WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Pronostiek

Reageren

Discussietools
Oud 19 augustus 2008, 23:02   #11
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard madison/americaine

Wat is het verschil tussen de Madison en da Americaine.

Gerrit
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2008, 23:32   #12
Jan Soens
Een winnaar

Jan Soens's schermafbeelding

Leeftijd: 72
Standaard

geen verschil, neem ik aan, Madison is de Engelse (Amerikaanse) term en Américaine de Franse benaming.
Jan Soens is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2008, 00:11   #13
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Klopt.
De eerste zesdaagse werd (uiteraard) in de USA ingericht, individueel (!) en van maandagmorgen 00.00 uur tot zaterdagnacht 24.00 (zondag rustdag).
Individueel werd toch wat erover gevonden, vandaar werd er vervolgens, en voor het eerst op de wielerbaan in de Madison Square Garden in New-York, en zesdaagse met koppels en aflossing ingericht.
Vandaar de benamingen : "madison", als verwijzing naar het beginoord, en bij ons (n zeker in Frankrijk) veel gebruikelijker "américaine", oftewel "op zijn amerikaans". Later werd er in België (onder invloed van de veralgemeende vernederlandsing) over ploegkoers en koppelrit gesproken, maar nu is de meest gangbare benaming (onder invloed van de verengelsing?) "madison".
Maar het is dus wel allemaal hetzelfde.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2008, 10:30   #14
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard

Op de Nederlandse TV wordt Bradley Wiggins de meest succesvolle baanrenner aller tijden genoemd. Men verward natuurlijk de OS met wielrennen in het algemeen. Het lijkt er hedentendage op dat alleen maar de OS telt.
Wat betreft Wiggins. Natuurlijk heeft hij de meeste gouden medailles. Maar daarbij moet niet vergeten worden dat er nu toch meer wedstrijden op het programma staan dan zo'n 40 jaar geleden.
Toen had je sprint, achtervolging, ploegachtervolging, 1 km en tandem.
Weggevallen zijn 1 km en tandem. Erbij gekomen. Madison, team sprint, keirin, puntenkoers. Dat is een toename van 40%.

Er wordt nadrukkelijk gewezen op het Nederlandse falen en de Britse successtory. Dan kan het optreden van Cavendish alleen maar als een afgang betiteld worden. Zijn voortijdige opgave in de Tour heeft helemaal niets opgeleverd.

Gerrit
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2008, 20:17   #15
patfey
Kampioen

Standaard

Gerrit,

Bewijst dit niet eerder het gebrek aan competentie (en daar trappen we weer eens een open deur in) van die journalisten? Ik ben immers helemaal niet mee, want ik vind als palmares:

Wiggins : 3 X goud (achtervolging 2004 & 2008, ploegenachtervolging 2008), 1 X zilver (ploegenachtervolging 2004), 2 X brons (ploegenachtervolging 2000, madison 2004), daarnaast 6 wereldtitels

Hoy : 4 X goud (km 2004, sprint, keirin, ploegsprint 2008), 1 X zilver (ploegsprint 2000), daarnaast 7 wereldtitels

Llaneras : 2 X goud (puntenkoers 2000 en 2008), 2 X zilver (puntenkoers 2004en madison 2008), daarnaast 7 wereldtitels

Morelon : 3 X goud (tandem en sprint 68, sprint 72), 1 X zilver (sprint 76), 1 X brons (sprint 64) en daarnaast 8 wereldtitels.

Wiggins steekt daar Olympisch zeker niet bovenuit, als je enkel naar OS (en eventueel WK's) kijkt, zonder met de veranderingen in programma rekening te houden, zou ik eerder Hoy als nr 1 hebben, voor Morelon en Wiggins.

Hou je bovendien, zoals je heel terecht opmerkt rekening met de programm uitbreidingen, en de deelname van profs, komen uiteraard namen als Van Steenbergen, Posgt en Sercu naar voren. En natuurlijk ook Nakano : van 77 tot 86 10 X wereldkampioen sprint op rij, toen de profs niet naar de OS mochten (en er daar geen keirin en zo meer was!).
Oud 20 augustus 2008, 20:45   #16
dirk van hove
Elite

dirk van hove's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

het zal nooit zin hebben te vergeliken denk ik.
je moet ieder renner in zijn eigen tijd bekijken.
wat voor zin heeft het om Maspes met pakweg Nakano of Hoy te vergelijken.
andere voorbereiding ander materiaal andere pistes andere..... 1000 dingen.
trouwens wat voor zin heeft het om zogezegd de beste te zijn aller tijden als je je nooit meer kan meten met elkaar!
dirk van hove is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2008, 20:50   #17
patfey
Kampioen

Standaard

Dirk,

Volledig akkoord, het zijn weinig zinvolle vergelijkingen. Maar ik vind dat eht wel heel erg wordt, en dat wou ik aangeven, als zelfs de cijfers je stelling niet eens ondersteunen...
Oud 20 augustus 2008, 20:50   #18
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 66
Standaard

Moeten we de koers inkorten omdat Wuyts geen wielrensters herkent ?
Ze, Wuyts en Smeets, babbelen maar wat. Ze zijn m.b.t. nieuwe onderwerpen, in deze OS dames, zeer slecht voorbereid. Overigens als men eens naar de resultaten van de Trophée Magali Pache kijkt en dan naar de resultaten van de OS tijdrit is het toch niet zo moeilijk.

Volgens Smeets staan Nederlanders alleen maar aan de start om te winnen. De anderen doen voor spek en bonen mee.

Marianne Vos en afgang ? Mag zo'n meid eens wat minder rijden en zesde worden tussen een groep zeer sterke dames vind ik persoonlijk niet mis. Haar revanche heeft ze inmiddels al genomen.

Steeds meer krijg ik via VRT en NOS te horen in de vorm van: "Al eens gehoord van Pooley ? Nee, toch." Denigrerend heren, er zitten mensen voor de tv die veel meer weten dan de commentatoren. Mensen voor nitwits uit te maken gaat me echt te ver.

Ik vind die kleine Pooley geweldig. Zowel in de wegrit als tijdens de tijdrit een topper.

Het wordt tijd om eens naar alle commentatoren onder de loep te nemen en diegene die zich tot halfgod kronen allen te ontslaan. Neem eens een voorbeeld aan Jack van Gelder.

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten