Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Eekhoff

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Eekhoff

    Wat is er in vredesnaam gebeurd bij de diskwalificatie van Eekhoff.
    Is het werkelijk dat hij 128km ! voor de finish gestayerd heeft.
    Schande.

    #2
    Misschien had hij toen uit koers gehaald moeten worden,
    nu is de wedstrijd totaal uit zijn verband gehaald.
    Verkeerde renners in de top 10.
    Geen terechte winnaar!!

    Opmerking


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door koos van winden Bericht weergeven
      Misschien had hij toen uit koers gehaald moeten worden,
      nu is de wedstrijd totaal uit zijn verband gehaald.
      Verkeerde renners in de top 10.
      Geen terechte winnaar!!
      Inderdaad, als het zo erg was had hij meteen of na een rondje bedenktijd uit de koers moeten worden gehaald.
      Wat me opviel aan de jury. Daarin zaten een Italiaan, een Zwitser en een Brit. Alle drie landen die profiteerden van de diskwalificatie.

      Maar er is nu een precedent geschapen. Stayeren is verboden en dient met een DQ te worden bestraft.

      Opmerking


        #4
        Er is al veel te lang veel te veel laksheid tegenover deze vorm van bedrog, want bedrog is het. Vallen en materiaalpech maken integraal deel uit van wielrennen, wie daar niet mee omkwam moest maar gaan petanque spelen of kaarten. Hetzelfde geldt trouwens voor dat belachelijke idee dat je in een ronde wacht op de leider als die valt of pech heeft, hij moet maar leren fietsen of voor goed materiaal zorgen.

        Dit neemt uiteraard niet weg dat dit ongelofelijk slecht is aangepakt, men had hem onmiddellijk uit de koers moeten nemen. Niet alleen heeft zijn aanwezigheid de koers vervalst, maar het is op alle manieren fout een winnaar te bestraffen voor een fout van uren geleden.

        Het principe is uiteraard juistst, er is geen enkele justificatie om een renner na een val op eender welk moment artificieel terug in het peloton te brengen, dan kunnen ze even goed in de atletiek een wedstrijd neutraliseren als er iemand struikelt. Ik sta dus 100% achter de beslissing als dusdanig, en vind de reactie van zijn “management” om juridische stappen te overwegen zielig en totaal ongepast, maar ik betreur ten zeerste de manier en de timing (een WK is niet het juiste moment om de regels terug correct te gaan toepassen en dan nog eens uren na de feiten).
        Patrick

        Opmerking


          #5
          Er is ook weer dat belachelijk reglement over de lengte van de kousen. Zo had de jury ook Evenepoel kunnen uitsluiten in de tijdrit, want op het startpodium kreeg hij hierover een opmerking dat de kousen lager moesten en na enkele meters trekt hij ze dan weer hoger, dat geeft hij daags nadien zelf toe in een tv-interview.

          Opmerking


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
            Er is al veel te lang veel te veel laksheid tegenover deze vorm van bedrog, want bedrog is het. Vallen en materiaalpech maken integraal deel uit van wielrennen, wie daar niet mee omkwam moest maar gaan petanque spelen of kaarten. Hetzelfde geldt trouwens voor dat belachelijke idee dat je in een ronde wacht op de leider als die valt of pech heeft, hij moet maar leren fietsen of voor goed materiaal zorgen.

            Dit neemt uiteraard niet weg dat dit ongelofelijk slecht is aangepakt, men had hem onmiddellijk uit de koers moeten nemen. Niet alleen heeft zijn aanwezigheid de koers vervalst, maar het is op alle manieren fout een winnaar te bestraffen voor een fout van uren geleden.

            Het principe is uiteraard juistst, er is geen enkele justificatie om een renner na een val op eender welk moment artificieel terug in het peloton te brengen, dan kunnen ze even goed in de atletiek een wedstrijd neutraliseren als er iemand struikelt. Ik sta dus 100% achter de beslissing als dusdanig, en vind de reactie van zijn “management” om juridische stappen te overwegen zielig en totaal ongepast, maar ik betreur ten zeerste de manier en de timing (een WK is niet het juiste moment om de regels terug correct te gaan toepassen en dan nog eens uren na de feiten).
            Ik ben het wat de uitsluiting betreft niet met je eens.
            Als je niet mag stayeren dan moet je ook niet de gelegenheid geven dat te doen.
            Ergo als er Auto's rijden dan nodig je uit tot stayeren. In wezen heeft de wielrenner gelijk want hij verdedigd zijn kansen.

            Hoe vaak zie je renners bij een demarrage naar een motor toesprinten.
            Moet die wielrenner dan niet uit de koers genomen worden.

            Had het stayeren invloed op de uitslag.

            Wat staat er precies in het reglement over stayeren.

            Je hebt het ook over bedrog. Is je kopman uit de wind houden ook geen vorm van bedrog. Wielrennen is immers (op de ploegentijdrit na) een individuele sport.

            Deze DQ is BELACHELIJK.

            Vergelijk het met voetbal waarbij iemand een rode kaart had moeten krijgen maar niet kreeg. In de rust komt de scheidsrechter hier achter en besluit alsnog die kaart te trekken.

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
              Er is al veel te lang veel te veel laksheid tegenover deze vorm van bedrog, want bedrog is het. Vallen en materiaalpech maken integraal deel uit van wielrennen, wie daar niet mee omkwam moest maar gaan petanque spelen of kaarten. Hetzelfde geldt trouwens voor dat belachelijke idee dat je in een ronde wacht op de leider als die valt of pech heeft, hij moet maar leren fietsen of voor goed materiaal zorgen.

              Dit neemt uiteraard niet weg dat dit ongelofelijk slecht is aangepakt, men had hem onmiddellijk uit de koers moeten nemen. Niet alleen heeft zijn aanwezigheid de koers vervalst, maar het is op alle manieren fout een winnaar te bestraffen voor een fout van uren geleden.

              Het principe is uiteraard juistst, er is geen enkele justificatie om een renner na een val op eender welk moment artificieel terug in het peloton te brengen, dan kunnen ze even goed in de atletiek een wedstrijd neutraliseren als er iemand struikelt. Ik sta dus 100% achter de beslissing als dusdanig, en vind de reactie van zijn “management” om juridische stappen te overwegen zielig en totaal ongepast, maar ik betreur ten zeerste de manier en de timing (een WK is niet het juiste moment om de regels terug correct te gaan toepassen en dan nog eens uren na de feiten).

              Sorry Gerrit, maar ik ga grotendeels akkoord met hetgeen Patrick schrijft. het is een praktijk die de laatste jaren steeds verder gegaan is. Het startte met jumpen van auto tot auto bij het terugkeren na materiaalpech en het is nu soms echt aan 70 tot 80 km/h een renner al stayerend terugbrengen. Ik erger er mij aan.
              Zoals Patrick het stelt is een wedstrijd het zo snel mogelijk van A naar B rijden en valpartijen en mechanische pech horen erbij.
              Als een F1 wagen pech heeft, wordt de wagen toch ook niet weer tot in het peloton gebracht?

              En in het voetbal hadden we in België voor de VAR een reviewcommissie die dagen na een wedstrijd nog een bestraffing kon opleggen.

              Ik ga akkoord dat de ingreep vroeger kon gebeurd zijn en dat is zeker een werkpunt.

              Anderzijds blijft het koersvervalsing. Had Eekhoff op eigen kracht moeten terugkeren, dan had hij misschien niet meer de kracht gehad om naar de kopgroep terug te keren.

              En laat je zoiets toe op 125 km van het einde, doe je dat ook op 50 km, 20 km, 10 km, 1 km, 100 meter?
              En wat met iemand die net niet bij een groepje geraakt of uit een waaier gereden wordt? Even lekke band faken en dan achter de wagen teruggebracht worden?

              Ik hoor net op TV dat het filmpje van 10 sec dat nu op internet te vinden is niet het enige voorval is. Dat er meer aan de hand was.

              Misschien had UCI op voorhand kunnen melden dat vanaf nu er strenger zou worden toegekeken op deze praktijken. Maar misschien is dat wel gebeurd en dacht men: "Ja, ja, we zien wel"

              En ja, Tom Boonen moest x-aantal jaar terug ook gediskwalificeerd worde in Harelbeke voor gelijkaardige feiten.

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                Ik ben het wat de uitsluiting betreft niet met je eens.
                Als je niet mag stayeren dan moet je ook niet de gelegenheid geven dat te doen.
                Ergo als er Auto's rijden dan nodig je uit tot stayeren. In wezen heeft de wielrenner gelijk want hij verdedigd zijn kansen.
                Niet akkoord. Je mag ook je ploegmaat niet aflossen met de hand. Die ploegmaat rijdt daar wel. Dus in jouw redenering mag het omdat de gelegenheid zich voordoet.

                De renner verdedigt zijn kans niet, de renner speelt in principe vals.

                En ik denk wel dat het in het reglement staat want ik weet uit ervaring (mocht ooit meerijden in een koers) dat de officials opmerkingen geven en soms straffen.

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven

                  Had het stayeren invloed op de uitslag.
                  Ja.

                  Eekhoff verspilde minder krachten bij het terugkeren. Pidcock moest het bv. helemaal zelf doen.
                  En had Nils niet gewonnen en bv. Higuita, dan was het ook wedstrijdvervalsing.

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven

                    Je hebt het ook over bedrog. Is je kopman uit de wind houden ook geen vorm van bedrog. Wielrennen is immers (op de ploegentijdrit na) een individuele sport.
                    Maar dit staat niet als verboden in het reglement. Trouwens als je achter je tegenstander rijdt zit je ook uit de wind.

                    Opmerking


                      #11
                      Is Bardet ook niet eens uit Paris-Nice gezet omdat hij aan de klink van de wagen hing?

                      Opmerking


                        #12
                        Hallo

                        Herinnert iemand zich de beelden nog van het WK dat Jan Raas won? Het was anders maar ook niet helemaal koosjer. ik heb het niet over de val van Battaglin in de spurt maar wel over de hand- en spandiensten van zijn Nederlandse ploegmaats eerder in de wedstrijd.
                        Laatst bewerkt door Marc; 28.09.2019, 15:00.

                        Opmerking


                          #13
                          In 2017 was er een precedent met Moscon op het WK. Hij werd 29ste (maar reed even in een positie waarbij hij kon winnen) en achteraf gediskwalificeerd voor het aan de wagen hangen.

                          https://www.wielerflits.nl/nieuws/ju...e-auto-hangen/

                          Dus blijkbaar wordt op het WK nauwgezetter gekeken. Hopelijk trekt men tijdens het volgende wielerseizoen de lijn door.

                          Opmerking


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
                            Hallo

                            Herinnert iemand zich de beelden nog van het WK dat Jan Raas won? Het was anders maar ook niet helemaal koosjer. ik heb het niet over de val van Battaglin in de spurt maar wel over de hand- en spandiensten van zijn Nederlandse ploegmaats eerder in de wedstrijd.
                            Ik herinner me dat prima, hing regelmatig aan de broek van zijn ploegmaats. Had toen ook uit de wedstrijd gezet moeten worden.
                            Patrick

                            Opmerking


                              #15
                              Was er ook geen precedent met Nibali in de Vuelta?
                              Patrick

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X