WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 24 oktober 2019, 10:45   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard Oproep voor nieuwe leden

Beste leden van Wielerarchieven,

De laatste jaren heb ik de indruk dat ons effectief aantal leden sterk aan het minderen is onder andere omdat een paar collega-verzamelaars jammer genoeg overleden zijn.

Niettemin zie ik op de beurzen toch veel mensen die zaken zoeken van de periode 1945-1970 (toch wel de periode die de meesten van ons hier interesseert).

De vraag kan gesteld worden waarom zij niet op wielerarchieven zitten. Willen ze niet? Lukt het niet (het inschrijven is door Stefaan wat bemoeilijkt om spammers buiten te houden)? Weten jullie van personen die een aanvulling zouden zijn?

Gezien vanaf 2021 ook de beurs van Hooglede wegvalt (na de twee van Herentals), wordt het wel moeilijk om elkaar nog te vinden. Het zou jammer zijn voor elk van ons want de verzameling uitbreiden zal moeilijk(er) worden.

Vandaar deze oproep om te proberen anderen naar dit forum te brengen. En indien deze nieuwelingen technische problemen ondervinden, dan mogen ze altijd naar mij mailen (ik zoek dan met Stefaan wel een oplossing).

Wat mij tijdens het schrijven van dit bericht ook te binnen valt is het volgende. Waar gaan de verzamelingen van de overleden collega's naartoe? Indien ze naar een 'opkoper' gaan die ze dan zelf weer op de 'markt' brengt, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar wat met de verzamelingen die aan musea verkocht worden. Verdwijnen de chromoreeksen in de donkere kelders van die musea? Hebben jullie al chromoreeksen tentoongesteld gezien in de musea? Worden die reeksen geïnventariseerd? Of zijn ze enkel amusement voor de muizen in de kelders?

Jan
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2019, 14:31   #2
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Wat betreft die collecties opgekocht door musea ( o.a. Roeselare, Sportimonium Hofstade, Oudenaarde ) kan ik me niet van de indruk ontdoen dat die toch in grote getale een aantal dubbels moeten hebben van fotokaarten , boeken, tijdschriften enz. Zijn er koopdagen waar die dubbels aangeboden worden ? Liggen ze te verkommeren in de kelders ? Worden ze geinventariseerd ? Is er personeel voorhanden om alles te ordenen ? Of " verdwijnen de interessante zaken " in de handen van ik weet niet wie ?
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2019, 15:53   #3
ULSEN
Kampioen

Leeftijd: 70
Standaard

Dat laatste is destijds bij het Sportmuseum Lelystad gebeurd.
ULSEN is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten