Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

ex-Profwielrenners - aktieve wielertoeristen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Gijs Pauw

Onlangs iets gelezen over Gijs Pauw. Ik henb een foto van hem ingescant.
    In welke rubriek moet het, en wie wilde hem nu hebben?

Opmerking

Hoi Koos, dubbelklik op de functie zoeken in bovenste regel. Dan Gijs Pauw intoetsen en dan staat er een bericht "Gijs Pauw", ingezonden door Harrie Heinen.

Opmerking

Ik zag Lucien nog 5 rondjes meefietsen in het Afscheidscriterium van Erwin Thijs in Bilzen.

Of hij veel getraind heeft, laat ik aan jullie over. Ik denk van niet.

groetjes

harrie
        Toegevoegde bestanden

Opmerking

cyclo sprint

Vanaf welk jaar bestaat er een Nederlandse en een Belgische uitgave van
          Cyclo Sprint??

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door harrie lemeer Bericht weergeven
            Ik zag Lucien nog 5 rondjes meefietsen in het Afscheidscriterium van Erwin Thijs in Bilzen.

Of hij veel getraind heeft, laat ik aan jullie over. Ik denk van niet.
            groetjes

harrie
            Inderdaad, ook bij Lucien Van Impe iets meer pondjes dan in zijn glorieperiode (toen 62 kg), zie foto.

Maar bij de meesten komt er wel wat gewicht bij, ik ken ook een paar ex- profs welke nu 120 - 130 kg wegen !
            Anderzijds zijn er ook welke er nog ongelooflijk goed uitzien en blijkbaar amper wat zijn bijgekomen of zelfs nog scherp staan (Bv. Rik Van Looy, Herman Van Springel, Jos De Schoenmaeker, Jan Bogaert enz.)
            Toegevoegde bestanden
            Laatst bewerkt door Stayer; 22.03.2008, 08:02.

Opmerking

Mijn bijdrage over Lucien Van Impe is niet negatief bedoeld want Lucien is een en al vriendelijkheid op de wedstrijden, wat niet van alle sportbestuurders of managers kan worden gezegd. Hij is tenminste aaibaar gebleven en altijd in voor een kwinkslag zoals ook b.v Herman Frison en Walter Planckaert. Wat het fietsen zelf betreft denk ik dat deze mannen teveel onderweg zijn om nog bij te trainen.

harrie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bericht weergeven
                Ik zal beginnen met de oud-profs uit mijn streek welke nog veel en vrij aktief op een koersfiets - als lid van een WT club of niet - fietsen.
                Jos Huysmans, Vic Van Schil, Jos De Schoenmaecker, Herman Van Springel, Roger Rosiers, Jos Spruyt, Lode "Witte" Troonbeeckx, Willy Vekemans.

Rik Van Looy, Ward Sels, Jan Van Neuten, Alfons "Fonne" Van den Brande, Hendrik "Rik" Marien,
                Ik vond in mijn fotoalbum nog een mooie foto van de Kon. Lierse Bicycle Club uit 1967.
                Dit moet uit de "Schaal Sels" in Merksem zijn, dat was vroeger de enige "Open" wedstrijd in Belgie waar Beroepsrenners en Amateurs samen mochten rijden.
                De beroepsrenners reden wel in een trui van hun wielerclub.

5 van de 6 renners (alleen Jos Boons heeft nooit meer gefietst) op deze foto zijn nu nog steeds - zoveel jaren na hun carriere - fanatieke fietsers en zitten minimaal éénmaal - de meesten zelfs 3, 4 en 5x per week - nog op hun koersfiets.

Van Links naar Rechts zijn :
                Staande = Willy Schroons (clubvoorzitter Lierse B.C)
                Zittend = Roger Rosiers - Rik Van Looy - Jos Boons (inmiddels overleden) - Jos Spruyt - Ward Sels - Vic Van Schil.

Moet je weten dat een aantal andere kleppers zoals Herman van Springel, Jos Huysmans en een aantal andere beroepsrenners niet eens werden opgesteld omdat men maar met 6 renners per deelnemende club mocht startten.
                Toegevoegde bestanden
                Laatst bewerkt door Stayer; 18.03.2008, 15:39.

Opmerking

Cyclo Sprint

Oorspronkelijk geplaatst door koos van winden Bericht weergeven
                  Vanaf welk jaar bestaat er een Nederlandse en een Belgische uitgave van Cyclo Sprint ??
                  Cyclo Sprint heeft een Vlaamse en een verschillende Nederlanse uitgave (bedoeld om ook in Nederland meer marktaandeel te krijgen) van hun magazine sinds Januari 2007

Opmerking

Het is al sinds 2004 dat er 2 versies bestaan.

Kristof

Opmerking

ploeg

Bij welke wedsrijd werd de Ploegfoto met Okay rennners genomen?
                      Is dit net als in Nederland een ploegentijdrit per club?
                      En met zoveel kwaliteit in een ploeg, win je die wedstrijd dan ook?

Opmerking

1.Op het eerste gezicht dacht ik ook aan de Schaal Sels, al was het daar lang de regel dat de profs in een clubtrui zonder reclame moesten starten. Misschien was deze foto er een die voor de start genomen werd, met publicitaire doeleinden...

2. De Schaal Sels was een rare koers, over vlakke wegen en in omloop, met vele passages op de befaamde Bredabaan. Raar maar waar : de op papier sterkste gehelen haalden het lang niet altijd. Zo werden de profs er meermaals verrast door een onafhankelijke of zelfs af en toe een liefhebber. Snel zijn was een voordeel in deze unieke koers. Of het werd een massaspurt of men reed helemaal op het einde, in de straten van Merksem solo weg. Ik denk dat men in deze wedstrijd zelden met een select groepje is kunnen weg rijden en weg blijven tot aan de finish.

Johan

Opmerking

Schaal Sels - Merksem

Oorspronkelijk geplaatst door koos van winden Bericht weergeven
                          Bij welke wedsrijd werd de Ploegfoto met Okay rennners genomen?
                          Is dit net als in Nederland een ploegentijdrit per club?
                          En met zoveel kwaliteit in een ploeg, win je die wedstrijd dan ook?
                          Die foto van die renners van L.B.C is inderdaad van de Schaal Sels in Merksem in 1967, de foto is van voor het vertrek.
                          Lierse B.C. reed hier inderdaad alleen maar met beroepsrenners, en een aantal anderen zoals Jos Huysmans, Herman Van Springel en nog een resem anderen, evenals hun beste amateurs werden niet eens opgesteld omdat men maar met 6 renners mocht startten.
                          De renner met de nationale (prof) kampioentrui Jos Boons, zou deze wedstrijd dat jaar 1967 trouwens ook winnen.

In Nederland had men het nationale clubkampioenschap (waar de beroepsrenners en Amateurs) samen konden opgesteld worden om hun clubkleuren te verdedigen, in Belgie was de schaal Sels in Merksem de enige (open) wedstrijd.
                          Alle renners reden er voor hun club in een clubtrui.
                          In de jaren 70 en 80 reden de beroepsrenners in dezelfde clubtrui als de amateurs van hun club, alleen stond er op hun trui geen publiciteit vermeld.
                          Maar voordien, zoals op deze foto te zien reden de beroepsrenners wel met dezelfde clubtrui (met publiciteit) als de amateursrenners van hun club.

Het was (toen) een wedstrijd van +/- 200 km op een parcours van 13 a 14 km met start en aankomst op de Bredabaan.
                          Voor de (top) amateurs de gelegenheid zich te laten opmerken en eens te laten zien dat zij profrijp waren, voor de beroepsrenners een erezaak om te winnen en zich niet te laten kloppen door een Amateur renner.
                          Hier moesten beroepsrenners van dezelfde merkenploeg (ploegmaats dus) meestal voor een andere club rijden, en gingen dan ook dikwijls in de slag om een Amateur welke mee in de kopgroep zat zeker niet te laten winnen (dat werd ervaren als een afgang voor de beroepsrenners).
                          Ik herinner mij nog een wedstrijd begin jaren 80 waarin een Amateur renner (welke profwaardig was maar altijd Amateurrenner is gebleven) van km 2 tot km 202 in de aanval reed en de beroepsrenners daar die dag serieus heeft leren fietsen, uiteindelijk werd hij door een beroepsrenner toch nog geklopt (na betaling), ook al omdat deze renner geen echte sprint had.
                          Laatst bewerkt door Stayer; 27.03.2008, 13:36. Reden: schrijffout

Opmerking

Nog een bijkomende Merckx-vriend!

Bij de Merckx-vrienden is er de voorbije twee jaar nog een oud-Molteni-renner bijgekomen: Karel Rottiers. Hij reed voor Merckx van eind '73 tot en met '77 (Fiat). Rottiers was een grote belofte bij de amateurs en in '75 won hij een Tourrit onder het goedkeurend oog van zijn kopman Eddy.

Het boek 'De mannen achter Merckx' van Patrick Cornillie en ik heeft Rottiers weer in contact gebracht met Merckx. Toen ik Rottiers thuis ging interviewen zei hij dat hij Merckx in geen jaren meer gezien had en dat hij een zekere schroom voelde om contact op te nemen. Rottiers woont in de streek van Bornem en dat is toch een een aantal kilometers naar de Kempen waar al de Merckx-vrienden (Van Schil, Deschoenmaecker, Rosiers, Huysmans, Vanspringel, Vekemans, Troonbeeckx) wonen. Om publiciteit te maken voor het boek regelde ik een optreden in 'De Laatste Show' met Merckx, Huysmans en Mintjens als gasten. Ik zorgde er ook voor dat Karel Rottiers bij de opname aanwezig was. Zo waren kopman en helper weer verenigd. Merckx stelde Rottiers meteen voor om een fiets op maat voor hem te maken. Rottiers heeft nu een Merckx-fiets in de oude Molteni-kleuren. Hij rijdt nu geregeld mee met de Merckx-vrienden. Die fietsen op dinsdag- en donderdagavond in de Kempen. En in het weekend (zaterdag of zondag) in de streek van Meise met hun voormalige kopman Merckx!

Johny Vansevenant

Opmerking

van impe in tour 2008

in navolging van harrie lemeer het volgende :

op zaterdag 19 juli 2008 hadden mijn vrouw en ik het genoegen om gedurende enkele uren voor de opname van tour 2008 met Lucien Van Impe en Lydie De Bruyne samen op een terras te zitten keuvelen in Moustier-Sainte Marie.Het was een onvergetelijke ervaring voor een wielerfanaat als ik.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door johny Bericht weergeven
                                Bij de Merckx-vrienden is er de voorbije twee jaar nog een oud-Molteni-renner bijgekomen: Karel Rottiers. Hij reed voor Merckx van eind '73 tot en met '77 (Fiat). Rottiers was een grote belofte bij de amateurs en in '75 won hij een Tourrit onder het goedkeurend oog van zijn kopman Eddy.

Het boek 'De mannen achter Merckx' van Patrick Cornillie en ik heeft Rottiers weer in contact gebracht met Merckx. Toen ik Rottiers thuis ging interviewen zei hij dat hij Merckx in geen jaren meer gezien had en dat hij een zekere schroom voelde om contact op te nemen. Rottiers woont in de streek van Bornem en dat is toch een een aantal kilometers naar de Kempen waar al de Merckx-vrienden (Van Schil, Deschoenmaecker, Rosiers, Huysmans, Vanspringel, Vekemans, Troonbeeckx) wonen. Om publiciteit te maken voor het boek regelde ik een optreden in 'De Laatste Show' met Merckx, Huysmans en Mintjens als gasten. Ik zorgde er ook voor dat Karel Rottiers bij de opname aanwezig was. Zo waren kopman en helper weer verenigd. Merckx stelde Rottiers meteen voor om een fiets op maat voor hem te maken. Rottiers heeft nu een Merckx-fiets in de oude Molteni-kleuren. Hij rijdt nu geregeld mee met de Merckx-vrienden. Die fietsen op dinsdag- en donderdagavond in de Kempen. En in het weekend (zaterdag of zondag) in de streek van Meise met hun voormalige kopman Merckx!

Johny Vansevenant

Reed in het seizoen 2007 meerdere dernywedstrijden voor oud-profs

Opmerking

Bezig...
                                X