Ik heb in de pers ook nergens over een opgave in Montaroux gelezen.
In de Omloop is Merckx door ziekte nooit gestart.
Aankondiging
Samenvouwen
Nog geen aankondiging.
Chronologie van een afscheid
Samenvouwen
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door johny Bericht weergevenAls Rik in zijn biografie Montauroux vermeld met opgave, ga er maar van uit dat het klopt. Eddy heeft thuis met de hand geschreven overzichten met elke wedstrijd die hij elk seizoen gereden heeft. Rik zal die zeker geraadpleegd hebben. Eddy heeft ze mij ook getoond.
Laat commentaar achter:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bart den Blanken Bericht weergevenLucien van Impe beschrijft in zijn biografie ook het laatste seizoen van Merckx, pag. 48.
Hierin meldt hij opgaves in Montouroux en de omloop.
Laat commentaar achter:
-
Lucien van Impe beschrijft in zijn biografie ook het laatste seizoen van Merckx, pag. 48.
Hierin meldt hij opgaves in Montouroux en de omloop.
Laat commentaar achter:
-
Als Rik in zijn biografie Montauroux vermeld met opgave, ga er maar van uit dat het klopt. Eddy heeft thuis met de hand geschreven overzichten met elke wedstrijd die hij elk seizoen gereden heeft. Rik zal die zeker geraadpleegd hebben. Eddy heeft ze mij ook getoond.
Laat commentaar achter:
-
Voor mijn Merckx-biografie heb ik uiteraard veel kranten gelezen. Ik weet heel zeker dat hij niet heeft deelgenomen aan de Omloop Het Volk. Hij had last aan de dikke darm. Voor 'Mannen tegen Merckx' en overgenomen in de biografie zei Joseph Bruyère dit: ‘Op het trainingskamp zat
hij erdoor. Na afloop keerde hij met het vliegtuig
terug, omdat hij zich wou sparen. De rest van de
ploeg was met de auto twee dagen onderweg
naar België. Ik mocht met Eddy mee in het vliegtuig,
omdat mijn vrouw elk ogenblik kon bevallen.
Terug in België bleef Eddy sukkelen. Hij nam uiteindelijk
niet deel aan een groepstraining voor de
Omloop Het Volk. Hij had last van een dikkedarmontsteking. Ik heb hem toen naar huis gebracht.
Het was stil in de auto. Ik probeerde hem aan de
praat te krijgen, maar hij zei niets.’
Laat commentaar achter:
-
Ik zie hier nergens vermeld staan dat Merckx zou deelnemen aan de Ronde van de Middellandse zee (Tour Méditerranéen), maar daarvan afzag, een dag voor de start, wegens ziekte.
Montauroux werd tijdens die ronde verreden. Dat maakt het meer aannemelijk (maar het is geen bewijs) dat Merckx niet in Montauroux is gestart.
Laat commentaar achter:
-
Bonsoir
Eddy n'a pas participé au GP de Montaurous ni au Het Volk, il y a quelques d'erreurs et beaucoup de courses non mentionnées dans le livre Homme et Cannibale.
amicalement
Antonio
Laat commentaar achter:
-
Ik vind ook dat dit geen echt bewijsstuk is. Ik heb nog altijd mijn twijfels of hij deelnam in Montauroux.
het zou toch wel verwonderlijk zijn dat de Belgische kranten (akkoord, we kunnen enkel HBvL raadplegen) hier geen aandacht zouden aan besteed hebben.
Het kan natuurlijk wel zo zijn, maar graag beter bewijs.
Laat commentaar achter:
-
Oorspronkelijk geplaatst door odul Bericht weergevenAllen , ik zie een passage in het boek Merckx Half Man, Half Bike. Met auteursrechten beschermd. Kan geen copy paste doen. maar geef in google Montauroux + Merckx in en je komt op de opgave in Montauroux volgens mij ...? Montauroux het dorp waar Marc Uytterhoeven al eens aanwezig is.
Groeten.
Maar tot hiertoe vinden we nergens een bevestiging van die deelname, al zeker niet in wat we van de toenmalige pers terugvinden. Andezijds is Fotheringham niet erg precies in zijn passage, hij spreekt over "probably" en citeert dan een getuige. Jan en mezelf (en ieder ander die al geprobeerd heeft een boek of een artikel te schrijven op basis van gesprekken met renners) weten jammer genoeg wat de nauwkeurigheidsgraad van herinneringen van oud renners is.
Het mysterie blijft dus.Laatst bewerkt door patfey; 05.02.2016, 21:50.
Laat commentaar achter:
-
Allen , ik zie een passage in het boek Merckx Half Man, Half Bike. Met auteursrechten beschermd. Kan geen copy paste doen. maar geef in google Montauroux + Merckx in en je komt op de opgave in Montauroux volgens mij ...? Montauroux het dorp waar Marc Uytterhoeven al eens aanwezig is.
Groeten.
Laat commentaar achter:
-
In het boek Eddy Merckx de Biografie van Johny Vansevenant staat op p 402:
De eerste wedstrijd in C&A-trui rijdt Merckx op 13 februari, de Carnavalronde in Aix-en -Provence. Hij eindigt tiende. Op 26 februari neemt hij deel aan Seillans-Draguignan, de Ronde van de Haut-Var (5de).
Op 11 maart rijdt hij in Wilsele (opgave) en op 19 maart is er Kemzeke (12de).
Dus hier ook geen sprake van Montauroux.
Laat commentaar achter:
-
Wat de wedstrijd in Montauroux betreft, die werd verreden op zondag 19 februari. De uitslag staat in HBVL van 20 februari. Vlak boven de uitslag staat volgend klein artikel:
"Eddy Merckx terug"
TOULON — Eddy Merckx, die vorige dinsdag het oefenkamp te La Lavandou verliet, na een plotse griepaanval, heeft zaterdag zijn ploegmaats opnieuw vervoegd. Eddy zag er weer fit uit en nam onmiddellijk deel aan de groepstraining. Zijn wederoptreden is evenwel nog niet in uitzicht gesteld."
Ik denk dat we hieruit mogen besluiten dat hij niet gestart is in Montauroux.
Laat commentaar achter:
-
Dus deelname voorzien, maar late afzegging, nog een probleem opgelost.
Laat commentaar achter:
-
Nieuwsblad van het Noorden, maandag 6 maart 1978 (twee dagen na Omloop het Volk):
"Eddy Merckx heeft de openingskoers in zijn vaderland niet meegemaakt. De Belg werd woensdag met hevige buikpijn naar een ziekenhuis in Brussel gebracht, .... Ook gisteren vertoefde de Belgische vedette daar nog."
Merkcx lag dus tijdens Omloop in het ziekenhuis. Dat lijkt me dus meer een afmelding dan een opgave.
Laat commentaar achter:
Laat commentaar achter: