Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

EK en WK Dames voor de Tweede Wereldoorlog

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven

Die slotzin "Zouden onze vrouwen ... " is natuurlijk typerend voor de tijdgeest en zwaar discriminerend. Discriminatie die eigenlijk nog steeds bestaat want nog steeds zijn vrouwenwedstrijden aan een limiet aantal kilometers gebonden al is dat de laatste jaren sterk verbeterd,
    Discriminerend is wel te relativeren in dit geval. Het gaat ook over gezondheid en veiligheid. Als je die redenering te ver doortrekt, en ik denk niet dat dit je bedoeling is, kan je ook alle beperkingen in de jeugdcategorieën "discriminerend" beschouwen. Ik vind die alleszins noodzakelijk.

Mij lijkt het zinvol bij de dames het aantal kilometers maar geleidelijk op te trekken en daarbij altijd zeker te zijn dat voldoende rensters dit aankunnen. Nu had je al in de TDF die grap gehad met die Oosterse ploeg die al direct gehalveerd was. Stel je voor dat die 200 km of meer hadden moeten afleggen. Dergelijke onzin is voor niemand goed.

Juist daarom, geleidelijk aan lijkt me het beste.

En als een bond geen wedstrijden organiseert voor de helft van de wereldbevolking dan staat het een ieder vrij om een legitieme bond op te richten. Dat is in mijn ogen geen dissidente bond.
    "Dissident" is voor dit specifiek geval (bij de dames dus), inderdaad veel te streng, al behoud ik die term wel voor de FSGT. Ik heb geen probleem met het oprichten van een parallelle legitieme bond, al zal ik hun titelstrijden als "officieus" blijven beschouwen.

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens dat de benaming EK en WK wellicht wat pretentieus is, feit is wel dat er toch wel een internationale deelname was en dat deze wedstrijden wel enig aanzien verdienen.
    Aanzien verdienen ze zeker, ik heb zelfs geen groot probleem met de benamingen op zich, maar blijf ze wel beschouwen als officieus.
    Patrick

Opmerking

Indertijd was de gedachtegang dat de wielersport te zwaar was voor vrouwen. Als voorbeeld werd aangehaald de 800m hardlopen (langste afstand) tijdens de OS te Amsterdam. Daar schijnen de vrouwen uitgeput de finish over te zijn gekomen en dat mocht natuurlijk niet. Een tamelijk hypocriete gedachtegang. Jarenlang werd die afstand daarna ook geweerd van de Spelen om pas in 1960 terug te keren. Overigens de marathon bij vrouwen en zelfs daarboven is geen probleem meer en vergeet ook niet de Ironman, lichamelijk moeten ze het prima aankunnen. Annemiek van Vleuten deed er na de wedstrijd vaak nog een trainingsrit achteraan.

Wat betreft die toegelaten Aziatische ploeg. Die is natuurlijk niet representabel. Dat was niet op basis van verdienste maar eerder op basis "kunstmatige verdienste". Net zoiets dat je vroeger in Egypte of waar dan ook je rijbewijs kon halen door een stukje vooruit en een stukje achteruit te rijden of zoals violiost Vanessa Mae die op de Winterspelen in 2022 (of was het 2018) meemocht doen aan het Alpine Skieen. Mazen zijn er altijd. Jammer genoeg werd hierdoor een andere wielerploeg benadeeld.

Opmerking

Nogmaals dank voor jullie reacties.. Zo is er toch nog de nodige informatie boven water gekomen, kunnen de nodige interessante links aangeklikt worden en is er een aardige discussie ontstaan. Bovendien volgt er wellicht later nog een project van Gerrit over uitslagen van Belgische wedstrijden.

met vr. groet,

George

Opmerking

Bezig...
        X