WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 1 december 2003, 13:59   #1
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

De naam van 'roste kegel' duikt vaak op in de wielersport van de periode kort voor en de jaren na WO II.
Wie was die man ? Hij had een tijdje een sportcafé aan het Brusselse Noordstation ? Van Westvlaamse origine ?
Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2003, 19:45   #2
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Johan,

ik heb wel één en ander over die man, ik moet echter even zoeken naar de juiste artikels.

Ik denk dat hij de "verzorger" van o.a. Rik Van Steenbergen was. In de Brusselse velodroom was hij samen met "Mon De Kannonier" (zie mijn vraag daarover) zeer gekend.
FNauwelaerts is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2004, 18:59   #3
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Johan,

Hier een foto van "den Rosten". U ziet hem hier in werkpak (maar toch niet zonder stropdas) met een wiel in zijn handen. Hij werkte dus in de velodrooms voor de renners.

Jos Van Landeghem vertelde mij ooit dat dergelijke personen, net als hijzelf trouwens, als jonge snaken reeds rond de wielervelodrooms hingen en dan probeerden de valies van de renners te dragen om zo in de rennerscabines te kunnen komen. Al vlug profileerden die snaken zich tot heuse verzorgers. Ik heb het vermoeden dat Rosten Kegel ook zo'n figuur was.

Op de foto zien we ook Jules Vahevel met een trui waar "Rue Zérézo 44 Bruxelles" op staat te lezen. Weet iemand waar dat op slaat? Ik kan niet eens die straat in Brussel terugvinden of vergis ik mij?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg post-11-1074535230.jpg‎ (81,4 KB, 31x gelezen)
Oud 21 januari 2004, 14:59   #4
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Frans,

Hartelijk dank voor de info.
Rue Zerezo was in Brussel aan het Noordstation, zijde die nu helemaal afgebroken is en waar vandaag kantoorgebouwen e.d staan die aansluiten bij de nieuwe Albert II laan (Belgacomtoren)
Ik weet dat 'Rosten' in die buurt een café had. Misschien wel op Nr 44 ?
Oud 23 januari 2004, 00:15   #5
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Beste vrienden,

Ik bezit een postkaart waarop Rik Van Steenbergen met trui W.K. , Marcel Kint omhelst na één of andere wedstrijd en waarbij Roste Kegel beide handen uitsteekt naar deze renners. Roste Kegel draagt op zijn pull het opschrift: SOIGNEUR ROSTE KEGEL en onderaan is op de kaart gedrukt GELUKKIG NIEUWJAAR, BONNE ANNEE van - de Roste Kegel.
OP de keerzijde van de kaart staat vermeld: CAFE-HOTEL " AU BIEN-ETRE"
Propriétaire: P. MARTENS-ABEELE
44 RUE ZEREZO - BRUXELLES

Zou Roste Kegel dan met zijn echte naam P. MARTENS heten?

HANS
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2004, 16:55   #6
Jozef Hamels
Moderator

Standaard

Hallo Hans

In Sportwereldalmanak van 1925 staat een kort verhaal in dat Roste Kegel schreef

Dat verhaal heeft de volgende inleiding. (ik neem het letterlijk over)

"Alle lezers en lezeressen van Sportwereld kennen Roste Kegel, alias Miel Abeele, bijgenaamd " Den Veurenaar" ofte den vriendelijken baas van het Hotel du Bien-Etre, 44 Zerezostraat Brussel. Maar wat alleman niet weet is dat Miel in zijnen
rosten k.... op gekregen heeft van in zijn oude dagen nog journalist te worden.
En, daar Kegel een goede vriend is van Sportwereld is het ook aan zijn geliefd blad dat hij zijn medewerking verleent ... gratis à l'oeil natuurlijk dus als zuivere
liefhebber ... pur amateur zou Cleiren zeggen.

Dus Hans de echte naam van ROSTE KEGEL zou MIEL ABEELE zijn

Jozef
Jozef Hamels is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2004, 17:15   #7
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Dit noem ik nou prachtig opzoekwerk. Op iets meer dan een maand tijd is de persoon gevonden met naam en adres en een stuk van zijn levensverhaal.

We hebben dit toch maar te danken aan de initiatiefnemer van deze prachtige site. Dat mag toch ook eens gezegd worden, niet?

O ja, Hans is het niet mogelijk de kaart in te scannen en hier te plaatsen?
Oud 23 januari 2004, 17:57   #8
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Frans,

Voor het ogenblik bezit ik nog geen scanner, maar dat is nabije toekomstmuziek en dan is dat absoluut geen probleem om die foto in te scannen.

HANS
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 januari 2004, 10:06   #9
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Mooi zo. We hebben 'de Rosten' prima kunnen kaderen.
Ik stelde die vraag in m'n zoektocht naar wielersport aanwezigheid in Brussel.
Er waren veel renners en mensen uit de wielerentourage die in de buurt van het noordstation
een zaak hadden.
Piet Van Kempen had een hotel in de buurt van de huidige Sheraton.
Roste Kegel z'n verhaal kennen we nu.
Ook ene Dockx en Sammels hielen er café waar veel wielernieuws te rapen viel en vaak jeugd- of amateurwedstrijden vertrokken.
Ook Sylvaire Maes had er een brasserie, die indien ik me niet vergis later overgenomen werd door Nest Thijssen.
De verplaatstingen naar het buitenland voor wegrenners en pistiers liepen allemaal met de trein vanuit het noord.
Men verzamelde dus vaak in die café's en bij de terugkeer werden de renners ook in die buurt ontvangen bij winst of prima prestaties.
Na WO II vertrokken op die lokatie ook veel wedstrijden richting Hageland, Limburg, Luik, ...
Ook voor het Aalsterse was de startplaats soms het noord. De eerste edities van Brussel-Opwijk bv.
De inschrijvingen vonden in die herbergen plaats en de caravaan reed van daar onder begeleiding naar de rand van Brussel, meestal
Woluwe, om daar los gelaten te worden via Tervuren en zo naar Leuven en verder.
Wedstrijden die Henegouwen, de Vlaamse Ardennen en West-Vlaanderen als eindpunt hadden hielden het meestal bij inschrijvingen op het Raadsplein in Anderlecht, bij Vermandel, tevens zetel van Curghem Sportif.
Johan
Oud 27 januari 2004, 20:19   #10
FNauwelaerts
Elite

Standaard

Johan,

volgens Georges Matthys had ook renner Alfons Spiessens een café in het Brusselse. Meer bepaald nabij de wintervelodroom. Schaarbeek moet dat dan geweest zijn. Vermoedelijk ook niet zo ver van het Noordstation.

Ik weet niet meer juist in welk jaar GM zijn "Gallerij der Wielerkampioenen" publiceerde in de krant maar hij gaf toen aan dat de renner daar "thans" woonde.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten