WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 23 juli 2012, 12:43   #11
Bart den Blanken
Elite

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Waarom de UCI dat in 1966 overnam, met eerst deklasseringen (en zelfs schorsingen, ik denk mij te herinneren dat na het WK de eersten, Altig, Anquetil, Poulidor, Motta, Stablinski, geschorst werden, toch aan de start van Paris-Luxembourg kwamen, maar niet meer mochten starten in de 2de rit) om er nadien op terug te komen, weet ik ook niet (meer). Misschien werk voor onze abonnees op het archief van HBVL?
In Velo 67 staat inderdaad een kort regeltje hierover. Maar ook geen extra info.
Bart den Blanken is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 12:44   #12
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard

Dat schuim op de mond herinner ik me ook nog. Anderzijds moeten we toch ook stellen dat ook nu, wanneer alles zoveel cleaner is zogezegd, renners nog altijd over de meet komen met het schuim op de mond (denk aan Maxime Monfort in de tijdrit). We moeten dus wel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 12:53   #13
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bekijk bericht
Het uurrecord van Anquetil werd niet erkend, akkoord. Maar werd hij ook gestraft?
Er werd zeker niet altijd geschorst, dat is denk ik pas van de laatste 20 jaar. De straf in een etappekoers was vaak terugzetting in de rituitslag en 10 minuten tijdstraf. Geen schorsing.
In de uitslag van ééndagswedstrijden werd je gewoon geschrapt, Die plaats werd niet opgevuld tenzij in top 3.
Ik herinner me wel een schorsing van Merckx in de Giro 1969 waardoor hij eigenlijk de Tour had moeten missen. Waarom Eddy toen een schorsing kreeg is me niet bekend en er was heel wat diplomatiek overleg nodig om hem in de Tour te krijgen. Of hij toen zelf uit de Giro is gestapt of eruit is gezet weet ik ook niet.
Gerrit Stevens is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 12:58   #14
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard

Die "schorsing" van Merckx is nog altijd een unicum. Hij zei dat hij geflikt was en men geloofde hem op zijn woord! Dat ook de politiek er zich mee bemoeide (met name de Belgische regering en het parlement) zou heden ten dage eveneens ongezien zijn.
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 13:09   #15
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bekijk bericht
Er waren ook al dopingcontroles eind jaren 50 begin jaren 60.
Een oud beroepsrenner uit die tijd vertelde mij eens hoe die controles toen werden uitgevoerd.
Voor het vertrek werd er met dranghekken een trechtervorm gemaakt waar alle renners stapvoets doormoesten. Zij moesten de zakken van hun koerstrui leegmaken zodat men kon controleren wat de renners bijhadden.
Die controles werden natuurlijk eenvoudig omzeild door voor de doorgang van die dranghekken een verzorger, familielid of supporter te plaatsen, hem af te geven wat liefst niet gezien mocht worden en eens de controle gepasseerd werd die inhoud door de verzorger, familielid of supporter gewoon teruggegeven aan de renner.
Veel meer hielden die dopingcontroles in die periode 1959 - 1960 - 1961 toen ook niet in, nochthans werd er toen volgens die oud beroepsrenners toen ook al "duchtig gepakt".
Op de OS van 1960 overleed een Deense renner vermoedelijk als gevolg van doping en het extreem warme weer. Naam weet ik zo gauw niet meer.

Ik ben nu bezig met het raadplegen van on-line dagbladen. In de Leeuwarder Courant van 9-7-1962 lees ik als sub kop "veel uitvallers wegens doping"
In dat artikel werden er nogal wat uitvalllers aan doping gelinkt. Dokter Dumas stelde dat het mogelijkl was dat een aantal coureurs "verkeerde middelen" gebruikten. Hij kondigde aan vanaf a.s. zondag (8-7) weer steekproeven in te voeren en eventuele zondaars in de kraag te vatten.

Dus toen waren er al dopingcontroles.

Ik heb van het artikel een kopie gemaakt maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat op het forum kan krijgen.
Oud 23 juli 2012, 13:14   #16
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Die "schorsing" van Merckx is nog altijd een unicum. Hij zei dat hij geflikt was en men geloofde hem op zijn woord! Dat ook de politiek er zich mee bemoeide (met name de Belgische regering en het parlement) zou heden ten dage eveneens ongezien zijn.
Maar waarom werd hij geschorst. De gangbare straf was een 10 minutenstraf. Of was er sprake van een soort van fraude. Zoals bij Pollentier inn 1978. Die werd toen ook uit de Tour gezet. Met 10 minuten straftijd was hij nog in top 5 gekomen.
Oud 23 juli 2012, 13:14   #17
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Citaat:
Dat schuim op de mond herinner ik me ook nog. Anderzijds moeten we toch ook stellen dat ook nu, wanneer alles zoveel cleaner is zogezegd, renners nog altijd over de meet komen met het schuim op de mond (denk aan Maxime Monfort in de tijdrit). We moeten dus wel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.
Volledig akkoord Ronny, ik wil dan ook geen conclusies trekken, ik probeer enkel te citeren wat ik mij nog denk te herinneren uit krantenartikels uit die periode. Al die dingen werden toen aan doping geassocieerd, maar niet altijd ten rechte. ik herinner mij trouwens een ander verhaal, over een niet nader genoemde renner, die in een kermiskoers een bocht zou gemist hebben, een boerenerf binnenreed, daar een aardappelplant uit de grond rukte, de oude boerin een paar kussen op de wang gaf een met die "tuil" boven zijn hoofd zwaaide. opnieuw, waarheid of verzinsel. Want zoals nu de journalisten de tijd niet nemen om histrorische gegevens te checken (onder tijdsdruk), vonden ze het toen niet nodig verificaties te doen die een goed verhaal in de weg zouden staan.

Wat wel vaststaat is dat er ongeveer altijd doping in de wielersport geweest is (met zelfs al een fatale afloop in de beginjaren), maar dat men er zich maar langzaam aan zorgen begon over te maken.

Simpson was dan wel de meest mediatieke dood, maar zeker niet de eerste. Zo was er een overlijden tijdens de Olympiqche ploegentijdrit in 1960 (een deen dacht ik) en Alessandro Fantini in de Ronde van Duitsland 1961 (niet opereerbaar na een zware val met schedelbreuk). En kroop Malléjac door heht oog van de naald in de Tour 1955. Dr Dumas maakte zich trouwens al grote zorgen over het dopinggebruik ind e Tour, in 1960 dacht ik, en sprak over moordenaars. Verder was er ook de Tour 1962 en die fameuze 14de etappe Luchon-Carcassone en het "verhaal van de bedorven vis".

Ik vraag me trouwens net af of de aanleiding voor de dopingonderzoeken in 1966 niet de Tour 1965 was. In de 9de rit, Dax-Bagnères de Bigorre, de eerste Pyreneeenetappe, waren er een klad opgaves (gele trui Van De Kerckhove, Adorni, Aimar, Den Hartog, Post, Gomez del Moral, Puschel, etc), waarvan sommigen in toch wel verdachte omstandigheden (Aimar, die afstapt, voortwandelt en dan de armen in kruis op de grond valt en een zuurstofmasker nodig heeft). Bovendien waren er dezelfde dag bij de liefhebbers ook een paar gevallen (Grosskost en Bayssière), en daar zijn volgens mij zelfs schorsingen gevallen.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2012, 13:15   #18
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Het uurrecord van Anquetil werd niet erkend, akkoord. Maar werd hij ook gestraft?
Ik herinner mij geen schorsing, misschien wel een boete. Ik denk me wel te herinneren dat Geminiani, die als de "aanstichter" beschouwd werd, wel geschorst werd.
Oud 23 juli 2012, 13:16   #19
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Misschien werk voor onze abonnees op het archief van HBVL?
Heeft iemand de link naar HBVL nog paraat. Hebben nog meer Belgiosche dagbladen hun archief on line.
Oud 23 juli 2012, 13:18   #20
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bekijk bericht
Hebben nog meer Belgiosche dagbladen hun archief on line.
Volgens mij jammer genoeg niet, ik zou zeer geïnteresseerd zijn aan die van het Laatste Nieuws of van het Nieuwsblad-Sportwereld..
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten