Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Bergprijs Tour de France 1971

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Bergprijs Tour de France 1971

Bij het uitpluizen van de resultaten van de Tour de France 1971 zit ik met een eigenaardigheid in het bergklassement.

Ik heb verschillende bronnen:
    Mémoire du Cyclisme
    Het Belang van Limburg
    Gazet van Antwerpen

Tot en met rit 4 is er geen probleem.
    Zoetemelk leidt met 54 punten, Van Impe heeft er 32.

Maar dan begint het.
    In de 5de rit heb ik voor de doorkomst op de Côte de la Sarthe twee verschillende resultaten.
    MDC: Bruyère-Van Impe-Zoetemelk-Bracke
    GVA: Bruyère-Zoetemelk-Van Impe-Périn

Dat maakt, rekening houdend met de andere verdiende punten dat Zoetemelk ofwel 62 of 63 punten heeft en Van Impe 37 of 36.

Maar na rit 6a en 6b waar Zoetemelk 2 punten en Van Impe 8 punten haalt krijg ik volgende tussenstanden:
    GVA: Zoetemelk 64 en Van Impe 52
    MDC: Zoetemelk 65 en Van Impe 44

Zoetemelk klopt, afhankelijk of er met 62 of 63 startpunten geteld wordt, maar Van Impe heeft in de GVA plots 7 of 8 punten extra, afhankelijk of er geteld wordt met 37 of 36 startpunten.

Het wordt nog erger. Na rit 7 (Zoetemelk +5, Van Impe +8), geeft GVA Zoetemelk 71 (moet 69 of 70 zijn) en Van Impe 60.
    MDC geeft ondertussen Van Impe ook 60 punten. Dus er moet ergens een correctie doorgevoerd zijn.

Rit 8: Zoetemelk +23, Van Impe +14
    GVA volgt zijn klassement nl. Zoetemelk 71+23=94 en Van Impe 60+14=74
    MDC valt voor Van Impe terug op 66 punten en voor Zoetemelk op 93.

Rit 9: Geen van beiden behaalde punten.

Rit 10: Zoetemelk +21 en Van Impe +25
    GVA: Zoetemelk 115 en Van Impe 99 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
    MDC: Zoetemelk 114 en Van Impe 91 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.

Rit 11: Zoetemelk + 21 Van Impe +37
    GVA: Zoetemelk en Van Impe 136 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
    MDC: Zoetemelk 135 en Van Impe 128 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.

Rit 12 & 13: Geen van beiden behaalde punten.

Rit 14: Zoetemelk + 10 Van Impe + 16
    GVA: Van Impe 150 en Zoetemelk 145 hetgeen niet klopt met hun vorig klassement
    MDC: Van Impe 152 en Zoetemelk 145 hetgeen wel klopt voor Zoetemelk, maar niet voor Van Impe die plots weer 8 punten extra krijgt.

Ik ben hier voorlopig gestopt omdat ik nu eerst duidelijkheid wenste.

Het ene puntje verschil is afhankelijk van de passage op de Côte de la Sarthe. Dus als iemand daar de juiste doorkomst heeft?
    Maar waar die 8 punten extra van Van Impe, die regelmatig opduiken, vandaan komen, is mij een raadsel. Iemand die kan helpen?

Jan

Jan
    ik kan spijtig genoeg niet veel helpen. De Tourkrantjes van Het Volk geven het bergklassement niet systematisch en mijn andere archieven zijn eerder jaren vijftig en zestig.

ik heb wel dit gevonden, wat allemaal niet helemaal coherent is met wat je al hebt (telling van de ritten lijkt vreemd). Van Impe zou de leiding dus hebben vanaf Orcières-Merlette. IMG_3817.jpg IMG_3816.jpg IMG_3819.jpg

Wat me wel opgevallen is, is dat MdC dikwijls nogal betrouwbaar is. De toenmalige kranten stonden ook niet op elke bergtop om de doortochten te noteren en waren afhankelijk van de info die ze doorkregen. daar zat al eens een fout in, die nadien dan wel rechtgezet werd. Echter, terwijl de stand aangepast wel, werden de rechtzettingen zelden vermeld.
    Patrick

Opmerking

Patrick,

Het is inderdaad een soepje. Volgens wat ik kan afleiden werkte MDC op basis van hetgeen in L'Équipe verscheen. De GVA had waarschijnlijk haar eigen telling (dat leid ik af door het feit dat MDC en GVA systematisch een verschil in punten hebben voor Nassen bij de vliegende sprinten. Op MDC verliest hij plots 5 punten).
      Maar de GVA heeft plots eens 8 pnt extra aan Van Impe, houdt er dan plots geen rekening meer mee, om ze dan plots weer mee te laten tellen.

Ik vind ook nergens correcties die misschien later door de jury zijn toegekend.

Ik ga nu verder zoeken voor de ritten na rit 14 en dan mijn telling leggen tegenover de officiële eindstanden. Misschien dat ik daar dan iets kan uit afleiden.

Jan

Opmerking

Ik heb wet verder opzoekingswerk gedaan.

Als eindresultaat geeft MDC:
        Van Impe: 228
        Zoetemelk: 179
        Als eindresultaat geeft BVL:
        Zoetemelk: 180
        Als eindresultaat geeft GVA (op basis van de laatste keer stand bergprijs):
        Zoetemelk: 179

Ikzelf heb een stand:
        Van Impe: 220 of 221
        Zoetemelk: 179 of 178
        De twee mogelijkheden zijn afhankelijk van d e doortocht op de Côte de la Sarthe in rit 5.
        De ene bron geeft: 1. Bruyère; 2. Zoetemelk; 3. Van Impe 4. Périn
        een andere bron geeft 1. Bruyère; 2. Van Impe; 3. Zoetemelk; 4. Bracke

Dat resulteert in een puntje meer of minder voor beide protagonisten. Aan het eindresultaat te zien zou ik kunnen afleiden dat de eerste uitslag de correcte is.

Het grote verschil zit hem echter in die extra 8 punten voor Van Impe die na rit 6 hier en daar opduiken (soms weer afgetrokken, dan weer bijgeteld). Heeft men daar een fout gemaakt door de punten van Van Impe in rit 6a en 6b (8 in totaal) twee keer mee te tellen? Is dat nooit opgemerkt?

Het Belang van Limburg telt ook een puntje teveel voor Zoetemelk, maar dat is een detail.

Iemand die het mysterie kan oplossen?

Jan

Opmerking

Het laatste Nieuws heeft als uitslag Cote de la Sarthe 1 Bruyere 2 Van Impe 3 Zoetemelk 4 Bracke

maar in het wedstrijd verslag staat er ; op de helling van Sarthe komt Bruyere eerst boven voor Zoetemelk en Van Impe ???

Stand Zoetemelk 62p van Impe 37p

Nieuwsblad heeft als uitslag 1 Bruyere, 2 Zoetemelk 3 van Impe 4 Perin, Stand Zoetemelk 64p van Impe 44 p ???

Marnix

Opmerking

Marnix,

Bedankt.

Dit bevestigt de doortocht: Bruyère - Zoetemelk - Van Impe - Périn en het fout verwerken van de uitslag door HLN

Belangrijk is ook dat Het Nieuwsblad
            - de juiste doortocht geeft
            - hier al een surplus van 8 punten aan Impe geeft EN een punt te veel aan Zoetemelk.

Volgens mijn berekeningen hebben Zoetemelk en Van Impe na deze rit resp. 63 en 36 punten.

Dus nog altijd geen verklaring voor Van Impe.

kan je de tussenstanden geven na rit 1 - 2 - 3-en 4?

Jan

Opmerking

Jan

Nieuwsblad
              rit 1 b geen uitslag en klassement wel rit verslag
              Happach (3°); Zoetemelk, Van Impe, Motta, Farisato, Delisle
              Notschei (2°); Zoetemelk, Guimard, G. Petterson, Merckx, Ocana

rit 2; Firstplan geen uitslag enkel klassement Zoetemelk 34, Van Impe 16

rit 3; Donan (3°) Zoetemelk10; Van Impe 8; Fuenete 6 Bruyere 4
              Chapelotte (3°) Zoetemelk 10; Bruyere 8 Van Impe 6
              stand Zoetemelk 54 Van Impe 30, Fuente 19, Guimard 14, Bruyere 12

rit 4 ; Montmedy (4)° Bruyere 5; Guimard 3, Van Impe 2 Tabak 1 ?????
              Munnoz (4°) Bruyere 5, Motta 3 Merckx 2 Godefroot 1
              stand Zoetmelk 54; Van Impe 32, Bruyere 22 Fuente 19 Guimard 17

Het Laatste Nieuws

rit 1 geen krant
              rit 2 Firstplan Zoetemelk 12; Fuente 10; Van Impe 8; Raymond 6; Tabak 5 Merckx 4 Ocana 3 Thevenet 2
              stand Zoetemelk 34 Van Impe 16
              rit 3; Donon (3°) zoetemelk 10, Van Impe 8 Fuenete 6 Bruyere 4, Farisato 3 Ocana 2
              Chapelotte (3°) Zoetemelk 10; Bruyere 8, Van Impe 6, Fuenete 3 Paolini 2
              stand Zoetemelk 54; Van Impe 30, Fuenete 19; Guimard 14, Bruyere 12
              rit 4; Montmedy (4°) Bruyer 5 guimard 3 Van Impe 2 Swerts 1 ?????
              Muno (4°) Bruyer 5 Motta 3 Merckx 2 Godefroot 1
              Stand Zoetemelk 54; Van Impe 32 Bruyere 22 Fuenete 19 Guimard 17

groeten Marnix

Opmerking

Marnix,

Dit bevestigt mijn gegevens.

Na rit 4 had Van Impe 32 punten.

Tijdens rit 5 behaalt Van Impe 4 punten. Dat worden er dus 36.

En plots geven verschillende bronnen hem 44 punten.

Nergens vind ik een verklaring.

Jan

Opmerking

Bezig...
                X