WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Foto's

Reageren

Discussietools
Oud 20 februari 2008, 13:53   #1
odul
Elite zn Contract

Leeftijd: 67
Standaard Wielerpiste van Walem bij Mechelen ?

Wie heeft er nog foto's die hij wil delen met dit forum?
Ondertussen is de betonnen piste reeds jaren afgebroken ter hoogte van het Fort van Walem en de watertoren. Alle info omtrent deze piste welkom.
Met dank.
odul is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2008, 14:04   #2
Bert Moeyaert
Junior

Standaard

In mijn thesis vind je al iets:
klikken op deze link http://www.ethesis.net/wielerbaan/wi..._bijlage_6.htm en dan nummer 192

In een ander stukje schreef ik dit:
Een echte wielerbaan was die van Walem, vlakbij het fort van Walem, die in 1934 onder het bestuur stond van Theophiel Schroeven. Vanaf de bouw van de velodroom tot na de Tweede Wereldoorlog zou hij de touwtjes in handen hebben. Terwijl de meeste wielerbanen hooguit tien jaar overleefden hield Walem als één van de weinige bijna vijftig jaar stand. De wielerbaan van Walem mag dus gerust een succesverhaal worden genoemd. Een goed bestuur zal daar ongetwijfeld een belangrijke rol in gespeeld hebben. Voor het jaar 1934 zien we al een paar belangrijke aanwijzingen van wat dat inhoudt.

In 1934 werden zes wedstrijden georganiseerd. Twee keer, tijdens de openingsmeeting en de meeting op Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart, kwamen de profs op bezoek. De andere keren organiseerde Schroeven wedstrijden voor de jeugd. Voor die jonge renners moesten uiteraard geen hoge startgelden betaald worden wat voor de beroepsrenners wel het geval was. Walem gaf dus kansen aan de jeugd en bovendien bleef de wielerbaan rendabel in tegenstelling tot veel andere wielerbanen die tijdens hun korte bestaan telkens de grote namen aan de start wilden en de renners meer betaalden dan voor hen mogelijk was. Walem was ook één van de weinige wielerbanen waar vrouwenwedstrijden werden georganiseerd. Dat gebeurde niet in 1934, maar wel in andere jaren van die periode. De reden was dezelfde: de vrouwen vroegen geen dure startgelden. Ondertussen kregen jonge renners en vrouwen wel de kans om zich in de kijker te fietsen.

Een ander opvallend iets is dat de wielerbaan van Walem in zijn geschiedenis wel eens een jaartje geen wedstrijden organiseerde. Tijdens dergelijke jaren werd de wielerbaan dan weer op punt gezet. Veel andere wielerbanen gingen ten onder door gebrek aan onderhoud. In plaats van zo snel mogelijk winst proberen te maken, dacht men in Walem vooral op lange termijn. De disciplines die beoefend werden tijdens 1934 waren de achtervolging, de puntenkoers, de ploegkoers en de 60 kilometer op eigen kracht.[149]

Walem was in 1934 zeker niet de grootste open wielerbaan. Dat was op dat ogenblik veeleer de Ter Rivieren wielerbaan in Deurne of de wielerbaan van het Vissegat van Sint-Truiden. Er werd regelmatig een meeting georganiseerd, maar veel minder dan in deze twee pistes. Walem zou echter nog veel langer meegaan.

(Hoofdstuk 2.2 deeltje E)
Bert Moeyaert is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2008, 14:44   #3
Stayer
Een winnaar

Stayer's schermafbeelding

Standaard Piste van Walem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odul Bekijk bericht
Wie heeft er nog foto's die hij wil delen met dit forum?
Ondertussen is de betonnen piste reeds jaren afgebroken ter hoogte van het Fort van Walem en de watertoren. Alle info omtrent deze piste welkom.
Met dank.
Zie ook op dit Forum onder deze thraed enkele weken gelden :
http://www.wielerarchieven.be/forum/...ighlight=walem

Hier alvast nog een foto van Theo Schroeven, de latere eigenaar en uitbater van de wielerpiste en café aan de wielerpiste.

Deze kleine piste lag net aan de overzijde van de (huidige) ingang naar het Fort van Walem, bijna daar waar nu de grote watertoren van industriezone Mechelen Noord I is gevestigd.

De wielerpiste is niet echt afgebroken, maar deze lag eigenlijk in een put onder het straatniveau, de put met wielerbaan is gedempt kort na het definitieve sluiten van deze piste (laatste wedstrijden in 1966) eind jaren 60, het café zelf is er nog jarenlang gebleven.
Bovenop die gedempte wielerpiste heeft er eerst jarenlang een zigeunerpark geweest en nadien is daar het duikcentrum van Ludwig Neefs (zoon van Louis en broer van Gunther) geweest, momenteel is dat gebouw een garage van exclusieve Britse wagens.

Hoeveel vaders hebben hun zoontjes niet leren fietsen op het wielerbaantje van Walem. Alleen al van ons kleine dorp reden wij er met een 4-tal jonge rennertjes van 8, 9 en 10 jaar reeds naartoe om te gaan trainen (en het was al ongeveer 1 uur rijden om aan de piste te geraken), en wij waren er op zondagnamiddag ook voor de wedstrijden.

Als afwisseling werden er op die zondagnamiddag jeugdwedstrijden soms ook eens wedstrijdjes gehouden voor de vaders (van de jonge renners), voor de mekaniekers enz.
Aan de ingang van het wielerbaantje had een slimme fietsenmaker ook een standje waar je allerlei koers en reservemateriaal kon kopen, tubes (bandjes), wielen (men mocht niet op de piste rijden met vleugelmoeren of snelsluiting), gehele fiets, frames, en kledij zoals handschoentjes, valhem, witte sokjes enz.
Het was er op die zondagen heel gezellig en ik herinner mij ook veel volk welke er aanwezig was, spijtig maakte één of ander overheidsreglement daar een einde aan.

De heemkundige kring van Walem http://www.heemkundewalem.be heeft er vorig jaar nog een boekje met een artikel en foto's over uitgegeven, maar er zou geen exemplaar meer van te krijgen of verkrijgen zijn, melde de voorzitter van Heemkundige kring Walem mij (spijtig !)
Zij hebben zelf een 20-tal oude foto's, maar ook deze willen zij niet inscannen of laten inscannen enz.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg velodrome Walem.jpg‎ (64,0 KB, 305x gelezen)
Bestandstype: jpg Heemkundige kring.jpg‎ (79,7 KB, 303x gelezen)

Laatst gewijzigd door Stayer; 11 maart 2008 om 15:52
Stayer is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2008, 15:03   #4
odul
Elite zn Contract

Standaard piste Walem bij Mechelen

Dank voor de reacties. Het roept terug wat herinneringen op. Ik ben er ooit als kleine jongen met mijn vader als toeschouwer gaan kijken.
Sint-kat-waver tot Walem was voor ons niet ver. Het café en de zigeuners kwamen terug uit mijn memorie.
Dank
PS verdere reacties en foto's nog steeds welkom.
Oud 21 februari 2008, 13:33   #5
Stayer
Een winnaar

Standaard Piste van Walem

Forumlid Rookie4 heeft mij enkele weken geleden beloofd een oud artikel over de piste van Walem te zullen inscannen en het mij door te mailen.
Hij moest nog eerst het boek gaan terughalen in de bibliotheek van Mechelen.

Anderzijds,
Ik weet van 2 leden van onze wielerclub dat deze vroeger bij de jeugd ook nog wedstrijden hebben gereden op de piste van Walem, mogelijk hebben zij daar ook nog foto's van, ik zal het hen eens vragen.

Laatst gewijzigd door Stayer; 12 maart 2008 om 14:28
Oud 21 februari 2008, 15:50   #6
odul
Elite zn Contract

Standaard Foto's wielerpiste te Walem bij Mechelen

Kijk al uit naar de scan. Anderzijds moet het mij ook wel eens lukken om in de bibliotheek van Mechelen af te stappen.
Dank voor je inbreng.
Oud 11 maart 2008, 16:17   #7
Stayer
Een winnaar

Standaard Piste Walem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odul Bekijk bericht
Wie heeft er nog foto's die hij wil delen met dit forum ?
Met dank.
Beste Odul of Ludo,

Hierbij zoals beloofd enkel foto's uit 1965 en 1966.
Spijtig dat het wielerbaantje het jaar daarop is gesloten, duizenden jonge renners hebben daarop leren fietsen.

Mooie herinneringen !!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Walem_1966.jpg‎ (30,6 KB, 236x gelezen)
Bestandstype: jpg Piste_Walem.jpg‎ (53,0 KB, 234x gelezen)
Bestandstype: jpg Zegepalm.jpg‎ (75,4 KB, 232x gelezen)

Laatst gewijzigd door Stayer; 11 maart 2008 om 18:36
Oud 12 maart 2008, 04:01   #8
odul
Elite zn Contract

Standaard Walem - exit wielerpiste

Stayer , dank voor de moeite en het mee delen van de foto's.
Ik herken niet zodadelijk iemand , maar dat is ook niet zo abnormaal, want ik was nog veel te jong.
Oud 31 maart 2008, 13:36   #9
rookie4
Junior

Leeftijd: 35
Standaard

Dag allemaal,

sorry voor het lange wachten. Ik was het eigenlijk compleet vergeten! Straks ga ik naar de bib en scan ik de dingen in. Maar ik heb nog meer info over Walem. Twee jaar geleden schreef ik een stukje over Victoire Van Nuffel. Veel zal die naam jullie niet zeggen, maar het was één van de pioniers van het dameswielrennen. Allereerste Belgisch kampioene en voordien al drie keer officieus BK gewonnen (dames nog niet erkend). Vierde op het eerste WK en ook de allereerste Europees kampioene. Dat was allemaal op de weg, maar ook op de piste heeft ze nationale en Europese titels verzameld. Dat is misschien iets voor een ander topic.

Zij heeft leren fietsen op de wielerbaan van Walem, ik heb nog ergens een foto, ik zoek hem op. Ze ging daar trouwens altijd trainen met Rik Van Steenbergen en Marcel Janssens (2e van de Tour van 57).

Verder had ze nog wel een aantal leuke verhalen over Walem. Die hele piste en het huis ernaast was gebouwd in hout, omdat het dicht bij het fort van Walem lag. In oorlogstijd moest het hele ding dus direct kunnen worden afgebroken.

Blijkbaar waren er op de muren ook renners geschilderd, mooie portretten van onder meer Van Steenbergen en Aerts.

Ook sprak ze over de uitbaters van het café. De jongeren die er kwamen trainen en geen geld hadden, kregen altijd een limonade gratis. Het zijn maar kleine anekdotes, maar het brengt de piste wel dichterbij.

Hoe dan ook, ik zoek de foto en de scans. Als iemand me uitlegt hoe ik die foto's kan publiceren, zet ik ze er vanavond nog op.

Groetjes,

Geert
rookie4 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2008, 20:43   #10
rookie4
Junior

Leeftijd: 35
Standaard

Ik ben daarstraks langsgeweest in de bib. Jammer genoeg zijn beide exemplaren van het boek uitgeleend. Op 7/4 moet er al eentje terug zijn, dus nog een weekje geduld.

Ondertussen heb ik wel nog iets anders gevonden over Walem. Dit komt uit "1000 jaar Mechelaars en hun sport":

Ongeveer 100 jaar geleden koste een fiets om en bij de 600 BEF. Een dure aangelegenheid, maar dat belette niet dat de populariteit van de fiets als vervoermiddel en als racefiets enorm groeide. Frankrijk spande de kroon met wegwedstrijden maar in ons land brak de wilersport door dankzij de velodrooms die na Antwerpen, gebouwd in 1886, overal verrezen. Ook in Mechelen. Hier lag de piste van Walem, maar ook die aan de terreinen van Malinois aan de Liersesteenweg waar tot 1924 meetings voor beroepsrenners werden georganiseerd. Die was te klein en de bochten waren te steil.

De bouw van de grotere velodroom van Walem in 1924 - de eerste dateerde reeds van 1908 - betekende voor Mechelen het roemloze einde, ook omdat er in eigen huis moeilijkheden opdaagden met Francis Dessain, de voorzitter van Malinois, die de velodroom zoveel mogelijk saboteerde omdat die de uitbreiding en de modernisering van het voetbalterrein in de weg stond. Het kwam zelfs tot een proces, dat de sluiting en de afbraak van de velodroom tot gevolg had.

Walem, onder impuls van de familie Schroeven, bleef dé sportgemeente bij uitstek. Naast loopproeven, waar Armand Schroeven vrijwel onklopbaar was, was het Theo Schroeven, caféuitbater in de buurt van het fort, die met hulp van zijn broers een velodroom met assepiste bouwde. De eerste 'officiële' meeting had plaats op zondag 26 april 1908. Er werd niet alleen gefietst maar er werd ook gelopen, zowel door professionelen als door jongeren.

De velodroom van Walem was gelanceerd en was ook het decor van worstel- en bokswedstrijden en van 'dames en juffers'-koersen, wat in 1909 (en ook later) een hele sensatie was.

piste walem.jpg
Foto op de piste van Walem

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de velodroom afgebroken en het duurde tot 1924 voor aan d eoverkant van het fort de 'nieuwe' velodroom werd gebouwd.

Het werd opnieuw een succes. De zestienjarige Rik Van Steenbergen debuteerde er en won er 19 van de 22 meetings die hij er reed. Het succesverhaal duurde tot de jaren 1950. De belangstelling verminderde en in 1953 werd de uitbating stopgezet, al werd er nog door jongeren gekoerst tot 1965.

Scannen0021.jpg

Scannen0023.jpg

Scannen0024.jpg

Scannen0025.jpg

Dit zijn de foto's die ik van Victoire Van Nuffel op de piste heb. Zeker één van deze foto's moet in Walem zijn getrokken, maar ik zou niet weten welke. Misschien herkent iemand van jullie wel iets waardoor er uitsluitsel kan worden gegeven.

Groetjes,

Geert
rookie4 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten