Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

G.D. Faema

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    G.D. Faema

    Op een foto van Rik Van Looy met Faema uitrusting valt mij op dat op de broek de vermelding staat G.D. FAEMA

    Nu weet ik wel dat men vroeger voor de rennersploegen dikwijls de benaming G.S. vermelde wat betekende Groupe Sportif of Gruppo Sportivo, zoals deze ook bij de F.I.C.P. en later de U.C.I. werden geregistreerd.
    Tegenwoordig gebruiken de ploegen hiervoor meestal de benaming C.T. of Cycling Team.

    Maar wat was dan de betekenis van G.D. ?
    Toegevoegde bestanden

    #2
    Grupo Desportivo ?

    Opmerking


      #3
      dit denk ik ook Jan

      Opmerking


        #4
        ik denk Grupo Deportivo, zijnde Spaans voor Sportgroep (deportes = sport)

        Opmerking


          #5
          zie ook in de voetbal, Deportivo La Coruna

          Opmerking


            #6
            Het Spaanse adjectief is wel degelijk "deportivo"

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jan Soens Bericht weergeven
              ik denk Grupo Deportivo, zijnde Spaans voor Sportgroep (deportes = sport)
              Exact, Faema gebruikte GD en GS door elkaar, al naargelang zij in Spanje of Italië ingeschreven waren, en natuurlijk werd er niet nauwgekeken op en broek of trui. Bekijk maar evend e foto's van de Faema-reeks endiverse chromos en je zal de afwisseling zien.
              Patrick

              Opmerking


                #8
                en espagnol: grupo deportivo=GD
                en italien : grupo sportivo= GS
                La "FAEMA" groupe italien mais ayant aussi une équipe en espagne ceci explique celà? mais il faut dire que je me suis souvent posé la question
                J'en profite pour souhaiter une bonne année 2008 aux membres du site
                Jacky

                Opmerking


                  #9
                  Jacky,
                  Faema avait dans un sens deux équipes, une italienne et un espagnole, lesBelges passaient des fois de l'une à l'autre. En tout cas, Van Looy et équipiers ont porté les deux maillots.

                  Patrick
                  Patrick

                  Opmerking


                    #10
                    Hier nog een mooie van Rik Van Looy in 1960, en ook op deze trui staat er G.D. FAEMA vermeld.
                    Toegevoegde bestanden
                    Laatst bewerkt door Stayer; 25.02.2008, 12:30.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X