WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren
 
Discussietools
Oud 13 april 2006, 21:43   #1
JOURNEE
Junior
 
Geregistreerd: 23 december 2005
Locatie: 3400 LANDEN België
Leeftijd: 74
Berichten: 194
Standaard

LUCIEN LESNA .

De enige editie van een wel bijzondere wegkoers MARSEILLE-PARIJS werd in de maand mei van 1902 gewonnen door een Franstalige Zwitser van wie de familienaam roots laat vermoeden uit Polen of Slowakije . De winnaar van deze koers was Lucien Lesna. Hij versloeg zijn tegenstrevers op een nooit meer geëvenaarde wijze, na een ultra-sportprestatie die nog grotere dimensies neemt wegens de slechte weersomstandigheden waarin de 938 km werden afgelegd.
Om zijn rivaal Maurice Garin te overtroeven trainde Lucien Lesna 6.000 km en hij zocht toen zelfs de warmere oorden van Tunesia en Algeria op om dit goed te kunnen doen. Als een uur voor de start het nieuws valt dat Garin forfait geeft , is Lesna razend . Hij kalmeert zich door nog een zestal rauwe eieren te slikken en drie kopjes pure vloeibare chocolade. Hij is in topvorm maar zal Garin niet kunnen belachelijk maken.
De wielercracks startten om 3u00 in de nacht op de Esplanade des Quinquonces, waar vandaag nog prachtige bomen staan die het toen meemaakten. Kort na de start weerklonk algemeen gevloek want in de donkerte haakten renners en gangmakers in mekaar. In deze massavalpartij werd de fiets van Lesna beschadigd, maar handig als hij is kan hij het herstellen. Eén na één worden de koplopers van het eerste koersuur ingehaald. Te Salons-de-Provence in de vroege ochtend rijdt Lucien Lesna met zijn helpers reeds aan de leiding. De mistral waait tegen hem. Vanaf Dijon valt de koude regen onophoudend. Aan iedere controlepost steken begeleiders Lesna telkens in droge kleren.
Weldra is het duidelijk dat Lesna, reeds o.m. winnaar van Parijs-Roubaix 1901 en 1902, en van Bordeaux-Parijs 1901, op de leeftijd van 39 jaar wil bewijzen dat hij de beste wielrenner ter wereld is. Hij is veel te sterk voor zijn gangmakers en lost gemakkelijk overal de tientallen wielertoeristen die hem over korte afstand trachten te volgen. Het blijft maar regenen . De kop van Lucien Lesna is een slijkbal . Hij is bijna blind en doof door het vuil in ogen en oren. Terwijl hij zijn vlucht naar Parijs verder zet, weet hij niet dat zijn vriend Charles Kerff ( uit de Voerstreek) tijdens deze koers is overleden na slagaderbreuk.
Met uitzondelijke wilskracht gepaard aan nooit geziene spierkracht en conditie vervolgt de wielerheld zijn weg. Op hem wachten te Parijs niet minder dan 20.000 uitgelaten wielerliefhebbers. De gedachte aan de overwinning drijft hem
tot de verste limiet die een sportman kan verdragen. Lesna wint deze marathon in 38uren 53' met een voorsprong van 7 uren 3' 13" !
Voor het Parijs van het begin der twintigste eeuw is Lucien Lesna de grootste wielerkampioen aller tijden. Het Dagblad Auto-Velo, die deze Marseille-Parijs organiseerde, verkoopt tijdens die week ruim twee miljoen kranten meer dan gewoonlijk.
Kort na deze prestatie van Lucien Lesna wil de concurrerende krant l'Auto Journal van Henri Desgrange met nog iets meer uitpakken : de TOUR DE FRANCE .
Lesna is reeds oud, breekt kort nadien zijn knie, en zal nooit kunnen starten
in dit grote wielergebeuren.

Lucien Lesna ( 1863- 1932 ) won in mei 1902 een wielerkoers die zo zwaar was dat niemand deze nog nadien heeft durven inrichten over één enkele rit.
Het klinkt absoluut ongelooflijk, maar Lucien Lesna leerde pas fietsen toen hij al 26 jaar oud was. Naast overwinningen op de weg veroverde Lucien Lesna ook vele bloemen op de wielerbaan. Hij was niet alleen een pionier van de fiets, maar ook van de motorfiets en van de koersen achter gemotoriseerde gangmaking.
Nadien werd hij ook een pionier in de luchtvaart, in de fitness en sportmassage.
Deze wereldreiziger en grote sportman stierf zoals hij had geleefd, toen hij snel reed met zijn motor sloeg het noodlot toe, met dodelijke afloop .

Wilfried Journée .

UITSLAG MARSEILLE-PARIJS 1902 :

A. Coureurs de Vitesse (met menselijke gangmaking):

1. Lucien Lesna 38 uren 53 minuten.
2. Rodolfo Muller
3. Pierre Chevalier
4. Marcel Kerff
5. Auguste Durand
6. Michel Frederick

B. Touristes-Routiers :

1. Gustave Pasquier 48 uren 35 minuten
2. Victor Lefebvre
3. Anton Jaeck
4. Jean Gauban

(voor verdere uitslag zie www.memoire-du-cyclisme.net )
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg post-14-1144953835.jpg‎ (26,3 KB, 30x gelezen)
JOURNEE is offline   Met citaat reageren
Oud 14 april 2006, 10:11   #2
Fer Schroeders
Kampioen
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Locatie: Schiedam
Leeftijd: 65
Berichten: 3.593
Standaard

Enkele aanvullingen:

Marseille-Paris vond plaats op 18 mei.
De start was om 15.00 uur.
La Vie au Grand Air geeft een tijd aan van 39.13.09,6.
Rodolfo Muller volgde op meer dan 7 uur.

De controleplaatsen:
start Marseille - Aix - Salon - Arles - Avignon - Montélimar - Valence - Vienne - Lyon - Mâcon - Chalon sur Saône - Dijon - Avallon - Auxerre - Sens - Melun - Corbeil - Versailles - Paris.

De manager van Lesna was Calais. Lesna reed op een Cleveland-fiets met Dunlop-banden.

Enkele van de gangmakers van Lucien Lesna:
Trousselier, Guignard, Wattelier, Poupart, Pichegru en Fossier.

Aan de start was het zonnig, maar vanaf Lyon regende het voortdurend. Lesna moest meerdere malen te voet verder, omdat er simpelweg niet te fietsen was.

Garin zou ziek zijn geweest, maar Lesna betwijfelde dat.
Huret kon niet starten omdat hij geen gangmakers had.
Fischer viel uit door een val.

Over Kerff is er al eerder op Wielerarchieven geschreven.

Groetjes,

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 22 april 2006, 23:04   #3
Gerrit Stevens
Een winnaar
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Okkenbroek
Leeftijd: 60
Berichten: 2.141
Standaard

Hierbij de erelijst van Monsieur Lesna (voor zover ik die heb)

1890 1 Championnat UV Suisse Romande
1891 2 Championnat UV Suisse Romande
1891 2 Tour du Lac Leman
1892 1 Basel-Strasbourg
1892 4 Bern-Geneve
1893 1 Buffalo 24 heures (record)
1893 2 Paris-Ostende
1893 5 Paris-Trouville
1894 1 Bordeaux-Paris
1894 1 Paris-Bar le Duc
1894 1 Paris-Saint Malo
1894 ? Paris 8 Jours
1895 opg? Bol d'Or
1895 1 Championnat de France fond
1895 1 Roubaix 1 heure
1895 werelduurrecord (vrij)
1896 1 EK ½ fond
1898 1 Antwerpen 3 daagse
1898 1 EK ½ fond
1899 3 Wien 6 Stinden
1899 4 Goldenes Rad Berlin
1899 ? Championnat de France fond
1900 2 GP Exposition 25km motor paced
1900 4 GP Exposition 100 miles
1900 5 EK ½ fond
1900 ? GP Exposition 100 km
1900 ? GP Exposition 50 km
1901 1 Bordeaux-Paris
1901 1 Paris-Roubaix
1901 6 Berlin 24 Stunden
1901 opg Paris-Brest-Paris (leider halverwege)
1902 1 Marseille-Paris
1902 1 Paris-Roubaix
1902 2 Bordeaux-Paris (auto)
1902 forfait Bordeaux-Paris (velo)


Hij begon zijn wegcarrière dus in Zwitserland. Reed na 1894 niet meer op de weg tot 1901.
De GP de l'Exposition werd ten tijde van de Olympische Spelen gehouden. Men zou het dus de Olympische Spelen voor profs kunnen noemen. Er was een zeer gevarieerde internationale deelname met een groot aantal toppers.


Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Lucien Vlaemynck, Lucien De Munster, Jos Haex, Dirk Ongenaë,Norbert Seeuws,Gustaaf Van Vaerenbergh e jacky Langue étrangère - Foreign language 0 19 augustus 2011 16:27
Lucien De Munster 05 Jan De Smet Foto's 3 13 augustus 2011 12:30
Lucien De Munster 06 Jan De Smet Foto's 3 12 augustus 2011 21:21
Lucien Een gast Renners en Ploegen 1 12 september 2005 01:05
Lucien Lesna BVB Renners en Ploegen 10 23 maart 2004 14:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
© 2003-2007, WielerArchieven
Version française #12 par l'association vBulletin francophone