Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

fietswissel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

fietswissel

In 1977 werd Freddy Maertens gedisqualifieerd voor een fietswissel nu mag dat te pas en te ontpas .Sinds wanneer is dit reglement veranderd

Ik denk me te herinneren dat toen fietswissels wél toegelaten waren, maar dat er op de Koppenberg een zone was waar dit (om veiligheidsredenen of om koersvervalsing te vermijden?) niet toegestaan was. Dit was vooraf op een vergadering van de ploegleiders gemeld, maar Driessens was (weer eens) niet aanwezig.

in de Tour de France was een fietswissel bv. tot in 1963 enkel bij defect toegestaan. Toen Geminiani in een begrit met enige creativiteit een defect aan de fiets van Anquetil 'simuleerde', werd het reglement nadien aangepast en mocht er vrij gewisseld worden.
    Patrick

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
      Ik denk me te herinneren dat toen fietswissels wél toegelaten waren, maar dat er op de Koppenberg een zone was waar dit (om veiligheidsredenen of om koersvervalsing te vermijden?) niet toegestaan was. Dit was vooraf op een vergadering van de ploegleiders gemeld, maar Driessens was (weer eens) niet aanwezig.

in de Tour de France was een fietswissel bv. tot in 1963 enkel bij defect toegestaan. Toen Geminiani in een begrit met enige creativiteit een defect aan de fiets van Anquetil 'simuleerde', werd het reglement nadien aangepast en mocht er vrij gewisseld worden.
      Patrick, dat lijkt mij heel interessant wat Geminiani deed, kun je het in wat meer detail toelichten?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven

Patrick, dat lijkt mij heel interessant wat Geminiani deed, kun je het in wat meer detail toelichten?
        Het betrof de 17de rit van de Tour 1963, Val d'Isère-Chamonix. Anquetil was in strijd voor de eindzege met Bahamontes (op dat moment gele trui) en Poulidor. De rit was 227,5 km lang, over de Petit-St-Bernard, de Grand-St-Bernard, de Forclaz (deels een aarden bergpad met stroken tot 18%) en de Montets. Anquetil heeft een speciale klimfiets, licht, maar te weinig stabiel. Het reglement liet enkel een fietswissel bij defect toe. Na de afdaling van Grand-St-Bernard riep Anquetil dat hij problemen met zijn versnellingsapparaat had en wisselde van fiets, naar zijn speciale klimfiets. Terwijl Geminiani lamenteerde en de keercommissaris afleidde, knipte de mecanicien snel de kabel van het versnellingsapparaat door. Anquetil weerstond aan alle aanvallen van Bahamontes terwijl Poulidor instortte en meer dan 8 minuten zou verliezen. Boven op de Forclaz kreeg Anquetil zijn 'herstelde' originele fiets terug. Hij won de rit en nam de gele trui over van Bahamontes, Poulidor zakte van de 4de naar de 8ste plaats. Na de rit gingen de sportbestuurders van Baha en Poulidor verhaal bij de Tourdirectie dat het toch niet eerlijk van Geminiani was geweest en kregen te horen dat ze ook maar zo slim moesten zijn. het reglement werd vervolgens wel aangepast.

Ondermeer Pierre Chany vertelt dit uitvoerig in een van zijn boeken.
        Patrick

Opmerking

Onderling mag je van fiets wisselen, maar je mag geen fiets nemen van iemand langs het parcours, wel wielwissel.

Opmerking

Bezig...
          X