Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Hugo Hellemans

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Hugo Hellemans

    Klopt de stelling dat Hugo Hellemans de patron van de Kermiskoersen zou zijn geweest ?
    Daar mee bedoel ik dat hij de man was wie beliste wie die dag mocht winnen ...Het viel ook nogal eens op dat hij verschillende malen voor eigen volk won ( Duffel ) Buiten Duffel , wat was daar zijn Palmares ?
    Groeten

    #2
    Dat hij de "patron" van de kermiskoersen was, zou me verbazen, ik denk niet dat hij daarvoor sterk genoeg was (normaal moet de patron iedereen met de benen tot de orde kunnen roepen). Ik heb voor hem overwinningen in St Niklaas en Buggenhout in 1964, op een mij onbekende plek in het Antwerpse (Antwerpse Pijl op 15/8) in 1966, in Kontich, Bornem en Ekeren in 1967, in Denderleeuw in 1968 en in Lommel in 1969. Dus hoogsten één keer in Duffel.
    Patrick

    Opmerking


      #3
      Mogelijk, dat hij in zijn liefhebberstijd de "patron" was, in zijn profperiode was hij dat zeker niet.

      Opmerking


        #4
        Antwerpse Pijl

        De Antwerpse Pijl vanaf 1962 was de opvolger van Antwerpen-Luik-Antwerpen,ook de Grote Bevrijdingsprijs genoemd.
        Groetjes Willy

        Opmerking


          #5
          Als hij de patron zou geweest zijn had hij zelf wel wat meer gewonnen. De patron in de jaren '70 was de Nederlander Richard Bukacki. Hellemans zou dus zijn voorganger kunnen geweest zijn maar het lijkt mij weinig waarschijnlijk.

          Kristof

          Opmerking


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door odul Bericht weergeven
            Klopt de stelling dat Hugo Hellemans de patron van de Kermiskoersen zou zijn geweest ?
            Daar mee bedoel ik dat hij de man was wie beliste wie die dag mocht winnen ...Het viel ook nogal eens op dat hij verschillende malen voor eigen volk won ( Duffel ) Buiten Duffel , wat was daar zijn Palmares ?
            Groeten
            Dat hij in eigen dorp en eigen volk steeds goed presteerde is redelijk normaal.
            Rijden in eigen dorp geeft steeds een "kick".
            Men wil dan ook presteren, zich laten opmerken en vooraan rijden.
            De dorpsbewoners (die je al of niet echt kent) wijzen naar je, roepen je naam en moedigen je aan, je bent voor één dag allemaal hun renner.
            De moraal gaat met 100 % de hoogte in en je voelt ook minder de pijn en de vermoeidheid.
            Niets is dan ook zo erg ! - dan hun vertrouwen niet kunnen waarmaken - en afgaan voor eigen publiek !!

            Opmerking


              #7
              Naar het schijnt was Fonske De Bal ook één van de patrons in de jaren'70.

              Opmerking


                #8
                Patron van de Kermiskoersen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hans Bericht weergeven
                Naar het schijnt was Fonske De Bal ook één van de patrons in de jaren'70.
                Klopt, en na Fonske De Bal was het Jos "seppe" Gijsemans.

                Oorspronkelijk geplaatst door odul Bericht weergeven
                Klopt de stelling dat Hugo Hellemans de patron van de Kermiskoersen zou zijn geweest ?
                Daar mee bedoel ik dat hij de man was wie beliste wie die dag mocht winnen ...
                Om dat alles te regelen mocht je zelf "gene kakker" zijn, zoals al aangehaald moest de patron zelf ook serieus wat kunnen en om wat te regelen er ook zelf altijd bijzitten.

                Je kan toch alleen een taart op de tafel maar zelf verdelen als :
                1) je zelf mee rond die tafel zit
                2) jezelf het mes in handen hebt om te stukken taart aan te snijden.

                Opmerking


                  #9
                  Nu hebben jullie het wel (correct) over de gebruiken onder de kermiscoureurs, want de anderen, die weliswaar niet dagelijks van dat circuit moesten leven, reden daar wel dwars doorheen hoor ...

                  Ik heb zo ooit eens een groepje Franse profs (wat misschien wel een uitzonderlijk vb. is) een bepaalde zomer gedurende 14 dagen dwars door dat alles weten fietsen. Ze behoorden lang niet allemaal tot hetzelfde merk. Het jaartal ontsnapt me totaal. Dat waren toen ook niet echt 1e klassers, want ze kwamen hier tijdens de Tour gewoon meerijden omdat ze er geen selectie voor hadden afgedwongen. In die tijden lag het wielerleven in Frankrijk totaal lam tijdens de ronde.

