Ik ben bezig om het bergklassement van de Tour de France in detail in kaart te brengen. Een paar vragen heb ik daar nog over, het zijn wellicht enorme details, maar ik kan het altijd problemen.
Ik ga achteruit in de tijd, en heb de afgelopen 20 jaar afgerond. Over die periode is vrijwel alles terug te vinden, op een details na, en twee punten waarvoor ik bevestiging zoek:
1994:
De doorkomst in de 20e etappe van de Faucille:
1. P. De Clercq
2. G. Perini
3. M. Dernies
4. R. Virenque
5. G. Audehm
6. L. Leblanc
7. A. Camargo Ochoa
8. ?
9. ?
10. ?
Wie kan dit aanvullen?
2004:
In de eerste etappe werd eerst bericht dat, op de Ocquier, Jens Voigt als eerste doorkwam, gevolgd door Tombak en Bettini.
Later is dit blijkbaar gecorrigeerd (anders zou Tombak in de tweede etappe de bolletjestrui gedragen hebben, nu was het Bettini), alleen geeft geen enkele bron de gecorrigeerde doorkomst. Kan iemand bevestigen dat de gecorrigeerde uitkomst voor de Ocquier is Bettini-Tombak-Renier?
Ook in 2004:
Na de 18e etappe zijn er twee renners die opeens bergpunten missen:
- Na de 17e etappe heeft Jose Azavedo 71 punten. (zie bijv. hier) Na de 18e etappe heeft hij er nog maar 59. (zie bijv. hier)
- Sergei Ivanov had in de 17e etappe 10 punten gekregen, maar heeft in de einduitslag geen punten).
En er zijn twee renners die opeens bergpunten extra hebben:
- Michael Rasmussen heeft aan het einde van de 17e etappe 109 punten, meerdere bronnen bevestigen dit, en het komt ook precies overeen met zijn bergdoorkomsten. Aan het einde van de 18e etappe heeft hij 119 punten, ook meerdere bronnen bevestigen dit. Deze 10 punten komen niet door een doorkomst in de 18e etappe.
- Georg Totschnig mist in de einduitslag 12 punten.
Ik vermoed dat het komt doordat de doorkomst van de Croix-Fry in de 17e etappe herzien is, zie ook hier om 13:41, waar blijkt dat eerst Landis als eerste werd gegeven en het later Armstrong werd. Is misschien de rest ook aangepast?
De "oude" uitslag van de Croix-Fry: (zie ook hier)
1. F. Landis
2. L. Armstrong
3. J. Ullrich
4. I. Basso
5. A. Klöden
6. C. Sastre
7. J. Azevedo
8. S. Ivanov
De mogelijke "nieuwe" uitslag van de Croix-Fry:
1. L. Armstrong
2. F. Landis
3. J. Ullrich
4. I. Basso
5. A. Klöden
6. C. Sastre
7. G. Totschnig
8. M. Rasmussen
Kan iemand dit bevestigen? Of is er iets heel anders aan de hand?
Misschien kom ik later terug op de jaren voor 1990
Ik ga achteruit in de tijd, en heb de afgelopen 20 jaar afgerond. Over die periode is vrijwel alles terug te vinden, op een details na, en twee punten waarvoor ik bevestiging zoek:
1994:
De doorkomst in de 20e etappe van de Faucille:
1. P. De Clercq
2. G. Perini
3. M. Dernies
4. R. Virenque
5. G. Audehm
6. L. Leblanc
7. A. Camargo Ochoa
8. ?
9. ?
10. ?
Wie kan dit aanvullen?
2004:
In de eerste etappe werd eerst bericht dat, op de Ocquier, Jens Voigt als eerste doorkwam, gevolgd door Tombak en Bettini.
Later is dit blijkbaar gecorrigeerd (anders zou Tombak in de tweede etappe de bolletjestrui gedragen hebben, nu was het Bettini), alleen geeft geen enkele bron de gecorrigeerde doorkomst. Kan iemand bevestigen dat de gecorrigeerde uitkomst voor de Ocquier is Bettini-Tombak-Renier?
Ook in 2004:
Na de 18e etappe zijn er twee renners die opeens bergpunten missen:
- Na de 17e etappe heeft Jose Azavedo 71 punten. (zie bijv. hier) Na de 18e etappe heeft hij er nog maar 59. (zie bijv. hier)
- Sergei Ivanov had in de 17e etappe 10 punten gekregen, maar heeft in de einduitslag geen punten).
En er zijn twee renners die opeens bergpunten extra hebben:
- Michael Rasmussen heeft aan het einde van de 17e etappe 109 punten, meerdere bronnen bevestigen dit, en het komt ook precies overeen met zijn bergdoorkomsten. Aan het einde van de 18e etappe heeft hij 119 punten, ook meerdere bronnen bevestigen dit. Deze 10 punten komen niet door een doorkomst in de 18e etappe.
- Georg Totschnig mist in de einduitslag 12 punten.
Ik vermoed dat het komt doordat de doorkomst van de Croix-Fry in de 17e etappe herzien is, zie ook hier om 13:41, waar blijkt dat eerst Landis als eerste werd gegeven en het later Armstrong werd. Is misschien de rest ook aangepast?
De "oude" uitslag van de Croix-Fry: (zie ook hier)
1. F. Landis
2. L. Armstrong
3. J. Ullrich
4. I. Basso
5. A. Klöden
6. C. Sastre
7. J. Azevedo
8. S. Ivanov
De mogelijke "nieuwe" uitslag van de Croix-Fry:
1. L. Armstrong
2. F. Landis
3. J. Ullrich
4. I. Basso
5. A. Klöden
6. C. Sastre
7. G. Totschnig
8. M. Rasmussen
Kan iemand dit bevestigen? Of is er iets heel anders aan de hand?
Misschien kom ik later terug op de jaren voor 1990
Opmerking