Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Edmond Van Heyneghem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Edmond Van Heyneghem

Edmond Van Heyneghem zou geboren zijn te Houdeng-Aimerais maar de data ontbreekt mij en eventueel zijn overlijden
    Dank voor de hulp

Hugooo,

Volgens mijn gegevens is Edmond Van Heyneghem woonachtig in Schelle geweest. Ik zoek dat nog verder uit.

Ik heb een (zwart-wit) foto van de man, vermoedelijk in de Belgische driekleur. Dus moet hij ooit kampioen van Belgie in één of andere reeks geweest zijn. Dit moest ik trouwens zelf ook nog opzoeken.

Opmerking

Hallo Frans

Edmond Van Heyneghem is inderdaad kampioen van Belgie geweest en dit bij
      de Onafhankelijken in 1921

Hij zou echter maar een jaar beroepsrenner geweest zijn, namelijk in 1922

Jozef

Opmerking

Jozef,

ik denk gevonden te hebben waarom Van Heyneghem slechts één jaar beroepsrenner was.

In november 1922 kreeg deze renner een "levenslange straf" van de BWB.
        Eigenaardig genoeg was de oorzaak (volgens onze normen) niet zo overdreven erg hoor.
        Hij kreeg die schorsing omdat hij tijdens de SCHAAL SELS voor veloclub Hoboken gereden had terwijl hij in Houdeng-Goegnies woonde.

Mevrouw weduwe SELS (echtgenote van de man welke men herdacht in die wedstrijd) schreef echter (op verzoek van de renner) een brief aan de bond om de straf op te schorten. In de "Frut" van 28 november 1922 schreef men dat de straf na dit genadeverzoek was omgezet in 1 jaar schorsing.

Ik denk dat Van Heyneghem dat nooit echt te boven is gekomen en er alzo een einde kwam aan zijn wielerloopbaan (als beroepsrenner).

Bovendien weten we nu ook weer een woonplaats van deze renner. Hoboken is trouwens niet ver van Schelle gelegen. Hij had toen misschien al plannen om in het Antwerpse te komen wonen. Waarom zou hij anders uitkomen bij die ploeg.

Opmerking

Bedankt Frans voor deze interessante informatie

Jozef

Opmerking

Wie zoekt blijft vinden.

Wielrenner Edmond Van Heyneghem heeft nooit bestaan?!!

Inderdaad, er is nooit een renner met die naam ingeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand van Schelle.

De door ons gekende renner heet ontegensprekelijk EDMOND VAN HUYNEGEM.

Hij is volgens zijn huwelijksakte geboren te Niel (bij Boom) op 26 juni 1893 en huwde te Schelle op 9 april 1918.

Op 1 maart 1912 was hij reeds ingeschreven in Schelle en woonde daar dus.

Vanaf 29 september 1922 woonde hij in Houdeng-Aimeries gelegen tussen Nijvel en Mons.
            Hij kreeg die straf waarover ik schreef dus op het moment dat hij al in Wallonië woonde. Mijn veronderstelling dat hij in het Antwerpse wilde komen wonen was dus niet juist. In tegenstelling ging hij daar juist weg toen hij toch nog voor de Hobokense ploeg wilde uitkomen. Dat laatste nam men hem blijkbaar erg kwalijk en hij kreeg dan ook de schorsing (misschien wel van een jaloerse of partijdige delégué) die ik hierboven weergaf.

Leuke anekdote is wel dat Edmond bij zijn huwelijk zo zenuwachtig was dat hij zijn eigen naam zelf niet meer kon schrijven, zoals blijkt uit bijgevoegd plaatje.
            Hopelijk is de naamsverwarring zo niet groter geworden. Hij heet wel degelijk (zoals de registers vermelden) EDMOND VAN HUYNEGEM

Tot zover mij vrij volledig profiel van Edje.
            Toegevoegde bestanden

Opmerking

Frans,

Je bent een wonderbare kerel om ons allen zo te voorzien van die onschatbare waarde aan gegevens , Dank u wel daarvoor.

Opmerking

Edmond Van Huynegem is overleden op 18.12.1973 te Péronnes (lez-Binche).
                Laatst bewerkt door Tistaert; 29.05.2020, 11:45.

Opmerking

Frans hartelijk dank voor het delen van deze informatie!
                  Is die foto de enige die er bekend is van Edmond van Huynegem?

Opmerking

Bezig...
                  X