Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Van Bruaene

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Van Bruaene

Hallo allemaal,

De gebroeders Van Bruaene kwamen uit Kruishoutem en reden o.a. verdienstelijk in de Ronde van Vlaanderen. De meeste bronnen spreken van Van Bruaene, maar de Encyclopedie spreekt over Van Bruane. Wat is de juiste schrijfwijze ?

Van 1932 tot en met 1934 rijden de broers voor Van Bruaene Sport. Betekent dat dat ze een eigen fietsenfabriek hadden opgericht ? In Kruishoutem ? Armand rijdt in 1935 weer voor O.Egg. Is de fietsenfabriek ter ziele gegaan ?

Groetjes,

Fer

De schrijfwijze is inderdaad Van Bruaene . Voor Armand Van Bruaene heb ik (officieel: Armandus) geboren op 08-12-1901 te Kruishoutemen overleden op 08-01-1992 te Gent.

Opmerking

Bedankt,

Ik hoop dat nog iemand op de fietsenfabriek wil reageren.

Fer

Opmerking

Armand Van Bruaene verkocht vooral fietsonderdelen maar had geen eigen fietsfabriek. Hij was jarenlang bestuurslid van Waregem Vooruit, de latere organisator van Dwars door België en Dwars door Vlaanderen.

Opmerking

Armand Van Bruaene

Kwam uit een groot gezin. Er waren 11 kinderen bij de ouders van Armand.

Opmerking

Armand was vertegenwoordiger van fietsonderdelen en verkocht ook fietstassen die zijn echtgenote thuis maakte. Zijn zoon Walter volgde hem op als vertegenwoordiger. Hij stopte als renner in 1935 en hield een café open in Waregem "De Sportwereld" in de Stationsstraat. Eerder had hij ook in Antwerpen een café waarschijnlijk in verband met de 6 dagen.

Opmerking

Van Bruaene

Armand Van Bruaene was lid van Waregem Vooruit waarvan ook ik bestuurslis was. Ik heb hem goed gekend. Maar er is nog steeds twijfel over Prosper want er zijn 2 Prospers gekend.
              In Lotenhulle woonde ook een Prosper Van Bruaene die renner was. Prosper van Kruishoutem : broer van Armand en Adolphe, maar niets vermeld als eventueel renner. Dus voorlopig nog twijfels...

Opmerking

Gebroeders Van Bruaene

Van 1928 tot 1931 rijden zij voor La Nordiste.
                In 1932 rijden de gebroeders Van Bruaene voor hun eigen merk Bruaene Sport in de ronde van Vlaanderen.
                Armand Van Bruaene verhuist in 1934 naar Waregem.
                De gebroeders Bruaene richten ook voetbalmatchen in met oud renners.
                Prosper Bruane werd fietsenmaker in Deinze.
                Jules Van Bruaene uit kruishouten bedrijvig in de jaren 1913,1914 en 1920
                Prosper Van Bruaene uit Kruishoutem stapt in 1920 over naar de beroepsrenners.
                Waarschijnlijk broeders.

Opmerking

Bedankt voor de info.
                  Maar bronnen in Waregem melden dat Armand het café Sportwereld opende vanaf 1925 tot 1935. Dat zal ik nog even nazien.
                  Normaal was hij reeds vroeger in Waregem dan 1934 want hij was medeorganisator van de Achten van Waregem in 1933.

Opmerking

Bezig...
                  X