Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Giro d'Italia

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Giro d'Italia

Michel Wuyts opent weer eens zijn sprookjesboek vandaag in Het Laatste Nieuws. Hij begint met te beweren dat Gaul in de Giro 1956 in de rit over de Stelvio 16 minuten verloor. Hij is er niet ver af🤣, enkel die "1" voor de "6" is er te veel aan. Proberen het verhaal wat mooier te maken?

Vervolgens wordt het helemaal bizar wanneer hij beweert dat Gaul de volgende dag, bij de beklimming van de Monte Bondone, op 7 km van de top zo verstijfd was dat hij begon te verzwakken. Guerra zou dan een herbergier een kuip met warm water hebben laten vullen en Gaul een 6 minuten durend warm bad en nieuwe kleren gegeven hebben, waarna hij terug verder kon en zijn voorsprong weer uitbouwde.

Moeilijk te geloven verhaal, en nooit voordien gelezen of gehoord. Wat wel factueel is, is dat Gaul in de slotfase van de beklimming serieus verzwakte en Fantini zijn achterstand flink kon verkleinen (al eindigde hij nog altijd op bijna 8 minuten). Het warme bad kwam er inderdaad, in het hotel na de rit.

Patrick

Wuyts misschien eens laten kennis maken met het Faema-verhaal verschenen in Waaiers ?

Opmerking

Dat van dat warm bad heb ik nog ergens gehoord of gelezen (maar het was niet Gaul) en eigenlijk is het een combinatie van twee verhalen over de Giro 1962.

Op vijf km van de top van de Forcelle-Staulanza, in een gehucht genaamd Pecol, gaven nog eens 30 renners er de brui. Daarbij ook Rik Van Looy en enkele ploegmaats. Ze vluchtten een huisje binnen om zich te beschermen en zich op te warmen met warme koffie die ze van een oud vrouwtje kregen. Rik Van Looy nam verse kleren en deed een poging om opnieuw verder te rijden, maar even verder stond hij weer stil om zijn handen te warmen aan de uitlaat van een wagen.

Toeschouwers moesten hem (Mantie Desmet) helpen omdat hijzelf met zijn stijve handen dit niet meer kon. Lomme Driessens was ondertussen, nadat hij een gevallen Piet van Est geholpen had, weer in de buurt geraakt van zijn leider en nam hem mee in een herberg waar een warme kuip water stond waarin ze Mantie dompelden. Hij kreeg het ondergoed van Lomme Driessens, verse wielerkledij, en gezien koersdirecteur Vincenzo Torriani aan Lomme Driessens meldde dat de rit moest uitgereden worden, hervatte Mantie zijn tocht. Piet van Est was ondertussen weer gevallen en teruggevonden langs de kant van de weg. Hij werd met een ambulance afgevoerd.

Let wel, dit komt uit krantenverslagen en journalisten hadden toen ook al een rijke fantasie. Dus of het klopt weet ik ook niet echt.

Opmerking

Jan
        1962 kan ik wel geloven, dat was een heel ander verhaal. Toen was er serieus sprake (en werd er door veel renners verwacht, vooral bij de opgevers) dat de rit ging geannuleerd worden. Uiteindelijk werd die sterk ingekort. En Mantie is die dag op ruim 18 minuten geëindigd, dat laat al makkelijker een pauze om te baden toe.

Gaul heeft echter in 1956 die rit met 7' voorspong gewonnen en dan lijkt een dergelijke stop al minder evident, zeker op 7 km van de top. Zeker omdat je meot beginnen om het water op te warmen, ik denk niet dat ze daar een boiler met heet water hadden klaar staan😉.

Wuyts had bij mij al zijn geloofwaardigheid verloren in dit artikel toen hij van een achterstand van 6 minuten 16 minuten maakte. Maar dat is niet de eerste keer dat hij iets verteld zonder verificatie, ik heb nog al blunders van hem gelezen.
        Patrick

Opmerking

Patrick,

Dat zijn van die verhalen die doorverteld worden en dan aangedikt en vervormd worden.
          Het verhaal dat men in een Duitse zesdaagse waspoeder in een fontein strooide hoorde ik al zijnde Junkermann als schuldige, maar ook Bugdahl en Burton.

Men knipt en plakt zoals men het wil.

Jan

Opmerking

Waspoeder in een fontein is toch niks? Dat heeft mijn studentenclub destijds in Leuven ook eens gedaan😀.
            Patrick

Opmerking

https://www.eurosport.nl/wielrennen/...75/story.shtml

Hier staat al een genuanceerdere, maar nog altijd voor een deel dubieuze versie. Wie de verhalen van Bahamontes gelooft is immers heel naïef, die heeft immers altijd in zijn eigen parallelle realiteit geleefd. In de vermelde biografie staan heel wat verhaaltjes die door een kleine verificatie van historische bronnen naar de prullenmand kunnen.

Ook John Foot van Pedalare Pedalare is geen al te betrouwbare bron, ik heb dat boek gelezen, ook daar staat een pak onzin in.
              Laatst bewerkt door patfey; 20.05.2023, 22:05.
              Patrick

Opmerking

Ik heb nog enkele verificaties gedaan.

Die 16 minuten die volgens Wuyts door Gaul verloren waren in de rit over de Stelvio waren er dus maar 6, maar hij had na die rit wel een totale achterstand van 16 minuten. Toch een niet onbelangrijk verschil.

Verder het verhaal op Eurosport over Gaul door Guerra teruggevonden in een herberg voor een tas koffie en de daaropvolgende massage en met warm water begieten, is wel grotendeels waar. Het volledige bad volgens Wuyts is natuurlijk een sprookje. En, heel belangrijk, dart verhaal speelde zich niet af halfweg de Monte Bondone (dus op zowat 7 km van de aankomst) maar wel op nog meer dan 80 km van de aankomst. Opnieuw, een nogal belangrijk verschil). En na dei opknapbeurt moest Gaul dus een heleboel renners terug inhalen. Leuk feitje, hij reed nog altijd in een trui met korte mouwen.

Ook nog een meldenswaardig feit. Mede door problemen met de remmen, had Gaul de afdalingen steeds heel voorzichtig gedaan. Dat kostte wel tijd, maar belangrijk, hij had zo minder te lijden gehad van de koude dan zijn tegenstanders die veel snellers gedaald hadden.
                Patrick

Opmerking

Bezig...
                X