WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 4 november 2003, 19:05   #1
FNauwelaerts
Elite

Standaard

De firma FORT NV uit Itegem in de Kempen was destijds meermaals sponsor van (grote) wielerwedstrijden. Ik herinner me dat ze ooit zelfs luciferdoosjes met de afbeelding van renners verkochten. Rik Van Looy verscheen op allerlei voorwerpen die het voedingsbedrijf verkocht.

Er bestaat zelfs een album met chromo's van Rik uitgegeven door FORT.
In vele koersen reed een reusachtige koffiekan-wagen mee in de reclamekaravaan.

Weet iemand of FORT ooit een echte rennersclub heeft gehad. Bestaan er foto's van een ploeg "FORT"? Welke wedstrijden waren door dit bedrijf georganiseerd?

Kortom alle info over FORT en de wielersport is welkom.
FNauwelaerts is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2003, 22:51   #2
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Beste wielerfan,

Ik bezit inderdaad ook dat chromoalbum over R. Van Looy destijds uitgegeven door de firma FORT. IK bezit echter ook een aantal grote prenten over R. Van Looy uitgegeven in diezelfde periode bij FORT. Tot op heden heeft niemand mij al kunnen zeggen of hiervan een album bestaat en hoeveel van die grote prenten er werden gemaakt?
Of FORT nu eigenlijk een wielerclub gehad heeft weet ik niet, maar in praktisch elk groot-warenhuis genre Delhaize, Carrefour, Spar enz. treft men nog steeds de koffies FORT aan en ik vermoed dat op deze koffiepakjes wel het adres van de firma zal vermeld staan. Misschien kan je via deze weg de firma FORT contacteren en vragen of ze eens hun archieven nakijken met het oog op het eventueel bestaan destijds van een wielerclub FORT.
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2003, 23:32   #3
Jozef Hamels
Moderator

Standaard

Hallo Hans

Van de grote prenten van Rik Van Looy die uitgegeven zijn in 1959 door Fort Itegem bestaat er geen album

Deze reeks bestaat uit 15 foto's. In een van de oude nummers van "Koers"
is ook deze vraag naar het aantal eens gesteld. Moest u er dus 15 verschillende van hebben is u reeks volledig.

Groeten

Jozef
Jozef Hamels is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2003, 20:29   #4
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Hans,

Inderdaad bestaat er nog FORT -koffie maar dat is dan ook het enige hoor. Ik ben zelf uit Itegem afkomstig. Het grote voedingsbedrijf uit mijn jeugd is helaas totaal verdwenen. De eigenaars en hun nakomelingen zijn zo rijk geworden dat ze totaal geen banden (lees: archief, interesse of informatie) meer hebben met de huidige koffiebranderij, maar dat terzijde.

Ik weet uiteraard wel dat zij destijds een grote sponsor van de wielersport waren. Rik Van Looy uit het naburige Herentals was hun grote vedette. Ik wil echter uitzoeken of zij ooit een heuse wielerploeg hadden of dat er renners reden met koerstruien met het logo FORT.

Toch hartelijk bedankt voor de info, alle info is nuttig en dat van die grote chromo's wist ik niet.
Oud 16 november 2003, 20:38   #5
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Citaat:
Originally posted by hans@7 Nov 2003, 21:52
Ik bezit inderdaad ook dat chromoalbum over R. Van Looy destijds uitgegeven door de firma FORT.
Toevallig heb ik vandaag de chromo's uit dat album op de kop kunnen tikken. Mocht er toevallig iemand een onvolledig exemplaar in zijn bezit hebben, wel ik heb er interese voor.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten