Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Forum bijgewerkt en verhuisd

Samenvouwen
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Forum bijgewerkt en verhuisd

Het WielerArchieven forum is bij deze eindelijk bijgewerkt naar een meer moderne, en ook veiligere versie van de software en ook verhuisd naar een nieuwe server zodat ik ook eindelijk ook krijg waar ik voor betaal.

Uiteraard zullen we er een aantal directe verschillen zijn met hoe het voorheen was, maar de werking blijft grotendeels hetzelfde als vroeger. De editor waar je een bericht aanmaakt of een reactie plaatst heeft wat extra opties gekregen en de icoontjes zien er wat anders uit, maar iedereen die wel eens met een tekstverwerker heeft gewerkt zullen die icoontjes niet vreemd zijn.

Er zijn ook een aantal veranderingen doorgevoerd zoals o.a. deze
    • Je kan nu naast inloggen met je gebruikersnaam ook inloggen met het email adres wat je hebt gebruikt tijdens je registratie.
    • Er zijn meer instellingen om spammers tegen te houden. We hebben nu niet zo gek veel spammers meer op het forum maar dat komt vooral om ik alle registraties moet goedkeuren en een spammer email adres is wel sneller uit te filteren. Misschien wordt die moderatie in de toekomst even uitgeschakeld om te zien hoe goed het spam systeem nu werkt van het forum.
    • Verificatie met code tijdens registratie is terug ingevoerd. Dit werd afgezet omdat het simpelweg niet meer werkte ... wat dus zoals je kan reeds kan raden als gevolg had dat er véél meer spammers probeerden te registreren.
    • Maximum breedte voor beeld bijlagen was vroeger 640 pixels maar omdat beeldschermen groter zijn dan vroeger (lees 2010) is dit nu verhoogd naar 800 pixels. Dus alle afbeeldingen die in breedte groter zijn dan 800 pixels zullen automatisch verkleind worden naar dit formaat

Natuurlijk brengt zoals iedere software update ook deze hier de nodige problemen met zich mee. Hier alvast een greep hieruit
    • Eén probleem wat meteen zichtbaar is, is dat er helaas geen officiële vertaling meer is voor het Nederlands, en er dus heel wat termen nu in het Engels staan ipv het Nederlands. Het lijkt erop dat ik hier zelf de ontbrekende vertalingen zal mogen doen, maar aangezien er véél teksten zijn kan dit wel even duren.
    • En ander probleem blijkt dat alle forum avatars voor gebruikers blijkbaar niet meegekomen zijn met de update. Dat is ook iets wat ik nog moet bekijken.
    • Ook smileys lijken momenteel niet te werken.
    • Gebruikte handtekening wordt niet meer getoond onder een bericht van een gebruiker, als deze een handtekening had ingesteld.

Uiteraard, en zoals met elke software, zullen er ook wel dingetjes zijn die niet helemaal werken. Daarom heb ik een feedback onderwerp aangemaakt waar alle opmerkingen, vragen en problemen kunnen gemeld worden.
    Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

15 februari 2022
    • probleem waarbij avatars van gebruikers niet werden getoond in de berichten is nu opgelost.
    • probleem met de smileys is opgelost.

Opmerking

16 februari 2022
      • Er konden zich geen nieuwe gebruikers registreren, omdat de link in de registratie email verminkt was.
      • Het probleem dat een handtekening van een gebruiker niet werd getoond bij berichten is nu opgelost.

Opmerking

Er lijkt toch weer een probleem te zijn met bijlagen, waarbij een foutmelding wordt getoond als je iets probeert op te laden als bijlage.

Ben dit momenteel aan het bekijken me de hosting provider en support van de forum software, want ik kom er even niet meer zelf uit.

Opmerking

17 februari

Vertaling van het forum gaat gestaag verder in het Nederlands en ook Frans. Je profiel pagina en alles daaromheen zou nu moeten vertaald zijn. Nu ga ik verder met het overlopen van ontbrekende vertalingen voor het forum zelf.

Opmerking

Stefaan,

Ik weet niet of je het apprecieert dat er bugs gemeld worden (je hebt waarschijnlijk al je handen vol).
            In elk geval is het zo dat afbeeldingen die bij vroegere berichten zitten blijkbaar niet geopend kunnen worden (zie: https://www.wielerarchieven.be/vb5/f...trijden/31016- het antwoord van Geert).

Jan

Opmerking

Gezien in het feedback onderwerp Jan en ook daar een antwoord gestuurd. Ik ga deze sluiten zodat het overzicht netjes blijft

Opmerking

19 februari
                • Het probleem met de bijlagen is gelukkig opgelost. Gelukkig zelf kunnen oplossen, want de respons van de software ontwikkelaar is op zijn zachtst gezegd traag te noemen.
                • Het vernieuwde WielerArchieven logo (mocht ook wel eens) is nu ook zichtbaar omdat dit eigenlijk ook wordt ingesteld via het opladen van een bijlage.

Volgende wat aangepakt wordt zijn de vertalingen van de e-mails welke uitgezonden worden. Want de laatste dagen mogen ondervinden dat hoewel deze vertaald zijn, de variabele data daarin (gebruikersnaam, koppelingen, ...) anders zijn dan in de oude versie van het forum wat leidde tot rommel in de e-mails zelf.

Opmerking

19 februari
                  • Alle teksten die worden gebruikt in e-mails welke worden uitgestuurd zouden allemaal vertaald moeten zijn zowel voor Nederlands als Frans. Moest je onverhoopt toch een e-mail ontvangen van het forum waar rommelige tekens instaan, laat dan een bericht na in het Feedback onderwerp.
                  • De Help pagina die ook onderaan staat, is nu eveneens bovenaan in de navigatie te vinden. Let wel dat hier nog wel wat vertaalwerk voor moet gebeuren.
                  • WielerArchieven heeft nu ook zijn eigen Privacy pagina, rechts onderaan te vinden. Hoewel het misschien niet echt verplicht is voor een forum (voer voor juristen) is het toch wel zo netjes als we dit wel hebben. Iets met 'in orde zijn met de zaken'.

Opmerking

21 februari
                    • Alle Help pagina's zouden nu vertaald moeten zijn naar het Nederlands. Moest je toch nog een pagina vinden welke niet vertaald is, dan mag je dit altijd melden in het Feedback onderwerp.

Opmerking

24 februari
                      • Na de update naar nieuwste versie van de forum software is het webadres licht veranderd, maar dat leverde problemen op dat dit niet automatisch werd omgeleid, dit zou nu moeten opgelost zijn. In bepaalde browsers kan het nog een probleem zijn, daarom zal binnenkort ook een e-mail worden gestuurd naar de leden om hen op het nieuwe webadres te wijzen.
                      • Bovenaan in de navigatie balk is er er naast de Nieuwe discussies link een nieuw bijgekomen Markeer forums als gelezen wat dezelfde link is als onderaan de hoofdpagina. Die link zal alle nieuwe berichten sinds je laatste bezoek als gelezen markeren.

Openstaande zaken
                      • In sommige gevallen, bij mij althans, is dat karakters met accent tekens niet goed worden getoond in nieuwe berichten. In bestaande berichten is dit geen probleem. Dit probleem wordt verder bekeken.
                      • Ben nog niet overtuigd van de smileys die nu beschikbaar zijn, dit zal in de toekomst ook veranderd worden.
                      • Vertaling naar Nederlands en Frans is nog altijd lopende, daar zal nog wel wat werk in kruipen. Momenteel ben ik bezig met de teksten voor de moderators, niet dat ze zoveel werk hebben, want allemaal brave mensen hier
                      • Een groter probleem is dat links op het forum naar andere discussies niet meer werken, dus dit moet ik ook nog proberen op te lossen.
                      Zoals altijd is er het Feedback discussie waar je alle opmerkingen en problemen kan plaatsen.

Opmerking

25 februari
                        • Kleine update vandaag. Vanaf nu worden de avatar getoond in een cirkel ipv een vierkant, het oogt gewoon wat moderner en we volgen daarmee natuurlijk ook wat andere websites doen zoals Smoelenboek ... sorry Facebook, Instagram, Google (Gmail, Google Inbox, Google+, YouTube, enz).

Opmerking

26 februari
                          • Uitleg toegevoegd aan Vraag & Aanbod rubriek, hoe voorvoegsels kunnen gebruikt worden voor verkoop items. Dit om deze rubriek wat gemakkelijker te maken voor wie wil verkopen, kopen of ruilen. De uitleg is hier te vinden.
                          • De standaard hoogte van het venster dat je kreeg om een nieuwe discussie of reactie te plaatsen was toch te klein naar mijn mening, dit is nu verdubbeld.
                          • De statistieken onderaan de pagina zien er wat mooier uit nu. Niet zo belangrijk maar het oog wil ook wat.

En zoals altijd is er de Feedback discussie waar je al je opmerkingen, problemen en vragen kan stellen.

Opmerking

26 februari - update 2
                            • Om spammers nog meer af te schrikken, wordt nu ook gebruik gemaakt van de Akismet en StopForumSpam services. Dit biedt zowel voor registraties als het plaatsen van berichten meer bescherming. Nu van spam merken jullie niet zo gek véél meer, dit gewoon omdat ik alle nieuwe registraties nog manueel moet goedkeuren. Misschien zet ik die goedkeuring in de nabije toekomst eens uit om te zien hoe goed beide services werken.

Opmerking

28 februari
                              • Afgelopen weekend werden de links van één draadje naar een ander draadje correct gezet. Hele oude links (lees van voor 2010) zijn helaas gebroken, maar dat was voor de update ook reeds zo, en niet gemakkelijk op te lossen.
                              • Vroeger hadden we op het forum ook onderaan een rubriek 'Gebruikers actief in de afgelopen 24 uren', deze is sinds vandaag ook terug.
                              En zoals altijd is er de Feedback discussie waar je al je opmerkingen, problemen en vragen kan stellen.

Opmerking

Bezig...
                              X