers in Putte Kapellen, waar toch een stukje Nederland aangedaan wordt en waar je over de hoofden kunt lopen. Veertigduizend toeschouwers zijn geen uitzondering en de koerssfeer kun je met volle teugen opsnuiven. Ik verheug me er al weer op, voor de 35ste achtereenvolgende keer.
ULSEN is offline   Met citaat reageren
Oud 10 oktober 2007, 23:13   #6
Fer Schroeders
Kampioen

Standaard

Ach Fred,

Mijmeringen van mij zijn nog geen verloren wielersport in Nederland.
Ik verbaasde mij en voelde mij daar langs die weg in Schiedam als een soort zonderling, door niemand begrepen. Hier bij Wielerarchieven is dat wel anders.

Fer
Oud 13 oktober 2007, 20:49   #7
Gabri
Moderator

Gabri's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Fer,

Ik zat in de auto toen het verkeer in Vlaardingen gestopt werd. Ik realiseerde me direct waarvoor, zette mijn motor uit en wachtte op de renners. Het verkeer liep behoorlijk vast en dit leidde tot getoeter en een Nederlander die de weg kwijt raakte en de verkeersbegeleiders te lijf wilde. Toen ik niet kon laten hem tot "doe even normaal" aan te manen wilde hij mij te lijf. (Gelukkig schrok hij van mijn postuur - naast fietsen bezoek ik ook regelmatig een sportschool).

Inderdaad zo triest is het gesteld in Nederland met wielerwedstrijden.

Ik geef het nog een paar jaar dan is het echt over. Criteriums organiseren wordt ook steeds moeilijker door allerlei maatregelen die gemeenten treffen. Over tien jaar zullen de meeste wedstrijden (voor familie en bekenden) verreden worden op clubparkoersen. Behalve misschien in Brabant en Limburg.

Groetjes,

Gabri
Gabri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2007, 00:36   #8
Poortugaalse Polleke
Junior

Poortugaalse Polleke's schermafbeelding

Standaard

Alhoewel ik het verhaal van Fer begrijp vrees ik, als Nederlander (buurt Rotterdam), dat onze zuiderburen een wel heel negatief beeld krijgen van het wielrennen in Nederland.

Ik ben na de Tour naar de Ronde van Roosendaal en Pijnacker geweest en daar kon je "over de hoofden lopen", zo druk was het. Het was er heel sfeervol en de mensen genoten van het spektakel. Hetzelfde geldt voor Boxmeer, Chaam etcetera. Ook de Goldrace mag zich altijd op veel publiek verheugen. En denk nog eens terug aan de doorkomst van Tour in Valkenburg van een paar jaar terug. Er waren toen meer dan een miljoen mensen op de been, waaronder het moet gezegd worden natuurlijk ook veel Belgen.

Maar om te zeggen dat de sport in Nederland op sterven na dood is, vind ik wel te ver gaan. Het kan ook liggen aan de wedstrijd en de deelnemers daarvan. Ik moet eerlijk zeggen dat een Tour de Rijke weinig uitstraling heeft. De koers heeft ook geen historisch karakter. De wedstrijd, die ook nog eens gesponsord werd door mijn werkgever, kwam zelfs langs het dorp waar ik woon (Poortugaal), maar ik ben het glad vergeten, ik denk met name door het ontbreken van een goed en aansprekend deelnemersveld. Ik was blijkbaar niet de enige die daar zo over dacht.

Ik had toch even behoefte het verhaal van Fer te nuanceren.

Gr. PP
Poortugaalse Polleke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2007, 21:27   #9
koos van winden
Een winnaar

Standaard

Wielrennen op een clubparcours kan veel leuker zijn dan menig profcriterium,
het is echter wel zo dat je eerst de renners/sters moet kennen om hiervan
op de hoogte te zijn, moet je dus meerdere keren gaan.
Geef mij maar een Nieuwelingen/Junioren wedstrijd evt. op een clubparcours dan mag je de Tour de Rijke houden.
Onlangs was ik bij de Ronde van Zwanenburg verreden op het clubparcours van "De Bataaf" met het hoogste prijzen schema wat verreden mocht worden.
Prachtige wedstrijd gezien en bijna het hele parcours te overzien!
Hoe lang ook alweer wachten op de renners in de Tour de Rijke???
De Ronde van Vlaanderen kijken, vanuit de zetel, evenals alle wedstrijden die op TV komen via de BRT indien mogelijk neem ik ook een uurtje verlof hiervoor.
koos van winden is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten