Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Gva archief

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten
    Jan De Smet
    Super Moderator

• Jan De Smet
    reageerde
    Ondertussen vanuit het Ministerie van Caroline Gennez (o.a. erfgoed) ook reactie gekregen:

Geachte heer De Smet,

Hartelijk dank voor uw e-mail en voor het geduld dat u reeds heeft opgebracht. Onze oprechte excuses voor de vertraging in onze reactie. We hebben uw bericht zorgvuldig gelezen. Graag informeren we u over de situatie.
    De digitalisering van het krantenarchief van de Gazet van Antwerpen en de Gazet van Mechelen was een initiatief van de provincie Antwerpen, in het kader van haar toenmalige opdracht om een streekgericht bibliotheekbeleid te voeren. Stadsarchief Mechelen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, de Universiteit Antwerpen en meemoo waren partners, samen met Concentra (later Mediahuis). De digitalisering van de kranten werd gefinancierd met middelen van de provincie Antwerpen, het Stadsarchief Mechelen en de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. De Vlaamse overheid was geen partner in het project en heeft dit ook niet meegefinancierd.
    Aangezien dit project onderdeel uitmaakte van het streekgericht bibliotheekbeleid van de provincie Antwerpen, sloot de provincie Antwerpen een overeenkomst met Concentra (later Mediahuis), die expliciet enkel licenties voorzag aan bibliotheken uit de provincie Antwerpen. Hierdoor kregen alle leners van de openbare bibliotheken van de provincie Antwerpen gratis toegang tot dit digitale krantenarchief en konden zij het van thuis uit raadplegen. Om dit technisch mogelijk te maken, vroeg de provincie Antwerpen aan Cultuurconnect vzw om een koppeling te maken tussen het digitale krantenarchief en Mijn Bibliotheek. Hierdoor konden leden van de openbare bibliotheken in de provincie Antwerpen het krantenarchief gratis van thuis uit gebruiken via Mijn Bibliotheek.
    Toen de provinciale bevoegdheden voor cultuur in 2018 werden overgedragen aan de Vlaamse overheid, heeft de provincie Antwerpen het beheer van het digitale krantenarchief volledig overgedragen aan het Mediahuis. Het project is dus nooit overgedragen aan de Vlaamse overheid.
    De situatie waar u naar verwijst, waarbij het digitale archief tijdens de corona-periode zonder beperkingen online raadpleegbaar was, was een tijdelijke situatie waarin Concentra/Mediahuis de afgesproken beperkingen rond de raadpleegbaarheid opschortte. Momenteel is het digitale archief opnieuw raadpleegbaar volgens de afgesproken modaliteiten tussen de betrokken partners. Gezien de bestaande auteursrechten op het materiaal is er gekozen voor een afgebakende toegankelijkheid, onder andere via de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, het MAS – Museum aan de Stroom, de bibliotheken van de Universiteit Antwerpen, de bibliotheken in de provincie Antwerpen en het Stadsarchief Mechelen.
    Het probleem dat zich nu voordoet, is dat het digitaal archief een foutpagina toont zodra men op de link klikt om van thuis uit met Mijn Bibliotheek aan te melden. We weten niet of dit het gevolg is van een wijzing in de gebruiksvoorwaarden voor het digitaal archief van Mediahuis, of enkel een (tijdelijke) technische storing. Om hierover uitsluitsel te krijgen, adviseren we u om rechtstreeks contact op te nemen met Mediahuis, aangezien het beheer van het digitaal krantenarchief volledig bij hen ligt.
    Net als u zijn wij overtuigd van het grote belang van het krantenerfgoed en van een brede toegankelijkheid van ons cultureel erfgoed. Daarom wijzen we u ook graag op het ambitieuze en belangrijke project ‘Abraham’, dat de vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheken sinds 2007 coördineert. Het doel van dit project is om het Vlaamse krantenerfgoed tussen 1800 en 2020 zo volledig mogelijk online te ontsluiten. Dit gebeurt via https://vlaamse-erfgoedbibliotheken....braham/abraham. Momenteel brengt het platform al 12.500 titels uit krantencollecties samen, van meer dan 100 instellingen in Vlaanderen en Brussel.
    We hopen dat deze informatie u van dienst zal zijn.

Met hartelijke groet,

Team van minister Caroline Gennez

Laat commentaar achter:

• Marc
    reageerde
    Bedankt Patrick.

Laat commentaar achter:

• patfey
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bericht weergeven
    Hallo

Ook bij mij is de transactie gelukt (het archief is weer toegankelijk) maar er wordt gezegd dat je die 17.50 euro moet betalen in de bibliotheek. Ik woon echter een eindje van Mechelen verwijderd. Weet iemand of er een optie is om deze som online over te maken naar de bibliotheek of moet ik echt ter plaatse gaan? Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
    Marc

ik weet uiteraard niet welke correspondentie jij met de bibliotheek gevoerd heb, maar ik heb uiteindelijk van hen een mail gekregen met hun rekeningnummer en de opdracht een overschrijving te maken met als melding mijn rijksregisternummer (ik neem aan dat jij hen dat ook bezorgd hebt op je inschrijvingsformulier?).

Eventueel hen de vraag stellen via mail zou ik voorstellen. Ik kopieer hieronder de mail die ik kreeg.

Beste

Je aanvraag tot lidmaatschap is verwerkt. Je kan nu overgaan tot de betaling van het lidgeld.
    Mogen wij je vragen om €17.50 te storten op rekeningnummer IBAN BE71 0910 2207 1569 - BIC GKCCBEBB met vermelding van jouw rijksregisternummer.

Na ontvangst van de betaling krijg je een bevestigingsmail dat jouw lidmaatschap geactiveerd werd.

Met vriendelijke groeten,

Dragana

Team onthaal bibliotheek
    Stad Mechelen | Bibliotheek – Het Predikheren
    Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen

015 40 44 70
    mechelen.bibliotheek.be
    www.hetpredikheren.be
    www.mechelen.be

Laat commentaar achter:

• Marc
    reageerde
    Hallo

Ook bij mij is de transactie gelukt (het archief is weer toegankelijk) maar er wordt gezegd dat je die 17.50 euro moet betalen in de bibliotheek. Ik woon echter een eindje van Mechelen verwijderd. Weet iemand of er een optie is om deze som online over te maken naar de bibliotheek of moet ik echt ter plaatse gaan? Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Laat commentaar achter:

• patfey
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Frascati55 Bericht weergeven

Je moet zelfs niet ter plaatse gaan. Ik vroeg mijn lidmaatschap online aan bij de bibliotheek in Mechelen en kon dan een bib account maken. Kostprijs was wel 8 euro (per jaar)
    Zonet afgewerkt, en alles werkt prima. Voor mij was de kostprijs als niet-inwoner van Mechelen en niet in et bezit van een recht op korting, wel 17.50 €.

Laat commentaar achter:

• patfey
    reageerde
    Dat ga ik dus ook proberen😉.

Laat commentaar achter:

• Frascati55
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
    Marc,

Je moet naar een bibliotheek in de provincie Antwerpen gaan en daar een bibkaart aanschaffen. Normaal gezien, als je enkel raadplegingen wil doen, zou die gratis moeten zijn.
    Je zal een eerste keer moeten inloggen in de bib zelf als ik het goed begrepen heb (om je wachtwoord te creëren.

Via deze site kun je dan naar GvA: https://bibliotheek.be/
    Je meldt je aan (rechtsboven)

Je krijgt dan een scherm met:
    Toegang tot digitale collecties

Via je bibliotheeklidmaatschappen heb je toegang tot volgende digitale collecties:

Eén ervan is die van GvA. Daar klik je op. Dan kom je op een nieuw aanmeldscherm.

Daar klik je op: En dan vul je je mailadres en wachtwoord in.

En zo kan je er weer op.

Jan
    Je moet zelfs niet ter plaatse gaan. Ik vroeg mijn lidmaatschap online aan bij de bibliotheek in Mechelen en kon dan een bib account maken. Kostprijs was wel 8 euro (per jaar)

Laat commentaar achter:

• Marc
    reageerde
    Hartelijk dank Jan. Ik probeer dat in de nabije toekomst eens uit als ik wat meer tijd heb.

Laat commentaar achter:

• Jan De Smet
    Super Moderator

• Jan De Smet
    reageerde
    Marc,

Je moet naar een bibliotheek in de provincie Antwerpen gaan en daar een bibkaart aanschaffen. Normaal gezien, als je enkel raadplegingen wil doen, zou die gratis moeten zijn.
    Je zal een eerste keer moeten inloggen in de bib zelf als ik het goed begrepen heb (om je wachtwoord te creëren.

Via deze site kun je dan naar GvA: https://bibliotheek.be/
    Je meldt je aan (rechtsboven)

Je krijgt dan een scherm met:
    Toegang tot digitale collecties

Via je bibliotheeklidmaatschappen heb je toegang tot volgende digitale collecties:

Eén ervan is die van GvA. Daar klik je op. Dan kom je op een nieuw aanmeldscherm.

Daar klik je op: En dan vul je je mailadres en wachtwoord in.

En zo kan je er weer op.

Jan

Laat commentaar achter:

• Marc
    reageerde
    Dag Jan
    Om een beetje tijd te winnen...want ik zag eerst je recentste bericht. Wat moet je nu precies doen om opnieuw dit archief te kunnen raadplegen a.u.b.? Is er een soort stappenplan? Alvast bedankt bij voorbaat.

Laat commentaar achter:

• Jan De Smet
    Super Moderator

• Jan De Smet
    reageerde
    Hoera, ik kan er ook weer op!!!!

Laat commentaar achter:

• Frascati55
    reageerde
    Zopas het bericht gekregen dat men terug ophet archief van GVA kan via een BIB-account en ... inderdaad het werkt weer

Laat commentaar achter:

• Jan De Smet
    Super Moderator

• Jan De Smet
    reageerde
    Maar nu weten we tenminste bij wie we moeten zijn voor een eventuele melding in de toekomst.

Jan

Laat commentaar achter:

• patfey
    reageerde
    ik hoop mee, maar begin januari heeft iedereen goede voornemens🥲😂

Laat commentaar achter:

• Jan De Smet
    Super Moderator

• Jan De Smet
    reageerde
    2025 zet dus hoopvol in

Laat commentaar achter: