WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Reageren

Discussietools
Oud 7 maart 2008, 00:08   #1
Stayer
Een winnaar

Stayer's schermafbeelding

Standaard ex-Profwielrenners - aktieve wielertoeristen

Sommige oud-profwielrenners (beroepsrenners) fietsen na het einde van hun profloopbaan nooit meer (o.a. Eddy Planckaert, Lucien Van Impe, Leo Proost) en anderen blijven ook na hun carriere nog ferfente fietsers.

Dat zag ik een 10-tal dagen terug, toen ik naast het Albertkanaal, daarna het Netekanaal, een groepje van een 12-tal (in het zwart gekleede "men in black" ?) zag fietsen.
Na enkele km stevig doortrekken kon ik achteraan bij dat groepje aansluiten en zag ik dat deze met publiciteit reden van Eddy Merckx.

Ik ging toen naast de laatste rijden en zag dat dit Jos De Schoenmaecker was en de anderen waren zijn ex ploegmaats, dit waren dus de Eddy Merckxvrienden.
Uiteindelijk sloegen zij ergens af en ben ik hen voorbij gereden, heb ik ook nog herkend van dat groepje is : Jos Huysmans, Vic Van Schil, Jos De Schoenmaecker.
De anderen heb ik niet goed herkend, deze hadden gezien de weersomstandigheden een bivakmuts op, maar mogelijk waren het Eddy Merckx himself, Herman Van Springel, Roger Rosiers, Jos Spruyt, Lode "Witte" Troonbeeckx, Willy Vekemans, die laatste 2 zijn ook vaste leden van de Merckxvrienden maar als beroepsrenner wel nooit ploegmaat van Eddy Merckx geweest.

Niettegenstaande een vrij stevige kopwind en zijwind stond reden die kerels (ik schat dat hun gemiddelde leeftijd op +/- 60 jaar, sommigen zelfs meer) met 2 aan 2 met wind op kop toch een gemiddelde van 34 km/hr.

Ik kom zo met regelmaat ex-profwielrenners tegen welke nog als wielertoerist vrij veel in clubverband of als individueel hun kilometers afmalen, sommigen nog 1 of 2 x per week, anderen 5x per week.
Sommigen zien er ook nog zeer gesoigneerd uit (nog steeds hun beentjes geschoren, prima materiaal, weinig kilo's aangekomen enz), bij anderen is dat dan weer wat minder.

Sommigen zijn nooit gestopt met fietsen, bij anderen duurt het lang vooraleer zij terug op een koersfiets stappen (bij Rik van Looy 30 jaar !!, maar fietst nu 5x per week)

Ik zal mij beperken tot ex-profwielrenners (bekende of onbekende, lang profrenner of kortstondig) want als ik alle oud amateur wielrenners moet opnoemen welke ik nog regelmatig tegenkom dan wordt de lijst oneindig.

Laatst gewijzigd door Stayer; 3 april 2008 om 04:36
Stayer is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 00:21   #2
Stayer
Een winnaar

Standaard

Ik zal beginnen met oud-beroepsrenners uit mijn streek welke nog veel en vrij aktief op een koersfiets - als lid van een WT club of niet - rijden.

Jos Huysmans, Vic Van Schil, Jos De Schoenmaecker, Herman Van Springel, Roger Rosiers, Jos Spruyt, Lode "Witte" Troonbeeckx, Willy Vekemans.

Rik Van Looy, Ward Sels, Jan Van Neuten, Alfons "Fonne" Van den Brande, Hendrik "Rik" Marien, Rene Dillen, Luc Raes, Luc Rotman, Leo Arnauts, Gerry Verlinden, Alfons "Fonske" De Bal, Guido Van Sweevelt, Marcel Laurens, Jean Marie Vernie, Luc Van De Vel, Jan Van Camp, Marc Janssens, Paul Huygelen, Ludwig Wijnants, Ludo De Rey, Wim Van Eynde, Frank Verleyen, Johnny Macharis, Pascal Van der Vorst, Ludo Delcroix, Marc Sprangers, Willy Sprangers, Ludo Giesberts, Jan Wijnants.

Jullie kunnen deze lijst hierbij verder aanvullen met namen van ex-profs uit jullie eigen streek (welke dus nog frequent vrij regelmatig fietsen)

Foto :
Wim Van Eynde (2007)
Beroepsrenner van 1982 tot 1992 (Aernaudt - Splendor - 7 jaar Lotto - Varta - La William)

Laatst gewijzigd door Stayer; 3 april 2008 om 23:23
Oud 7 maart 2008, 00:44   #3
Stayer
Een winnaar

Standaard

Bij de al vermelde lijst van ex-profrenners uit mijn streek welke nog vrij aktief zijn op de fiets kan men ook al zeker toevoegen :

Frans Van Immerseel (7 dagen op 7, en rijd +/- 30000 km/jaar), Paul Depaepe, Ludo Gijsels, Kurt Dockx (Rijkevorsel), Guido Van Eester, Ludo Peeters (Brecht), Rudi De Bie (Beerzel), Bruno Janssens (Bouwel), Rik Van Linden, André De Wolf (Ranst), Theo Fierens (Duffel), Stefan Sels, Gerard Blockx (Balen), Gunther Cuylits (Beerse), Jos Van De Poel (Turnhout), Louis Van den Eynde (Nijlen), Didi Foubert (Sint-Lenaerts), Karl Pauwels (Wuustwezel), Dirk Aernauts, Georges Pintens (Schelle), Kurt Van De Wouwer (Herentals), Bert Van Ende (Kasterlee), Rene Van Gils (Ravels), Karel Alen (Merksem), Marc Michiels (Edegem), André De Wolf (Ranst), Benny Heylen (Hulshout)

In het Waasland :
Jan Bogaert (nog steeds scherp), Franky De Gendt, Etienne De Beule, Gaston Hoskens, Theo Verschueren, Danny Janssens.

Verder ook :
Jan Poelmans, Eddy Pauwels (Bornem), Willy Abbeloos, Ludo Theunis.

Foto's :
Theo Verschueren (2006) Beroepsrenner van 1963 tot 1974
Wereldkampioen Stayeren in 1971 + 1972

Jan Bogaert (2007) Beroepsrenner van 1980 tot 1995
Meer dan 100 overwinningen als profrenner

Laatst gewijzigd door Stayer; 3 april 2008 om 04:14 Reden: Aanpassing
Oud 7 maart 2008, 08:53   #4
ikkes
Elite zn Contract

Standaard

Bij de "men in black" ook steeds Eddie Battle ex-korpschef te Boom
ikkes is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 09:56   #5
marc bungeneers
Elite zn Contract

Leeftijd: 62
Standaard zij die nog fietsen

Pierre (Petrus) Jacobs (DR. Mann) fietst nog alle dagen en is momenteel WK bij de +70-jarigen. Hij traint soms met Jan janssens en Roger Rogiers
marc bungeneers is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 10:11   #6
Danny Desair
Elite zn Contract

Leeftijd: 70
Standaard

Dit is onbegonnen werk. In mijn streek (grens Hageland-Kempen) ken ik er op z'n minst een vijftigtal. (zelfs Jokke Wouters). Het zou minder werk zijn om de profs op te noemen die niet meer fietsen.
Dat Lucien Van Impe niet meer fietst betwijfel ik... ('k heb al anders gezien)
Danny Desair is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 11:38   #7
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Ik kan voor het Brusselse meegeven dat Miel Daems en Arnold Flecy en nog enkelen opnieuw zeer actief zijn als toerist in een clubje in Koekelberg.

Jan Lauwers (Zemst) draagt zelfs mee de toeristen van "Bos". Hij is (nog apart van die clubuitstappen) ook opnieuw even fanatieke kilometer vreter als in z'n jonge jaren.

Ook niet vergeten dat er in de rand van Brussel 2 of 3 maal per week een samenkomst is van "den Beauval". Een afspraakclubje dat in de jaren 60 door de toen schaarse wielertoeristen (iedereen zette de fiets op kant voor de auto en maakte alzo massa's colesterol aan) en ex-renners werd opgericht in de Vilvoordse wijk die aan Brussel grenst. Dat werd een enorm succes. Vele renners en ex-renners troepten daar samen. De samenkomst is tot op vandaag blijven bestaan, maar inmiddels verhuist naar een parallelbaan van de A12.

Vroeger hadden die uitstappen van Beauval de kwalijke reputatie om tussen Brussel en Aalst (zo liep de trip) alle wegen onveilig te maken. Sinds enkele jaren hebben ze een rustiger traject langs het kanaal opgezocht, waar minder potentiele verkeersconflicten zijn. Blijkbaar duiken mannen als Stan Tourné en Fons De Wolf daar regelmatig op.

Johan
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 18:40   #8
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Eén van de grootste kilometervreters in het Leuvense is Staf WUYCKENS, vooraan in de tachtig evenals Frans LOYAERTS, ook in de tachtig. Fietsen ook nog regelmatig als ex-prof: Willy VAN DEN EYNDE , Roger DE CONINCK, Daniel ROELANDTS, Hugo DEHAES, Roger JOCHMANS.
Vanmorgen geruchten vernomen als zou Fons De Bal overleden zijn , iemand hier iets officieels over gehoord?
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2008, 23:44   #9
Stayer
Een winnaar

Standaard ex-profs - kilometervreters

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danny Desair Bekijk bericht
Dat Lucien Van Impe niet meer fietst betwijfel ik... ('k heb al anders gezien)
Lucien Van Impe
Heeft inderdaad enkele jaren geleden voor Teve-Blad samen met Roger De Vlaeminck en het Soap team nog eens l’Alpe d’Huez gaan beklimmen en reed ook mee in het na-tour criterium in Aalst (oude glorieën)
Maar hij had niet eens een koersfiets meer, men heeft hem een Gitane koersfiets ter beschikking gesteld, maar ben je dan nog een vrij aktieve fietser ?

Roland Liboton
Woont bv. op 400m van mijn woning. Hij rijd ieder jaar ook mee in zijn eigen Roland Liboton classic in Rillaar (begin september), en is dan helemaal afgeborsteld, de benen geschoren enz.
Ik zie hem dus wel regelmatig, maar heb hem op de 5 of 6 jaar dat hij daar woont nog nooit op een koersfiets gezien of ergens tegengekomen zoals ik toch wel regelmatig vrij veel andere oud renners nog tegenkom, is Roland dan nog een aktieve fietser ?

Onder nog aktieve fietsers mag men toch verstaan, minimaal 1 of 2x per week, of meer.

Laatst gewijzigd door Stayer; 3 april 2008 om 04:42 Reden: Aanpassing
Oud 8 maart 2008, 00:18   #10
Stayer
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Dit is onbegonnen werk. In mijn streek (grens Hageland-Kempen) ken ik er op z'n minst een vijftigtal. (zelfs Jokke Wouters).
Toch intressant om die namen daarvan eens te kennen, want het zijn niet altijd de grote namen, sommige waren maar kleine of zelf maar kortstondig profrenner.

Citaat:
Het zou minder werk zijn om de profs op te noemen die niet meer fietsen.
Dat de meesten ook nog na hun wielercarriere blijven verder fietsen zou ik toch ook niet durven stellen.
Ik ken er ook welke - blijkbaar de fiets beu, of ontgoocheld waren - en na hun profcarriere weinig of zelfs nooit meer op een koersfiets hebben gezeten :
Michel Pollentier, Edwig Van Hooydonck, Martin Van den Bossche, Jef Lieckens, Emiel Gijsemans, Jos Gijsemans, Ludo De Keulenaar, Eddy Van den Broeck, Gerrit Van Gestel, Luc Govaerts, Ronald Delen, Ivan Zagers, Frans "Suske" Verhaegen, Roger Ilegems, Daniel Willems, Erik Staes, Wim Arras.

Sommigen stoppen blijkbaar nooit en zijn altijd blijven fietsen (Bv. Guido Van Sweevelt) en bij anderen duurt het een tijd vooraleer zij terug beginnen en ook de smaak terug te pakken krijgen (Bv. Rik Van Looy 30 jaar, bij Ludo Peeters en Gery Verlinden meer dan 10 jaar)

Dan zijn er nog een paar die ik vroeger regelmatig op hun koersfiets nog tegenkwam, de laatste jaren weinig of niet zoals : Peter Roes, Willy Scheers, Paul Aerts, Eric Gijsemans.

En dan is er nog een categorie van inmiddels reeds overleden ex-profs welke - zolang zij nog gezond waren uiteraard - meerdere keren per week, zoniet dagelijks nog hun km afmaalden, ook hier voor de vuist weg enkele namen uit mijn streek :
Alois Moons, Willy Butzen, Juul Marinus, Karel Clerckx, Dolf Verschueren en .... Rik Van Steenbergen.

Ik geloof dat ook ijzeren Briek Schotte zowat dagelijks is blijven fietsen zolang hij kon.

Bijgevoegde foto :
Briek Schotte (1992) - Beroepsrenner van 1940 tot 1959 - Wereldkampioen op de weg in 1949

Laatst gewijzigd door Stayer; 3 april 2008 om 04:45
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten