Het is vandaag negentig jaar geleden dat Giovanni Bottecchia, de drie jaar oudere broer van de veel meer bekende Ottavio, is overleden. Overigens amper een maand vóór zijn broer zal worden vermoord. Dat is toch wel zeer merkwaardig! Kent er iemand de doodsoorzaak? Heeft er iemand een foto van de man?
Aankondiging
Samenvouwen
Nog geen aankondiging.
Giovanni Bottecchia
Samenvouwen
X
-
Labels: Geen
In onderstaande tekst moet de doodsoorzaak staan:
Bastano poche righe per capire il potere anche mediatico di Franco Marinotti, tramite Mediobanca, nell'Italia repubblicana.
Dopo avere dominato l'Italia fascista, l'industriale veneto aveva dominato anche l'Italia repubblicana. Eh già, la razza padrona.
Poteva davvero Ottavio Bottecchia andare contro al potere quasi assoluto di Franco Marinotti?
Il povero e tenace ciclista veneto aveva domato Alpi e Pirenei, come poteva avere paura di Marinotti? Ne avesse avuta, avrebbe probabilmente avuto salva la vita.
Tutto era iniziato quel triste 23 maggio 1927, dall'incidente dell'amato fratello Giovanni.
L'industriale aveva offerto a Tavio un indennizzo di sole 100.000 lire, non congruo diremmo oggi, per la famiglia di Giovanni e Ottavio si era incaponito; il "cumenda" doveva pagare di più. Serviva a quel punto una lezione. E chi meglio degli amici nero-vestiti si prestava meglio allo scopo?
Non è dato sapere se la lezione dovesse essere definitiva o solo un "tieni a mente". Forse si era convinto di poter fare pressione anche grazie agli amici (o supposti tali) della stampa. Resta il fatto che Ottavio da quel pestaggio squadrista ne uscì morto.
Kristof
Via een vertaalsite, je kunt er wel iets van maken:
Slechts een paar regels om ook inzicht in de media macht van Franco Marinotti, door middel van Mediobanca, in Republikein.
Na domineert de fascistische Italië, had de Venetiaanse industrieel domineerde ook de Republikeinse Italiaans. Ja, de meester race.
Ottavio Bottecchia kon echt gaan tegen de bijna absolute macht van Franco Marinotti?
De arme en vasthoudend Venetiaanse fietser had getemd de Alpen en de Pyreneeën, hoe kon hij bang Marinotti zijn? Als hij had, zou hij waarschijnlijk zijn leven gered.
Het begon allemaal die noodlottige 23 mei 1927, ongeval geliefde broeder John.
De industrieel had Tavio bood een zonnige compensatie 100.000 lire, niet redelijk we nu zouden zeggen, voor John's familie en Ottavio had zich peg; de "cumenda" moest meer betalen. Het was op dat moment een les. En wie beter dan het zwart geklede vrienden leende zich beter in orde?
Het is niet bekend of de les waren definitief te zijn of "in gedachten te houden." Misschien was hij ervan overtuigd dat hij de druk dankzij (of zogenaamd zo) afdrukken kon maken aan vrienden. Het feit blijft dat Ottavio van dat slaan ploeg uitkwam dood.
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergevenIn onderstaande tekst moet de doodsoorzaak staan:
Bastano poche righe per capire il potere anche mediatico di Franco Marinotti, tramite Mediobanca, nell'Italia repubblicana.
Dopo avere dominato l'Italia fascista, l'industriale veneto aveva dominato anche l'Italia repubblicana. Eh già, la razza padrona.
Poteva davvero Ottavio Bottecchia andare contro al potere quasi assoluto di Franco Marinotti?
Il povero e tenace ciclista veneto aveva domato Alpi e Pirenei, come poteva avere paura di Marinotti? Ne avesse avuta, avrebbe probabilmente avuto salva la vita.
Tutto era iniziato quel triste 23 maggio 1927, dall'incidente dell'amato fratello Giovanni.
L'industriale aveva offerto a Tavio un indennizzo di sole 100.000 lire, non congruo diremmo oggi, per la famiglia di Giovanni e Ottavio si era incaponito; il "cumenda" doveva pagare di più. Serviva a quel punto una lezione. E chi meglio degli amici nero-vestiti si prestava meglio allo scopo?
Non è dato sapere se la lezione dovesse essere definitiva o solo un "tieni a mente". Forse si era convinto di poter fare pressione anche grazie agli amici (o supposti tali) della stampa. Resta il fatto che Ottavio da quel pestaggio squadrista ne uscì morto.
KristofPatrick
Opmerking
Ik had menen te begrijpen dat die een arbeidsongeval heeft gehad in de fabriek van die fascistische ondernemer. Dat de familie weliswaar een ruime vergoeding kreeg toegeschoven, maar dat Ottavio dat niet voldoende vond en dat dit hem uiteindelijk zijn dood heeft gekost. Maar het is natuurlijk puur "guesswork", hé, want die vertaling slaat op niks!
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bericht weergevenIk had menen te begrijpen dat die een arbeidsongeval heeft gehad in de fabriek van die fascistische ondernemer. Dat de familie weliswaar een ruime vergoeding kreeg toegeschoven, maar dat Ottavio dat niet voldoende vond en dat dit hem uiteindelijk zijn dood heeft gekost. Maar het is natuurlijk puur "guesswork", hé, want die vertaling slaat op niks!
Maar door wie is Ottavio nu vermoord. Door die boer die op zijn sterfbed de moord zou hebben opgebiecht of door fascisten.
Opmerking
Je hebt gelijk, Gerrit: niet veel. Ik heb nog eens naar de Italiaanse tekst gekeken en daar staat "sole". Dat betekent volgens mij "slechts". Maar het werd vertaald als "zonnig" en daarom interpreteerde ik het eerst als "ruim". Verder zie ook ik het verband met die boer niet. Hiervoor zouden we moeten weten waar die tekst precies vandaan komt (vooral uit welk jaar). Had die boer toen al bekend b.v.?
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bericht weergevenJe hebt gelijk, Gerrit: niet veel. Ik heb nog eens naar de Italiaanse tekst gekeken en daar staat "sole". Dat betekent volgens mij "slechts". Maar het werd vertaald als "zonnig" en daarom interpreteerde ik het eerst als "ruim". Verder zie ook ik het verband met die boer niet. Hiervoor zouden we moeten weten waar die tekst precies vandaan komt (vooral uit welk jaar). Had die boer toen al bekend b.v.?
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny De Schepper Bericht weergevenIk had menen te begrijpen dat die een arbeidsongeval heeft gehad in de fabriek van die fascistische ondernemer. Dat de familie weliswaar een ruime vergoeding kreeg toegeschoven, maar dat Ottavio dat niet voldoende vond en dat dit hem uiteindelijk zijn dood heeft gekost. Maar het is natuurlijk puur "guesswork", hé, want die vertaling slaat op niks!Patrick
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergevenHoeveel was 100.000 lire in die dagen.
Maar door wie is Ottavio nu vermoord. Door die boer die op zijn sterfbed de moord zou hebben opgebiecht of door fascisten.
Dus dit artikel zit eerder bij stelling 3, al is het toch niet duidelijk hoe invloedrijk Franco Marinotto echt was.Patrick
Opmerking
Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
Giovanni is dus niet door een arbeidsongeval overleden, maar wel in een verkeersongeval, op de fiets (op training neem ik aan, dat wordt niet gespecificeerd) door een luxe wagen overhoop gereden op 23 mei 1927 en overleden ten gevolge van de talrijke breuken en verwondingen.
Uit het laatste stukje, en dat zouden revelaties uit 2008 zijn, dus door die Marinotti, hoog aangeschreven bij het regime, bestuurd.
Anderzijds, als ik mij baseer op een ander deel van het verhaal, zouden die 100 000 lire overeenkomen met 100 000 euro vandaag (ik baseer me op het stukje over de uitbetaalde verzekering van Ottavio, 500 000 lire die met 4-500 000 euro van vandaag zouden overeenstemmen).
Het lijkt me allemaal nogal goed onderbouwd, kan dus wel waar zijn. Anderzijds stoort mij een zaak serieus (en haalt zo de geloofwaardigheid van dit stukje wel onderuit; ten minste voor mij). In een volgend artikeltje gaat het over Richter. Het verhaal klopt grotendeels, ten minste stemt overeen met wat vandaag bekend is. Echter, in dit verhaaltje, worden Scherens en Gerardin ineens regime getrouwe Duitsers. Als je dergelijke onzin schrijft, verlies je bij mij natuurlijk alle geloofwaardigheid.
Dus samengevat, het mysterie van de dood van Giovanni is opgelost, dat van broer Ottavio voor mij toch niet helemaal.Patrick
Opmerking
© 2003-2022, WielerArchievenMogelijk gemaakt door vBulletin® Versie 5.6.6
Copyright © 2023 MH Sub I, LLC dba vBulletin. Alle rechten voorbehouden.Alle tijden zijn GMT+1. Deze pagina is gegenereerd om 03:53.Bezig...X
Opmerking