WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 29 januari 2020, 12:49   #41
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ik wist van de BOB acties op producten, uit de tijd dat de wielerinstanties zelf nog geen dopingcontroles organiseerden. Niet meer of minder en heb geen verdere concrete cases.

Ik heb bij interviews ook nog van renners vernomen dat er in bepaalde regio's bondsafgevaardigden waren die in jeugdwedstrijden (van andere categorieën heb ik geen weet), de renners hun achterzakjes lieten leegmaken aan de opstelling bij de start.
Daarbij kan ik evenwel niet plaatsen of dat op initiatief van de BWB was, dan wel als persoonlijke actie. Die renners mochten wel starten mits het spul uit hun achterzak was, werd me daarbij verteld.

Of die optredens vanwege bondsafgevaardigden volgden nadat de BOB al begonnen was met haar raids op sommige wedstrijden, of, de BOB heeft deze werkwijze overgenomen (op vraag van?) omdat de BWB geen middel had om het af te dwingen of er gevolgen aan te koppelen.

Opnieuw mogelijks met een korrel zout te nemen, maar wel leuk om eens echt uit te vlooien.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2020, 22:10   #42
imanse
Junior

Standaard

In Hoofdstuk 2, De aardigheid is er af, van zijn boek Nederland heeft weer de gele trui (2019), besteedt Benjo Maso aandacht aan de geschiedenis van het Nederlandse dopingbeleid en -onderzoek.
Ik heb het boek nu even niet bij de hand, maar toen ik het boek afgelopen zomer las, heb ik wel een paar feiten genoteerd:
1949 – stimulerende middelen in Nederland verboden
1960 – elf jaar later eerste dopingcontroles
1964 – eerste dopingcontrole door KNWU tijdens NK
1965 – Wim Schepers eerste renner die positief test, Ronde van Oostenrijk (amfetamine)
1965 – Tweede positieve dopinggeval bij NK Zandvoort; Nol Kloosterman en Evert Dolman testen positief; Kloosterman bekent meteen; Kampioen Dolman ontkent, en schakelt advocaat in; omdat zijn urine volledig was verbruikt, kon er geen contra-expertise plaatsvinden; Dolman behoudt zijn titel.

Laatst gewijzigd door imanse; 29 januari 2020 om 22:21
imanse is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2020, 14:11   #43
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bekijk bericht
... maar wel leuk om eens echt uit te vlooien.
Staat op mijn ToDo lijstje voor als ik op pensioen ben. Ik heb indertijd alles verzameld wat over doping verscheen in het BvL en ik ga dat dan eens uitvlooien.
Ik kan al zeggen dat het eerste artikel dateert van maart 1960.
Het eerste artikel over een controle dat ik zo direct kan terugvinden, dateert van 22/6/1964 voor de start van het KvB onafhankelijken.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten