Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wout Van Aert

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Wout Van Aert

Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp aanraak, maar ik vraag me af of ik de enige ben, die mij deze bedenking maakt m.b.t. de wedstrijden die WVA tot dusver in het veld reed. Ik kan mij dikwijls niet van de indruk ontdoen dat het spijtige voorval met Nathan Van Hooydonck serieus in het hoofd speelt bij Wout. Soms heb ik de indruk dat hij niet echt voluit durft te gaan uit angst om over zijn toeren te gaan. Het meest flagrant was dit voor mij in Gavere. De Van Aert van vorig jaar zou toen liever zijn stuur kapot gebeten hebben dan zo snel te plooien voor Mathieu. Na de wedstrijd gaf hij trouwens zelf aan dat hij even over de limiet was gegaan en direct gas had teruggenomen. Ik kan me voorstellen dat wanneer een vriend zo kort bij de dood heeft gestaan, dat men daar (on)bewust aan denkt en ik zou daar trouwens alle respect voor hebben.

Ik verneem graag jullie mening

Marcel,

Ik denk eerder dat het echt een bewuste keuze is qua planning voor het volgende seizoen. Renners zijn bijna F1-wagens geworden die echt minutieus afgesteld moeten worden om in een bepaalde periode een maximaal rendement/vermogen/prestatie te leveren.
    Op het einde van het seizoen 2023 had ik voor mezelf al de bedenking gemaakt dat WvA beter eens op de reset-knop zou duwen en zelfs helemaal geen veldritten zou rijden. Het was dit jaar duidelijk dat hij nooit 100 % geweest is in de periode van de topwedstrijden (en ook in de Tour en het daaropvolgend WK).
    Zitten de zware jaren ervoor er voor iets tussen? Zeker de periode van de TdF 2021 gevolgd door - O.S. - WK - zwaar veldritseizoen - wegseizoen 2022 - TdF van 2022 (enorm zwaar) - WK en opnieuw een zwaar wegseizoen (en daarbij dan nog eens Corona en waarschijnlijk eens hervallen van Corona) zal er zwaar ingehakt hebben. Elk lichaam kent zijn grenzen.
    Ik denk dat WvA ondertussen ook weet dat hij 110% moet zijn om MvdP in het veld te verslaan en dat hij nu echt voorgenomen heeft de veldritten te aanzien als leuke onderbrekingen in de de opbouwtrainingen naar het nieuwe seizoen toe.
    Dus qua veldrijden denk ik dat we naar de toekomst niet veel meer gaan moeten verwachten van Wout dan wat spielerei totdat hij de RvV en/of P-R gewonnen heeft (als dat ooit lukt). Pas dan zal hij zich misschien weer andere doelen stellen (misschien eens LBL?).
    Trouwens MvdP heeft achteraf gezien wel baat gehad met zijn kwetsbare rug die hem halfweg het veldritseizoen deed afhaken. Die rust- en herstelfase heeft hem duidelijk deugd gedaan. Idem voor de manier waarop hij de TdF 2023 gereden heeft.
    Het is jammer voor het veldrijden natuurlijk. Met alle respect voor MvdP, maar bij de laatste wedstrijden is het in de zetel echt vechten tegen de verleiding van een dutje.

Trouwens een bijkomende bedenking. Qua natuurlijk/aangeboren talent is MvdP duidelijk beter bedeeld dan WvA. Zeker qua korte krachtige inspanning, wat in het veldrijden een voordeel oplevert en eveneens in wedstrijden als MSR (zie maar zijn aanval op de Poggio), RVV (met de korte nijdige hellingen). Enkel in P-R zie ik ze min of meer evenwaardig (je kan flitsend aanzetten op een kasseistrook, maar daarna is de grote motor toch van belang). Ik denk dan ook dat LBL iets minder geschikt is voor MvdP. Maar ... veel zit ook in het koppeke en daar is MvdP wel een speciale in. Een aangeboren nijdigheid, gecombineerd met toch dat speelse (alles lijkt een 'game' voor hem) zorgt er ook voor dat hij misschien minder stressgevoelig is daar waar ik van WvA vermoed dat hij stilaan een 'Zilveren Wout'-complex begint te krijgen en dat dit extra stress oplevert. Misschien steekt MvdP het wel in zijn hoofd om naast het record van Eric De Vlaeminck ook eens voor de 5 monumenten te gaan. Ik denk dat hij kickt op dat soort uitdagingen.

Ik besluit echter met deze opmerking. Wat weet ik er eigenlijk van? Enkel WvA en zijn trainer en dichtste omgeving weten echt wat er zich afspeelt, hoe de voorbereiding gepland is en misschien verrast hij ons straks in het voorseizoen en de Giro (of wordt alles een grote teleurstelling). Idem voor MvdP. We kunnen enkel gissen en gezien we alles vanop afstand bekijken, kunnen we er ferm naast zitten. Straks wordt MvdP wel slachtoffer van de WK-vloek en met een dubbele WK-trui zou dat wel eens heel erg kunnen zijn

Kortom, het wordt weer een wielerseizoen om naar uit te kijken.

Jan

Opmerking

Ik sluit mij grotendeels aan bij Jan, met misschien die toevoeging dat voor Van Aert ook de leeftijd stilaan een factor wordt.
      Patrick

Opmerking

Bij de aanvang van vorig veldrit seizoen kondigde Wout aan dat hij er tussen Kerst en Nieuwjaar ging staan en het bleek zo te zijn .
        Nu bij zijn eerste wedstrijd te Essen zei hij dat hij met grote achterstand begint en niet weet waar hij al staat . Ik geloof hem !
        De verwachtte duels van de menigte komen niet , daarom moeten ze met gelijke wapens strijden zoals vorig seizoen en dat geldt
        ook voor Pidcock die zich ook op een andere manier aan het voorbereiden is . Mathieu is klaar voor een vijfde wereldtitel wat zijn
        doel is . Wout neemt niet deel aan de kampioenschappen en dat zou wel eens een reden kunnen zijn dat hij nu niet echt top is !

Opmerking

Bezig...
        X