WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 15 augustus 2006, 14:47   #1
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 69
Standaard

Kan iemand mij zeggen waarvoor Graeme Obree nu eigenlijk reed in 1994?
Ik heb hem op een foto uit Cycling Weekly op de weg, waarbij hij een trui draagt van Velo Viento of zoiets, alleszins het merk waarvoor Ian Cammish dat jaar reed.
Idem maar dan op de piste in zijn wereldtrui. Maar dan wel met een broek van Assos, net zoals Spencer Wingrave (en dus ook Anthony Doyle?).
Maar in mijn database staat hij als lid van Choice (gastrenner geweest?).
Ik weet het, Obree is een lastige vogel, maar misschien kan iemand toch wat duidelijkheid brengen?
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2006, 19:42   #2
Een gast
Een winnaar

Leeftijd: 73
Standaard

Ik heb hem bij "BIC"
Een gast is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 10:41   #3
Rob Keuss
Elite zn Contract

Rob Keuss's schermafbeelding

Standaard

Hier al mijn gegevens, dit is inclusief gelegenheidsponsors:
1993 O'BREE, Graeme SCHOTLAND ALDIS
1993 O'BREE, Graeme SCHOTLAND BIC - MBK
1993 O'BREE, Graeme SCHOTLAND SPECIALIZED
1994 O'BREE, Graeme SCHOTLAND BIC - MBK
1994 O'BREE, Graeme SCHOTLAND CHOICE
1994 O'BREE, Graeme SCHOTLAND DHL
1994 O'BREE, Graeme SCHOTLAND HOUTLAND
1994 O'BREE, Graeme SCHOTLAND SPECIALIZED
1995 O'BREE, Graeme SCHOTLAND DIE CONTINENTALE
1995 O'BREE, Graeme SCHOTLAND LE GROUPEMENT
1995 O'BREE, Graeme SCHOTLAND SCOTOIL
1996 O'BREE, Graeme SCHOTLAND DIE CONTINENTALE - OLYMPIA
1996 O'BREE, Graeme SCHOTLAND SCOTOIL
1997 O'BREE, Graeme SCHOTLAND INDIVIDUEEL

Rob
Rob Keuss is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 11:18   #4
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Dag Rob,

Ik zie dat jij O'bree ook als een Schot catalogeert. Ik deed dat ook maar ben er van teruggekomen. De nationaliteit Schotland bestaat volgens de UCI niet denk ik. Als ze al sowieso bestaat.
Wat denken de anderen?

Jan
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 11:53   #5
Rob Keuss
Elite zn Contract

Rob Keuss's schermafbeelding

Standaard

Tja, altijd moeilijk deze materie: bestempel een Schot of een Ier nooit als Engelsman want dan gaan ze door het lint!
Schotten worden immer ingedeeld in Engelse ploegen, echter zij weigeren veelal het Engelse embleem dan te dragen. Bij mijn weten is er geen aparte Schotse bond en daar zal hem dan de kneep zitten.
Echter bij het voetbal wel Schotland, Noord-Ierland, Wales. Vind ik dan ook niet terecht.
Dus officieel heb je gelijk, ik twijfel wel: zo laten of veranderen? Ik wacht graag andere reacties af.

Rob

Rob
Rob Keuss is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 12:41   #6
Zemsty
Junior

Leeftijd: 62
Standaard

Inderdaad zijn Schotten of Noord-Ieren geen Engelsen, doch Engeland, Schotland, Wales en Noord Ierland vormen samen één land, nl. het Verenigd Koninkrijk (ofte Groot-Brittanie). Uiteindelijk hebben ze dus allen dezelfde nationaliteit.
Voor mij horen ze dus allen onder dezelfde vlag thuis (de Union Jack).
Anders moeten we ook de Basken hun eigen identiteit geven, en kunnen we de Belgen ook opdelen in Vlamingen en Walen....

Groetjes
Zemsty is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 13:12   #7
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 69
Standaard

Zemsty heeft gelijk. Schotten zijn "gewoon" Britten, zoals wij, Vlamingen, Belgen zijn. Of je dat nu leuk vindt of niet. Dat in het voetbal en in de atletiek de aparte landen worden behouden heeft met traditie te maken, denk ik, en natuurlijk ook met het feit dat Gr.Brit. in die sporten sterk genoeg is om verschillende ploegen op te stellen. Ik denk niet dat ze bij het wielrennen (waar ze sowieso reeds niet goed in zijn) hiervoor vragende partij zijn, al bestaan de aparte bonden wel degelijk (Steponas zal hierop wel gedetailleerd kunnen antwoorden, ikzelf ken enkel de Welsh Cycling Union, de Scottish Cycling Union en de North-Ireland Cycling Federation, die van Engeland ken ik niet; de overkoepelende is natuurlijk de BCF.)
Maar als we het dan toch over nationalisme hebben: ik vind het onderscheid tussen Ieren en Noord-Ieren véél moeilijker. De meeste Noord-Ieren blijken immers van nationaliteit te wisselen als het hun uitkomt. Dus: voor een WK zijn ze Ieren (minder tegenstanders om geselecteerd te worden), maar bij de Commonwealth Games zijn ze Noord-Ieren (omdat Ierland dan niet meedoet). Gewoonlijk gaat het hier om amateurs, maar ik geloof toch dat met name veldrijder Joey Barr en mountainbiker Robin Seymour ooit als prof zijn gecatalogeerd. En zij zijn ook twee voorbeelden van die "tweeslachtigheid".
Nu, voor onze database kunnen we ons daar blauw aan ergeren, maar als men het in de realiteit beziet, vind ik dit juist heel positief. De tijd ligt nog niet zo lang achter de rug dat protestantse Noord-Ieren (Britten) en katholieke Noord-Ieren (misschien wel officieel Brits maar eigenlijk Ieren) elkaar met bommen bestookten. En wat deden ondertussen de wielrenners? Die wipten gewoon van het ene been op het andere, naar gelang het hen best uitkwam. Opportunisten, jazeker, maar in dit geval lijkt mij dit toch een stuk vreedzamer...
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 19:22   #8
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 63
Standaard

Als we toch formeel gaan doen. Great Britain is alleen England, Wales en Scotland. Hetb gehele koninrijk heet United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Dus de afkorting GB slaat niet op de Noord Ieren (of is het Noordieren). De afkorting UK wel.
Ik heb persoonlijk geen moeite met de indeling in Engelsen, Welshmen, Schotten en Noord Ieren (Ieren voor 1921) maar inderdaad is de grens soms moeilijk te trekken.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 23:20   #9
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Eigenlijk zou de UCI de afkorting UK moeten gebruiken ipv GBR want Gerrit heeft gelijk, Noord-Ierland hoort niet bij Gread-Britain maar wel bij het United Kingdom.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2006, 01:19   #10
Steponas
Een winnaar

Standaard

Bij veel van de aangesneden punten tast ik ook in het donker , maar ik zou Obree nooit als Schot catalogeren , wel als Brit. Een kennis van mij , de Ier Dave McCann , woont in Belfast (NI) maar koerst met een Ierse vergunning voor Giant Asia , hij heeft ook voor Ierland in verschillende WKs gereden. Eventueel kan ik hierover wat meer info verstrekken na wat research.
Steponas is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten