Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Miroir Sprint / Miroir Sport Magazines

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Miroir Sprint / Miroir Sport Magazines

Dag allen,

Ik ben een verzamelaar van wieler en voetbalprentjes en dit forum heeft me al ongelooflijk veel geholpen in het dateren en categoriseren van prentjes.
    Nu zit ik al een tijdje met een vraag over prentjes van Miroir.

Er zijn vele prenten van wielrenners en voetballers uit de jaren 50/60 met ergens wel een vermelding van Miroir.

Nu vraag ik me af, weet iemand hoe deze prenten werden verdeeld? Was dit soms via de gekende Miroir albums?
    Heeft iemand dat ooit al gezien na het aankopen van zo een album of is dat anno 2024 quasi onmogelijk.

Vriendelijke groeten,
    Nick

Miroir Sprint was dus een wekelijks Frans sportmagazine. Via advertenties in het tijdschrift kon je de prenten bestellen . Bij mijn weten zijn er geen verzamelabums verschenen.

Opmerking

Verder werden er regelmatig prentjes uitgegeven met een afbeelding die kwam van een foto waarop Miroir Sprint de rechten had, die reeksen werden daarom niet door Miroir Sprint uitgegeven of verdeeld. Dit geldt ondermeer voor de Zodiac reeks, die destijds (1961) ook in België verkrijgbaar was, verkocht in kruidenierswinkels in een omslagje zoals de Maple Leafs en Velo Chewing gum reeksen. Ik herinner me niet meer of er een stukje kauwgom bij was.

Ik denk dat Hans met "prentjes" postkaarten bedoeld, die werden inderdaad door Miroir Sprint en Miroir du Cyclisme te koop aangeboden, van prentjes (chromo's) heb ik geen weet, ik denk neit dat zij die verkochten.

Albums bestonden volgens mij niet.
      Patrick

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Imbatido Bericht weergeven
        Dag allen,

Nu vraag ik me af, weet iemand hoe deze prenten werden verdeeld? Was dit soms via de gekende Miroir albums?
        Heeft iemand dat ooit al gezien na het aankopen van zo een album of is dat anno 2024 quasi onmogelijk.

Vriendelijke groeten,
        Nick
        Nick,

wat bedoel je eigenlijk met "de gekende Miroir albums"?
        Patrick

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven

Nick,

wat bedoel je eigenlijk met "de gekende Miroir albums"?
          Dag Patrick,

Bedankt voor de input al.
          Dat was een vergissing langs mijn kant. Ik bedoelde de Miroir tijdschriften/magazines die over sport gingen (vooral wielrennen).

Groeten,
          Nick

Opmerking

Dag Nick

Graag gedaan. Miroir Sprint (en later Miroir du Cyclisme en ik neem aan Miroir du Football) boden aan hun lezers hopen postkaarten over alleszins wielrennen, atletiek en voetbal aan (ik zou er een moetens raadplegen voor de andere sporten😀). Het ging hiet over fotografische, glanzende (behalve de allereerste edities) zwart-wit postkaarten. Er was ook een beperkte (een kleine 50) gekleurde reeks wielrenners, meestal (of zelfs altijd) gaat het hieer om bijgekleurde zwart-wit foto's. Van de zwart-wit wielrenners waren er zeker rond de 450 verschillende, misschien meer. Er bestaan verschillende varianten binnein deze postkaarten (gekarteld of niet, witte boord of neit, witte boord onderaan, tekst vooraan, achteraan of gecombineerd), maar op elke kaart was ergens de naam van de renner en Miroir Sprint te vinden.

Sommige renners hebben meerdere postkaarten, de logica daarin is niet altijd duidelijk, waarschijnlijk een combinatie van nieuwe prestaties, vorige oplage uitgeput en misschien vraag van de lezers.

De laatste wielerpostkaarten dateren uit 1965, waarschijnlijk maar op een beperkte oplage uitgebracht want redelijk zeldzaam. Ik weet neit wanneer Miroir Sprint met de verkoop ervan destijds gestopt is, in ieder geval voor de voorraad uitgeput was. Ik heb namelijk vernomen dat bij de uitverkoop van de inboedel meerdere dozen postkaarten aan een spotprijs verkocht zijn.

Miroir Sprint is dus al ettelijke jaren failliet, dus daar zijn de postkaarten uiteraard niet meer verkrijgbaar. Er zijn er wel nog vele te koop op wielerbeurzen en soms ook op delcampe of ebay.

Ik denk dat dit het zowat is.
            Patrick

Opmerking

Bezig...
            X