                  Johan

                  Opmerking


                    #10
                    In de jaren 50 schijnt Hilaire Couvreur één van de grote "regelaars" in het kermiscircuit geweest te zijn. Ik heb mijn vader nog horen vertellen dat hij in Haaltert - tijdens de eerste profjaren van Maurice Meuleman - reeds van in de voormiddag aanwezig was om de nodige centen los te krijgen van Meuleman om hem in zijn gemeente te laten winnen. Maurice waande zich sterk genoeg, weigerde af te dokken en eindigde anoniem in het peloton achter Gerard Devogel, die blijkbaar wel met centen over de brug was gekomen

                    Opmerking


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                      Nu hebben jullie het wel (correct) over de gebruiken onder de kermiscoureurs, want de anderen, die weliswaar niet dagelijks van dat circuit moesten leven, reden daar wel dwars doorheen hoor ...

                      Ik heb zo ooit eens een groepje Franse profs (wat misschien wel een uitzonderlijk vb. is) een bepaalde zomer gedurende 14 dagen dwars door dat alles weten fietsen. Ze behoorden lang niet allemaal tot hetzelfde merk. Het jaartal ontsnapt me totaal. Dat waren toen ook niet echt 1e klassers, want ze kwamen hier tijdens de Tour gewoon meerijden omdat ze er geen selectie voor hadden afgedwongen. In die tijden lag het wielerleven in Frankrijk totaal lam tijdens de ronde.

                      Johan
                      Uiteraard Johan, dat systeem werkte maar als de beteren er niet bij waren. Als inde tijd van Rik Van Looy de Faema's in blok naar een kermiskoers afzakten, wisten de anderen ook hoe laat het was!
                      Patrick

                      Opmerking


                        #12
                        Dat verhaal over Couvreur zou me toch wel verbazen. Het was iemand met uitzonderlijke fond. Hij werd jaar na jaar ingezet om diverse ronden na elkaar af te haspelen als knecht. Veel zal hij niet thuis zijn geweest in de belangrijkste maanden van de kermiskoersen.
                        Daarmee ga ik wel niet beweren dat het verhaal niet klopt ...

                        Johan

                        Opmerking


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergeven
                          Dat verhaal over Couvreur zou me toch wel verbazen. Het was iemand met uitzonderlijke fond. Hij werd jaar na jaar ingezet om diverse ronden na elkaar af te haspelen als knecht. Veel zal hij niet thuis zijn geweest in de belangrijkste maanden van de kermiskoersen.
                          Daarmee ga ik wel niet beweren dat het verhaal niet klopt ...

                          Johan
                          Johan
                          Bekijk gewoon eens zijn palmares (staat o.a. maar niet indetail op MDC) en je zal zien dat hij wel degelijk aan tal van criteriums en kermiskoersen deelnam (en er geregeld ook eentje won)

                          Opmerking


                            #14
                            Akkooord. Ik heb me te zeer gefocust op de laatste pakweg 8 jaar van zijn loopbaan toen hij meestal als routinier veel ronden reed. Voor zijn beginjaren ligt dat inderdaad anders. Ik las ook dat hij in Terjoden ooit won.

                            Johan

                            Opmerking


                              #15
                              Patron van de Kermiskoersen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door odul Bericht weergeven
                              Klopt de stelling dat Hugo Hellemans de patron van de Kermiskoersen zou zijn geweest ?
                              Daar mee bedoel ik dat hij de man was wie beliste wie die dag mocht winnen ...
                              Toch moet volgens mij de stelling "patron van de Kermiskoersen" in die tijdsgeest - de jaren 60 - ook wat worden gerelativeerd.
                              Er waren toen een 220-tal beroepsrenners in Belgie en in die jaren tijdens de zomermaanden alleen in Belgie al 2 kermiswedstrijden per dag, en dan dikwijls ergens nog een criterium.
                              Het lijkt dan ook niet éénvoudig om dat hele circuit te kunnen beheersen over meerdere wedstrijden en diverse lokaties en zoveel renners.
                              Bovendien zullen de sterke karakters zoals Merckx, Van Looy, Van Steenbergen e.a. altijd wel hun eigen koers hebben gereden tenzij ..

                              Het is wel helemaal anders zoals in de zesdaagse wereld waar er ook altijd een patron was onder de renners, maar daar is het circuit dan ook veel kleiner.

                              Hier waren de "patroons" achteréénvolgens : .
                              Gerrit Schulte - Rik Van Steenbergen - Peter Post - Patrick Sercu - Rene Pijnen - Danny Clark - Urs Freuler - Etienne De Wilde - Bruno Risi .
                              Laatst bewerkt door Stayer; 06.06.2008, 09:08.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X