WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 22 juli 2012, 11:36   #1
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard De eerste dopingzondaar

Op 5 juli 1968 werd voor het eerst in de Tourgeschiedenis een renner uitgesloten na een positieve dopingcontrole. Die twijfelachtige eer kwam toe aan José Samyn. Die dopingcontrole was er natuurlijk gekomen na de dood van Tom Simpson een jaar eerder en verliep niet van een leien dakje. Zo herinner ik me dat met name Jacques Anquetil een stakingsactie ertegen leidde. Alleen... Jacques Anquetil reed niet mee in de Tour van '68. Mijn geheugen laat me dus duidelijk in de steek. Wie helpt me mijn geheugen op te frissen?
Een andere vraag is: was dit ook de eerste dopingcontrole ooit? Dus ook andere wedstrijden meegeteld?
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2012, 11:54   #2
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bekijk bericht
Op 5 juli 1968 werd voor het eerst in de Tourgeschiedenis een renner uitgesloten na een positieve dopingcontrole. Die twijfelachtige eer kwam toe aan José Samyn. Die dopingcontrole was er natuurlijk gekomen na de dood van Tom Simpson een jaar eerder en verliep niet van een leien dakje. Zo herinner ik me dat met name Jacques Anquetil een stakingsactie ertegen leidde. Alleen... Jacques Anquetil reed niet mee in de Tour van '68. Mijn geheugen laat me dus duidelijk in de steek. Wie helpt me mijn geheugen op te frissen?
Een andere vraag is: was dit ook de eerste dopingcontrole ooit? Dus ook andere wedstrijden meegeteld?
Het was enkel de eerste uitsluiting. Er waren al controles geweest in de Tour 1966, vandaar di stakingsactie, dus in 1966.
Verder wren er in 1966 meerdere dopingcontroles, met positieve gevallen en weigeringen (O.m. LBL, het WK), maar nadien werd over alls vlotjes de spons geveegd.
Voorheen waren er al in België (zeker 1965, ik denk niet al in 1964) dopingcontroles geweest door het gerecht, met soms hilarische verhalen (die al dan niet echt waren) daarrond in de pers. Zo het verhaal van de renner die vroeg om zijn banaan (met daarin een dopingpil) in de rijkswacht combi te mogen opeten en Rentmeester die zwanger was (een verhaal dat volgens mijn herinneringen puur verzinsel was). Veel van die verhalen stonden in Vlaanderen in Zondagnieuws (een grijs verleden, dit begon als de zondagskrant van HLN, ik denk dat er voorheen een "echte" krant was 7 dagen op 7) en vooral Kwik, die zelf de mosterd gingen halen bij een aantal Franse sensatieblaadjes.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2012, 12:04   #3
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Heel hartelijk bedankt, Patfey!
Oud 22 juli 2012, 15:56   #4
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Het was enkel de eerste uitsluiting. Er waren al controles geweest in de Tour 1966, vandaar di stakingsactie, dus in 1966.
Verder wren er in 1966 meerdere dopingcontroles, met positieve gevallen en weigeringen (O.m. LBL, het WK), maar nadien werd over alls vlotjes de spons geveegd.
Voorheen waren er al in België (zeker 1965, ik denk niet al in 1964) dopingcontroles geweest door het gerecht, met soms hilarische verhalen (die al dan niet echt waren) daarrond in de pers. Zo het verhaal van de renner die vroeg om zijn banaan (met daarin een dopingpil) in de rijkswacht combi te mogen opeten en Rentmeester die zwanger was (een verhaal dat volgens mijn herinneringen puur verzinsel was). Veel van die verhalen stonden in Vlaanderen in Zondagnieuws (een grijs verleden, dit begon als de zondagskrant van HLN, ik denk dat er voorheen een "echte" krant was 7 dagen op 7) en vooral Kwik, die zelf de mosterd gingen halen bij een aantal Franse sensatieblaadjes.
Jacques Anquetil's werelduurrecord (47,493 op 27-9-1967) werd niet erkend nadat hij de dopingcontrole weigerde en weigeren staat gelijk aan positief.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2012, 15:57   #5
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Jacques Anquetil's werelduurrecord (47,493 op 27-9-1967) werd niet erkend nadat hij de dopingcontrole weigerde en weigeren staat gelijk aan positief.
Sorry begin verkeerd gelezen, had niet begrepen dat het om Tourzondaren ging.
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2012, 16:22   #6
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Sorry begin verkeerd gelezen, had niet begrepen dat het om Tourzondaren ging.
Neen Gerrit, de vraag was wel "andere wedstrijden ook". Dus een terechte opmerking.
Dopingonderzoeken met bestraffing zijn inderdaad serieus vanaf 1967 begonnen, met ook Jos van der Vleuten op weg WK, Ruegg bij de stayers en een pakket zware bestraffingen voor de rechtbank in België (o.a. Willy Vanneste).
Oud 23 juli 2012, 10:38   #7
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Het uurrecord van Anquetil werd niet erkend, akkoord. Maar werd hij ook gestraft?
Oud 23 juli 2012, 11:43   #8
Stayer
Een winnaar

Stayer's schermafbeelding

Standaard

Er waren ook al dopingcontroles eind jaren 50 begin jaren 60.
Een oud beroepsrenner uit die tijd vertelde mij eens hoe die controles toen werden uitgevoerd.
Voor het vertrek werd er met dranghekken een trechtervorm gemaakt waar alle renners stapvoets doormoesten. Zij moesten de zakken van hun koerstrui leegmaken zodat men kon controleren wat de renners bijhadden.
Die controles werden natuurlijk eenvoudig omzeild door voor de doorgang van die dranghekken een verzorger, familielid of supporter te plaatsen, hem af te geven wat liefst niet gezien mocht worden en eens de controle gepasseerd werd die inhoud door de verzorger, familielid of supporter gewoon teruggegeven aan de renner.
Veel meer hielden die dopingcontroles in die periode 1959 - 1960 - 1961 toen ook niet in, nochthans werd er toen volgens die oud beroepsrenners toen ook al "duchtig gepakt".
Stayer is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 11:49   #9
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Dat is wel het eerste wat ik hiervan hoor. Ben je heel zeker dat je bron niet aan het fantaseren is gegaan? Maar ook met die controles uit 1966 heb ik het nog moeilijk. Over het algemeen wordt toch aanvaard dat men het dopingprobleem pas serieus is gaan aanpakken na de dood van Tom Simpson? Wat was dan de aanleiding om in 1966 tot controles over te gaan?
Oud 23 juli 2012, 12:30   #10
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Dat is wel het eerste wat ik hiervan hoor. Ben je heel zeker dat je bron niet aan het fantaseren is gegaan?
Ook ik heb grote twijfels hierbij, dit doet mij eerder aan die "fameuze" controles uit 1965 denken (waarbij er wel een aantal renners, niet altijd van de minsten, voor de burgerlijke rechtbank to kleien boetes veoordeeld werden).

Citaat:
Maar ook met die controles uit 1966 heb ik het nog moeilijk. Over het algemeen wordt toch aanvaard dat men het dopingprobleem pas serieus is gaan aanpakken na de dood van Tom Simpson? Wat was dan de aanleiding om in 1966 tot controles over te gaan?
Het begon al midden jaren zestig wat uit de hand te lopen, dingen zoals schuim op de mond, niet merken dat de wedstrijd gedaan was. Volgens mij was dat de aanleiding voor controles in belgiê door het gerecht (in eht kader van volksgezondheid mogelijk). Waarom de UCI dat in 1966 overnam, met eerst deklasseringen (en zelfs schorsingen, ik denk mij te herinneren dat na het WK de eersten, Altig, Anquetil, Poulidor, Motta, Stablinski, geschorst werden, toch aan de start van Paris-Luxembourg kwamen, maar niet meer mochten starten in de 2de rit) om er nadien op terug te komen, weet ik ook niet (meer). Misschien werk voor onze abonnees op het archief van HBVL?
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten