Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp
Bericht weergeven
Aankondiging
Samenvouwen
Nog geen aankondiging.
Archief Franstalige kranten Belgie
Samenvouwen
X
-
Hoe waren vele van die journalisten en fotografen verbonden aan de krant vraag ik me nu plots ook af? Waren die in vaste dienst of half of hadden sommigen een zelfstandig statuut of whatever als contractuele regeling. Misschien is onderscheid tussen wat kranten met hun teksten mogen doen, daaraan gelinkt?
Ik denk maar hardop na ...
Laat commentaar achter:
-
Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bericht weergevenDacht ik ook allemaal, maar blijkbaar blijven zelfs erfgenamen eigenaar.
Laat commentaar achter:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergevenIk denk dat journalisten hun rechten afstaan aan de krant waar ze voor werken. Ik denk zelfs dat dat ook voor de foto's geldt die krantenfotografen nemen.
Laat commentaar achter:
-
Dacht ik ook allemaal, maar blijkbaar blijven zelfs erfgenamen eigenaar.
Laat commentaar achter:
-
Ik denk dat journalisten hun rechten afstaan aan de krant waar ze voor werken. Ik denk zelfs dat dat ook voor de foto's geldt die krantenfotografen nemen.
Laat commentaar achter:
-
Wel dat dacht ik ook Jan, en dat leek ook mij logisch als pompwater, maar blijkbaar blijft de auteur eigenaar van zijn artikels en vervallen die rechten pas na 100 jaar. Zo was de uitleg die ik kreeg.
Hoe ze dat bij de groep GvA/BvL dan hebben aangepakt weet ik niet.
Afgekocht waar het nog moest?
Een vergelijk gevonden en afstand gedaan?
Ik deel maar mee wat men mij als uitleg gaf.
Laat commentaar achter:
-
Kranten zijn toch eigenaar van hun eigen publicaties? Als GvA en BvL beslissen dat ze hun kranten openbaar zetten, dan is dat toch hun beslissing en daar heeft privacy toch niks mee te maken.
Laat commentaar achter:
-
De meeste Belgische FR en NL kranten zijn gedigitaliseerd tot 1950, inmiddels is men wellicht al wat verder en voor sommige kranten ver opgeschoten.
Al die titels zijn consulteerbaar in de Koninklijke Bib Albertina in Brussel, maar daar moet je wel een toegangskaart nemen.
De digitale consult via Belgicapress loopt maar tot 1919.
Ik denk dat de reden is, dat ons land een klote auteursbeschermingsrecht heeft, dat maakt dat echte algemen openbaarheid van gepubliceerde zaken, pas mogelijk is na 100 jaar.
Daarom digitaal tot 1919 en in de bib met opzoekpass langer.
Dat is wat men mij in de Albertina heeft meegegeven als verklaring.
Hoe GvA het klaar speelt om haar kranten wel online te zetten, weet ik niet .
Laat commentaar achter:
-
ik stuur regelmatig een mailtje naar Het Nieuwsbad om te vragen wanneer de krant (eventueel Het Volk) digitaal te raadplegen zal zijn. antwoord komt beleefd maar ontkennend, zonder concrete datum.
Laat commentaar achter:
-
Hallo
Waar wachten Het Nieuwsblad (en het vroegere Het Volk) nog op? Ik had graag ook Het Vrije Waasland voor iedereen toegankelijk gehad online. Dit laatste kan wel digitaal geraadpleegd worden in de bib van Sint-Niklaas geloof ik.
Laat commentaar achter:
-
Op "Gallica" vin je oudeFfranse kranten en tijdschriften van voor WO II
Interessant is dat ook Le Miroir des Sports er beschikbaar is.
Laat commentaar achter:
Laat commentaar achter: