DR Mann wielerploeg bestond van 1958-1970
Aankondiging
Samenvouwen
Nog geen aankondiging.
Dr Mann
Samenvouwen
X
-
Labels: Geen
er bestaat heden ten dage nog een duitse farmaceutische firma met die naam, die nog produkten tegen hoofdpijn produceert
zie: www.mannpharma.de/
mvg
Bart
Jozef,
Ik heb het volgende (ik haal het uit CDP 52 van 1996) :
Poeders Mann : Het was een Antwerpse firmawaarvan de laboratoria zich in Aartselaar bevonden. De verantwoordelijken van de firma waren Mevr. Paula Gemoets en M. Aerts.
Het zou Stan Ockers geweest zijn die hen overhaalde om in de wielersport te stappen. Stan zou ook de eerste drager van een Mann-trui geweest zijn (ergens in een criterium).
Wat ik zelf herinner is dat Dr. Mann een duitse dokter was die door de firma aangetrokken werd om zijn naam te leveren aan de producten. Men mocht blijkbaar geen geneesmiddelen maken en/of verkopen, zonder dat er een dokter in de firma zat. Van dit laatste ben ik niet helemaal zeker. Ik zoek het verder uit.
Jan
Opmerking
Bart en Jan bedankt voor deze inlichtingen
Jan,
Als Stan Ockers reeds in Mann trui zou gereden hebben moet dat mogelijk in 1956 geweest zijn (eind 1956 overleed hij door zijn val op de wielerbaan)
U zal dat zeker kunnen bevestigen dat er in 1958 een profploeg LIBERTAS - Dr MANN was.
Misschien dat ze in 1957 al sponser waren van sommige clubs of onafhankelijken.
Moest iemand daar inlichtingen of foto's over hebben zijn ze samen met andere informatie steeds welkom
Bij voorbaat dank
Jozef
Opmerking
Jozef,
samen met Jan hebben we een foto-album (van Patrick Feyaerts) van de ploeg door de jaren heen ingescand. Ik heb er 136 verschillende uithgehaald, vanaf 1959 (Flandria - Dr Mann) tot en met 1970 (Mann - Grundig). Ze worden vandaag of morgen naar Stef gestuurd om op de site te zetten. Van Stan Ockers in Libertas - Dr Mann trui heb ik er gene teruggevonden. Er is wel een van Ray Vrancken in die trui van 1958.
groet
Bart
Opmerking
Volgens het artikel in CDP zou het maar een éénmalige actie geweest zijn van Stan. Dus of er echt foto's van bestaan durf ik te betwijfelen. Het zou ook in de periode zijn voor dat Mann echt gaan sponsoren is gegaan.
Het zou dus ook Stan geweest zijn die de originele Mann kleuren koos. CDP refereert naar een artikel in la "Dernière Heure" van 14/01/1967.
Jan
Opmerking
Bart en Jan bedankt voor alle moeite. Voor die periode was de Dr Mann ploeg als sponser toch wel een buitenbeentje in het wielerpeloton.
Opmerking
Jef,
Er bestaat inderdaad een publiciteitsfoto uitgegeven door Dr. Mann van Stan Ockers, doch Stan komt hier op voor met een vrijetijdstrui en dus niet met een koerstrui van Dr. Mann.De foto draagt op de voorzijde de mededeling: Wat ik de laatste dagen heb afgezien is niet te beschrijven.Het is alleen dank zij de poeders van Dr. Mann dat ik het heb uitgehouden., getekend S. Ockers.
Op de keerzijde van de foto komt een hele uitleg voor over de werking van de poeders. Ook Van Rik Van Steenbergen bestaat een kleurenfoto in trui van Girardengo-Eldorado, omrand met de Belgisch driekleur en waarop Rik schreef: Bij de kleinste inzinking neem ik een poedertje van Dr. Mann, getekend Rik Van Stenbergen.
Zoals Jan al eerder aangaf heeft Coups De Pédales de volledige geschiedenis van de Mann-ploeg weergegeven gedurende verscheidene nummers. Zoals er een foto van Ray Vrancken bestaat met trui Dr. Mann-Libertas heb ik er ook eentje van Roger Baens. MIsschien bestaan er nog meer in deze reeks?
HANS
Opmerking
ik las ook ergens dat Stan Ockers Mevr. Gemoets kon overhalen foto's te laten drukken met een publicitaire boodschap die hij dan zou uitdelen ter gelegenheid van koersen.
om van de hak op de tak te springen (alhoewel) kan er iemand meer vertellen over DEBRA, de naam die voorkomt op de trui van Stan Ockers op vele foto's en wat - volgens de artikels in Coups de Pédales - zijn lievelingstrui was
Jan
Opmerking
De ploeg Poeders Mann gaf destijds ook bladwijzers uit. Op sommige van die dingen stonden afbeeldingen van renners. Weet iemand hoeveel en met welke renners er werden uitgegeven.
Even terzijde:
De poeders zelf waren erg verslavend, ik ken meerdere oudere personen die niet zonder die poeders konden. Zij slikten dagelijks hopen van die dingen. Toen ik klein was verkochten de winkeliers bij ons in het dorp die dingen "onder de toog". Bijna iedere kruidenier had een voorraad van die pijnstillers. Vele diamantslijpers in de Kempen gebruikten die dingen om de lange dagen (12 uur werken per dag was geen rariteit in die branche) door te geraken.
In mijn buurt was er een man die aan huis verdeelde. 's Morgens als ik naar school trok stonden de vrachtwagens (die vanuit de fabriek de baan op moesten) van de firma FORT (voedingswarengroothandelaar) aan te schuiven. Elke chauffeur nam zijn partij mee om in de winkels "in 't zwart" verder te verkopen. Dit zullen Stan Ockers en al die andere wielrenners wel niet geweten hebben maar het is helaas de bittere waarheid. Die verdeler uit mijn woonplaats is er welvarend van geworden, ook al hielp hij mensen om zeep met die rotzooi. Mischien waren er wel renners die ook van deze Dr. produkten kregen toegeschoven om beter te kunnen presteren. Wie zal het zeggen, alles is mogelijk als je mijn verhaal goed hebt gelezen.
Opmerking
Via Patrick Feyaerts / Jan De Smet heb ik scans van van die 10 bladwijzers. Stuur je e-mail adres naar bart.vancoillie@pandora.be en ik stuur je ze in een zip-file.
groetjes
Bart
Opmerking
Mann
Het terzijde verhaal van FNauwelaerts kan ik ook bevestigen. In die periode woonde ik in Sint-Katelijne-Waver. Ik ga niet overdrijven , maar in de winkel waar ik ging viel het als kleine jongen al op dat die dozen met de 5 en meer tegelijk werden meegenomen.
In de naburige gemeente handen we ook een Mann-Grundig renner , nml Hugo Hellemans . Ik heb ooit horen vertellen dat hij de man was die bepaalde wie de kermiskoers won ... Kan iemand dat bevestigen of is het één van de vele verhalen ?
Opmerking
© 2003-2022, WielerArchievenMogelijk gemaakt door vBulletin® Versie 5.6.6
Copyright © 2023 MH Sub I, LLC dba vBulletin. Alle rechten voorbehouden.Alle tijden zijn GMT+1. Deze pagina is gegenereerd om 15:59.Bezig...X
Opmerking