Bij het uitpluizen van de resultaten van de Tour de France 1971 zit ik met een eigenaardigheid in het bergklassement.
Ik heb verschillende bronnen:
Mémoire du Cyclisme
Het Belang van Limburg
Gazet van Antwerpen
Tot en met rit 4 is er geen probleem.
Zoetemelk leidt met 54 punten, Van Impe heeft er 32.
Maar dan begint het.
In de 5de rit heb ik voor de doorkomst op de Côte de la Sarthe twee verschillende resultaten.
MDC: Bruyère-Van Impe-Zoetemelk-Bracke
GVA: Bruyère-Zoetemelk-Van Impe-Périn
Dat maakt, rekening houdend met de andere verdiende punten dat Zoetemelk ofwel 62 of 63 punten heeft en Van Impe 37 of 36.
Maar na rit 6a en 6b waar Zoetemelk 2 punten en Van Impe 8 punten haalt krijg ik volgende tussenstanden:
GVA: Zoetemelk 64 en Van Impe 52
MDC: Zoetemelk 65 en Van Impe 44
Zoetemelk klopt, afhankelijk of er met 62 of 63 startpunten geteld wordt, maar Van Impe heeft in de GVA plots 7 of 8 punten extra, afhankelijk of er geteld wordt met 37 of 36 startpunten.
Het wordt nog erger. Na rit 7 (Zoetemelk +5, Van Impe +8), geeft GVA Zoetemelk 71 (moet 69 of 70 zijn) en Van Impe 60.
MDC geeft ondertussen Van Impe ook 60 punten. Dus er moet ergens een correctie doorgevoerd zijn.
Rit 8: Zoetemelk +23, Van Impe +14
GVA volgt zijn klassement nl. Zoetemelk 71+23=94 en Van Impe 60+14=74
MDC valt voor Van Impe terug op 66 punten en voor Zoetemelk op 93.
Rit 9: Geen van beiden behaalde punten.
Rit 10: Zoetemelk +21 en Van Impe +25
GVA: Zoetemelk 115 en Van Impe 99 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
MDC: Zoetemelk 114 en Van Impe 91 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
Rit 11: Zoetemelk + 21 Van Impe +37
GVA: Zoetemelk en Van Impe 136 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
MDC: Zoetemelk 135 en Van Impe 128 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
Rit 12 & 13: Geen van beiden behaalde punten.
Rit 14: Zoetemelk + 10 Van Impe + 16
GVA: Van Impe 150 en Zoetemelk 145 hetgeen niet klopt met hun vorig klassement
MDC: Van Impe 152 en Zoetemelk 145 hetgeen wel klopt voor Zoetemelk, maar niet voor Van Impe die plots weer 8 punten extra krijgt.
Ik ben hier voorlopig gestopt omdat ik nu eerst duidelijkheid wenste.
Het ene puntje verschil is afhankelijk van de passage op de Côte de la Sarthe. Dus als iemand daar de juiste doorkomst heeft?
Maar waar die 8 punten extra van Van Impe, die regelmatig opduiken, vandaan komen, is mij een raadsel. Iemand die kan helpen?
Jan
Ik heb verschillende bronnen:
Mémoire du Cyclisme
Het Belang van Limburg
Gazet van Antwerpen
Tot en met rit 4 is er geen probleem.
Zoetemelk leidt met 54 punten, Van Impe heeft er 32.
Maar dan begint het.
In de 5de rit heb ik voor de doorkomst op de Côte de la Sarthe twee verschillende resultaten.
MDC: Bruyère-Van Impe-Zoetemelk-Bracke
GVA: Bruyère-Zoetemelk-Van Impe-Périn
Dat maakt, rekening houdend met de andere verdiende punten dat Zoetemelk ofwel 62 of 63 punten heeft en Van Impe 37 of 36.
Maar na rit 6a en 6b waar Zoetemelk 2 punten en Van Impe 8 punten haalt krijg ik volgende tussenstanden:
GVA: Zoetemelk 64 en Van Impe 52
MDC: Zoetemelk 65 en Van Impe 44
Zoetemelk klopt, afhankelijk of er met 62 of 63 startpunten geteld wordt, maar Van Impe heeft in de GVA plots 7 of 8 punten extra, afhankelijk of er geteld wordt met 37 of 36 startpunten.
Het wordt nog erger. Na rit 7 (Zoetemelk +5, Van Impe +8), geeft GVA Zoetemelk 71 (moet 69 of 70 zijn) en Van Impe 60.
MDC geeft ondertussen Van Impe ook 60 punten. Dus er moet ergens een correctie doorgevoerd zijn.
Rit 8: Zoetemelk +23, Van Impe +14
GVA volgt zijn klassement nl. Zoetemelk 71+23=94 en Van Impe 60+14=74
MDC valt voor Van Impe terug op 66 punten en voor Zoetemelk op 93.
Rit 9: Geen van beiden behaalde punten.
Rit 10: Zoetemelk +21 en Van Impe +25
GVA: Zoetemelk 115 en Van Impe 99 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
MDC: Zoetemelk 114 en Van Impe 91 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
Rit 11: Zoetemelk + 21 Van Impe +37
GVA: Zoetemelk en Van Impe 136 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
MDC: Zoetemelk 135 en Van Impe 128 hetgeen een voortzetting is van hun klassement.
Rit 12 & 13: Geen van beiden behaalde punten.
Rit 14: Zoetemelk + 10 Van Impe + 16
GVA: Van Impe 150 en Zoetemelk 145 hetgeen niet klopt met hun vorig klassement
MDC: Van Impe 152 en Zoetemelk 145 hetgeen wel klopt voor Zoetemelk, maar niet voor Van Impe die plots weer 8 punten extra krijgt.
Ik ben hier voorlopig gestopt omdat ik nu eerst duidelijkheid wenste.
Het ene puntje verschil is afhankelijk van de passage op de Côte de la Sarthe. Dus als iemand daar de juiste doorkomst heeft?
Maar waar die 8 punten extra van Van Impe, die regelmatig opduiken, vandaan komen, is mij een raadsel. Iemand die kan helpen?
Jan
Opmerking