WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 31 maart 2020, 14:58   #1
vanwinjp
Een winnaar

Standaard Wat brengt 2020 nog?

We logeren in de aap op dit ogenblik, verstoken van onze schone klassiekers en straks wellicht ook van enkele belangrijke rittenkoersen.

Wat zien jullie nog als mogelijk en /of onmogelijk, nu er steeds meer en meer inrichters op zoek gaan naar alternatieven: door schuiven op de kalender, edities zonder publiek, met de mogelijkheid om het seizoen 1 maand te rekken, etc ... ?
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2020, 17:46   #2
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Er zullen zich nog wel mogelijkheden voordien om bepaalde wedstrijden te verschuiven, afhankelijk natuurlijk van de maatregelen die de volksgezondheid aanbelangen. Maar wat met de conditie van de renners ? Blijkbaar mogen Fransen, Italianen en Spanjaarden niet meer buiten trainen en misschien nog andere naties ook . Dat zal zijn invloed hebben op de paraatheid van de renners na die lange onderbreking. En wat met de ploegen naar de toekomst toe? Een aantal gaat misschien afhaken na het economisch debacle ! Ik zie het verdere verloop van dit wielerseizoen niet al te optimistisch tegemoet. En er zal vast en zeker keihard gelobbyd worden door de organisatoren om toch maar de beste datum en het beste deelnemersveld te krijgen.
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2020, 18:09   #3
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Het jaar 2020 zullen we als een rampjaar mogen beschouwen. Zelfs al komen er nog wedstrijden, de overwinnaars zullen altijd wel een * naast hun naam krijgen met de vermelding: * werd niet op de klassieke datum verreden omwille van de Corona-maatregelen.

Daarbij zullen we tussen de regels moeten lezen, dat niet alle renners is optimale omstandigheden zich konden voorbereiden en dat de uitslag dan ook aldus moet bekeken worden.

Maar ik zou al blij zijn moest ik in het najaar toch nog enkele wedstrijden kunnen zien. Alhoewel een Ronde van Vlaanderen in september toch anders zal zijn dan een in april. De sfeer zal alleszins anders zijn.

We zien wel wat het wordt.

Voor de rest wens ik alle forumleden het beste toe. Herinner jullie de klassieke wensen met nieuwjaar " ...... en een goede gezondheid. "Ja, dat is het belangrijkste.", wordt dan altijd geantwoord.
Klopt dus als een bus.

Geen Hooglede, geen Eeklo in mei, ik vrees voor Winksele. Mannen, hopelijk tot in Gent dan maar. Ik hoop jullie allemaal te mogen weerzien in blakende gezondheid.

Jan
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2020, 20:07   #4
Waaib
Junior

Standaard

Mag ik even dromen: graag de Giro en de Vuelta parallel naast elkaar, in dezelfde 3 weken. Laat de teams dan maar wat taktisch puzzelen. En het maakt ruimte vrij voor de klassiekers.
Waaib is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2020, 11:06   #5
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

De Tour en de Franse overheid zie ik nog wel iets uit hun hoed toveren, voor juli of augustus (nu de spelen niet doorgaan). Een Tour zonder publiek is misschien niet mooi en leuk, maar zo onmogelijk is dat niet, wanneer men de organistatie wat doet krimpen naar pub, genodigden, etc ... (Eigenlijk opnieuw normale vormen aanneemt). Geen volk in start en aankomstzones en op cols is niet zo onmogelijk te realiseren. Voor wat de doortochten tijdens de dagtrajecten betreft kan er een erg eenvoudige regel gehanteerd worden: voor je eigen deur (dus wie op de omloop woont) mag buiten komen kijken, maar geen mensen uitnodigen. Gaan daar inbreuken op zijn? Vanzelfsprekend, maar het is te handhaven als er wat steekproefcontrole is en genoeg info vooraf.

De Giro en de Vuelta zie ik somberder in, beide landen zijn het hardst getroffen en tellen wellicht onderliggend het meeste besmettingen. Die gaan hun land niet zomaar open gooien voor buitenstaanders (ook toeristisch niet) en opnieuw publieksconcentraties toelaten. Ik denk dat hun hoofd er niet naar staat. De kans op een 2e golf is daar het grootst.

Tour in juli, Giro in augustus en Vuelta in sept of oktober zelfs, zou kalendermatig kunnen, maar is de spirit er?
Oud 4 april 2020, 15:25   #6
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Geen koers wereldwijd tot (en met) 1 juni zoals het er nu voorstaat. Een koers voorbereiden kan niet op enkele dagen tijd zoals een voetbalwedstrijd om een voorbeeld te geven. Er moeten afspraken gemaakt worden met alle steden en gemeenten die de wedstrijd zal doorkruisen. Elke burgemeester is baas op zijn/haar eigen grondgebied en ik ben er vrij zeker van dat er zullen zijn die geen toestemming geven. Er moeten ook seingevers zijn. Seingevers zijn meestal oudere mensen waarvan er waarschijnlijk een aantal de ziekte niet zullen overleven, gaan er dus nog genoeg zijn. Er is ook politie nodig en die zullen op hun tandvlees zitten eens de ziekte voorbij is. Ik denk ook niet dat de ziekenhuizen op gekwetste wielrenners zitten te wachten. Alle niet dringende medische hulp en operaties worden nu uitgesteld dus het einde van ziekte is niet het einde van de drukte in de ziekenhuizen. Welke organisator gaat het risico nemen om zijn/haar koers voor te bereiden met het risico dat de maatregelen bv op 20 mei met een maand verlengd worden.

Voor wedstrijden die over het grondgebied van meerdere steden en gemeenten gaan zie ik het somber in de rest van het jaar. Plaatselijke wedstrijden kunnen misschien nog wel.

Wat de volgende jaren betreft zie ik het somber in. De meeste bedrijven hebben nu af te rekenen met zware verliezen en moeten nu het geld dat ze voorzien voor sponsoring gebruiken om te overleven. Er zullen dus meer dan ooit wedstrijden en ploegen ophouden te bestaan.

Voor wie het nog niet moest doorhebben, dit is wereldoorlog III. Een oorlog met enkel tegenstanders en geen medestanders, elke mens waar je mee in contact komt kan een gevaar betekenen.

Het doel van deze oorlog:
1 De wereldbevolking indijken
2 Het klimaatprobleem oplossen
3 Het fileprobleem oplossen

Ons leven zal niet meer hetzelfde zijn, wat gaat er veranderen:
- Het einde van het cash betalen.
- Online winkelen en alles thuis laten bezorgen, geen probleem voor degene die thuis werken maar wat met degene die wel op verplaatsing moeten gaan werken?
- Vergaderen, iedereen aan het scherm thuis.
- Niets meer op papier, geen kranten, geen boeken, geen tijdschriften.
- Wat van thuis kan zal van thuis moeten.

Beide lijstjes zijn waarschijnlijk aan te vullen met dingen waar ik niet aan denk.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2020, 09:19   #7
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ik denk niet dat het in de wielerwereld al aan het dagen is, maar met (overal) publiek grote wedstrijden laten doorgaan zal onmogelijk blijken. Ze stellen zich daar beter nu al op in, of zoeken een aanvaardbaar copromis.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten