Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nederlands kampioenschap sprint 1950

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

Nederlands kampioenschap sprint 1950

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met het Nederlands kampioenschap sprint 1950.
    Op Delpher vind ik dat Arie van Vliet Jan Hijzelendoorn verslaat in de finale.
    Maar Van Vliet was prof en Hijzelendoorn amateur. Was er dan een 'mixte' kampioenschap (zoals ook soms in Frankrijk het geval was)?

Was er dan geen tweede en derde bij de profs? Ik vond een bron die Derksen en Bijster als 2de en 3de gaf. En zo ja, wie was dan 2de en derde bij de amateurs?

Ik zoek trouwens nog het volledig podium bij de amateurs van 1946-1947-1948-1949 en dus ook 1950.

Jan

Goede morgen,

In het boek Een eeuw Nederlandse wielersport staat bij de profs:
    1950 1.Arie van Vliet 2.Jan Derksen 3.Cor Bijster
    Bij de amateurs
    1950 1.Jan Hijzelendoorn 2.Cor Kleefsra 3.Arie Schotman

Met vr. groet George

Opmerking

In een eeuw Nederlandse wielersport staan ook de uitslagen bij de amateurs

1946 1.Cor Bijster 2.Jan Hijzelendoorn 3.Gerard Bontekoe
      1947 1.Cor Bijster 2. Jan Hijzelendoorn 3Gerard Bontekoe
      1948 1.Jan Hijzelendoorn 2. F.Contelaar 3.Gerard Bontekoe
      1949 1.Jan Hijzelendoorn 2.Piet Geukens 3.Bernard Leene
      1950. Jan Hijzelendoorn 2.Cor Kleefstra 3.Arie Schotman

George

Opmerking

[QUOTE=Maar Van Vliet was prof en Hijzelendoorn amateur. Was er dan een 'mixte' kampioenschap (zoals ook soms in Frankrijk het geval was)? Was er dan geen tweede en derde bij de profs? Ik vond een bron die Derksen en Bijster als 2de en 3de gaf. En zo ja, wie was dan 2de en derde bij de amateurs? [/QUOTE]

Jan, volgens mij waren het gescheiden kampioenschappen, gelet op de uitslagen zoals die zijn vermeld in Dagblad De Stem, destijds een krant die veel aandacht aan de wielersport besteedde. De link van de desbetreffende pagina voeg ik hierbij: de Stem | 24 juli 1950 | pagina 5 - Krantenbank Zeeland.

Bij de derde rit van de finale staat er ! Bijster en 2 Derksen. Volgens mij is dat een fout en moet het zijn 1 van Vliet en 2 Derksen. Bijster reed "de kleine finale" tegen Peters.

Groet,
        Arie Imanse
        Laatst bewerkt door imanse; 06.02.2025, 13:09.

Opmerking

Zou dit geen soort finale geweest kunnen zijn tussen de kampioenen van de diverse categorieën? Ik denk dat dit in België in de periode 1930-50 ook al eens gebeurde.
          Patrick

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door George Andriesse Bericht weergeven
            1950. Jan Hijzelendoorn 2.Cor Kleefstra 3.Arie Schotman
            Geukens werd 4de bij de amateurs.

Kwartfinales:
            Kleefstra wint van Bontekoe
            Schotman wint van Buchly
            Hijzelendoorn wint van Pieters
            Geukens wint van Van Gelder

Halve finales:
            Hijzelendoorn wint van Schotman in 2 series
            Kleefstra wint van Geukens in 3 series

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
              Zou dit geen soort finale geweest kunnen zijn tussen de kampioenen van de diverse categorieën? Ik denk dat dit in België in de periode 1930-50 ook al eens gebeurde.
              Ik denk het niet. Het krantenartikel maakt er in elk geval geen melding van.

Opmerking

Ik heb de afgelopen jaren heel veel artikelen in Delpher bekeken. En ik ben er zeker van dat in die jaren er altijd een finale om het 'algemeen' sprintkampioenschap werd gehouden tussen de kampioenen bij de professionals, onafhankelijken en amateurs.

Opmerking

Bedankt Jacob.

Jan

Opmerking

Bezig...
                  X