WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 5 september 2019, 18:05   #21
Steponas
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Johan

Vooreerst, ik hou helemaal niet van de term Merckxiaans, die veel te dikwijls te onpas wordt gebruikt. De ijkpunten die ik stelde waren dan ook minder bedoeld als doelwitten die iemand zou moeten halen, maar vooral om te zeggen : kijk eens wat Merckxiaans betekent, niemand gaat dat ooit nog realiseren, dus hou er over op.

Niemand uit de laatste jaren komt inderdaad ook nog maar van verre in de buurt, maar misschien betekent dat ook dat we boekhouders in plaats van fenomenen op de fiets vinden. En in die optiek is Hinault inderdaad het laatste fenomeen. In mijn ogen heb je Merckx en iets onder hem een tiental fenomenen, in historische volgorde (maar ik vergeet er misschien een paar) denk ik aan Girardengo, Pélissier, Thys, Binda, Bartali, Coppi, Anquetil en Gimondi, misschien Van Steenbergen. Ik ga hiermee op een aantal tenen trappen, maar voor mij Bobet, Kubler, Koblet, Van Looy, De Vlaeminck, Zoetemelk dus (net) niet. Kampioenen, zeker, grote kampioenen zelfs, maar toch geen fenomenen als die andere.

Tot slot, inderdaad, in die periode ging het maar om een zestal landen. Maar je mag ook niet vergeten dat in die periode de wielersport een veel breder recruteringsveld had als vandaag. Met welke andere sport kon je toen geld verdienen? Boksen, voetbal in Italië, Spanje, Engeland en ik denk dat we rond zijn. In België stond voetbal toen echt een aantal trappen lager dan wielrennen, atletiek en zwemmen bracht niks op, tennis was voor de happy few uit de (heel) hogere klassen. Dus terwijl er nu uit veel meer landen gerecruteerd wordt, was er toen in de traditionele wielerlanden veel minder concurrentie.
Wat bedoel je met "een veel breder recruteringsveld"?
Was het toen niet smaller t.o.v. vandaag?
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2019, 18:14   #22
Steponas
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bekijk bericht
Ik ben het in zeer grote mate eens me je. Het tegenargument voor te toen zwakke geografische bezetting incluis.
Wat bedoel je met "zwakke geografische bezetting"?
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2019, 22:19   #23
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bekijk bericht
Wat bedoel je met "een veel breder recruteringsveld"?
Was het toen niet smaller t.o.v. vandaag?
Neen. je moet mijn argumentatie grondig lezen. ik heb het over recruteringsveld binnen de toenmalige wielerlanden. Toen was er veel minder concurrentie en dus een groter aantal kandidaten, wat het kleiner aantal landen ruimschoots compenseert.

Discussietools

Regels voor berichten